Jump to content

Oppussingsprosjekt Selco 15

Teialia

Recommended Posts

Da har tiden kommer for å pusse opp min Selco 15 fot. Står ikke hvilken båt det er men forrige eier mente det var en Selco 15.

kjøpe denne båten for ei stund siden for en billig penge. Har plan om å restaurere hele båten i håp om et bra resultat. Alt av tips taes imot med stor takk.

nå har jeg startet med å "ribbe" båten helt, for så å pusse og sparkle, pusse og sparkle til en perfekt finish. 

Jeg har ikke mye aning når det gjelder å pusse båt å restaurere. Men tenke det hadde vært gøy med et prosjekt. Driver å leser på andre prosjekter for å få inspirasjon.

Håper noen har noe tips for blant annet:

- slipe/skrape bort alt av gammel lakk, prøvde å pusse med 40papir, men slipper ikke i det hele tatt.

- hva bør jeg lakkere / male med nede i båten

957ACA87-39A3-498B-960D-0A5EF5EFF8DB.jpeg

CD4F0BB3-9D82-49E1-BDFF-A589F87ECE72.jpeg

1EFCCF07-CCF6-4B71-9945-6C0908BCB553.jpeg

3B6B1162-1522-4CEE-8540-5F3DE19431E3.jpeg

14DF42D6-5D02-4B5E-AE0B-697A5C10023B.jpeg

67E3B907-FEC7-42FC-8403-F50C30176103.jpeg

68A3367D-B036-424C-9A1A-7A5B167CF503.jpeg

97D65A71-06D9-4E5E-8CF3-87752B07AA47.jpeg

Redigert av Teialia (see edit history)

Det er visst ingen ordentlige glassfibereksperter som svarer deg, så da får jeg ty til, som mer generell opp-pusser. Mesteparten av opp-pussing er ned-pussing. For å komme til bunns i problemet må alt som er dårlig vekk, aller først. Det du skal sitte igjen med er alt det faste, skrella for alt dekke som er løst eller dårlig eller som ikke kan fungere som dekkbunn for det nye du skal ha oppå. Til det trenger du robust redskap. Jeg bruker vinkelsliper med sliperondell i sandpapir og båndsliper. De brukes til sliping. Til pussing kan du bruke eksentersliper, som jeg ser du har. Å pusse ned en båt tar uhyggelig lang tid, men å slipe går fort. Det viktigste er sjølsagt å sikre seg, særlig åndedretts-systemet, mens en jobber. Nå har jeg sagt det, så da kommer det sikkert noen og justerer det jeg har sagt, slik at du får vite om du skal være brutal, slik jeg anbefaler, eller være følsom og varsom. 

Vinkelsliperen jeg bruker er liten og fryktelig billig. Den skal jo bare gå fort, og brukes mange plasser det er vanskelig å komme til. Båndsliperen jeg bruker er fra Bosch sin grønne serie, altså ikke helproff, men koster likevel litt over tusenlappen. Sliperondeller på drill kan sikkert også brukes, men min erfaring er at de er vonde å holde, og vanskelig å komme til med. Plansliper, hjørnesliper og slike gir alt for liten effekt, og kan erstattes av eksentersliperen og en slipekloss der den ikke kommer til.

Når alt det dårlige, lause, eller unyttige er borte må du legge på lag på lag med nytt dekke. Der er jeg dum som ei gås, så da må du spørre andre om det. 

Redigert av Erik AN (see edit history)

Masse å lese her på Båtplassen om dette allerede, men et par tips til:

For å tette hullene i dasjbordet kan du skjære kantene med kniv slik at de skråner utover.

Dekk en finerplate med "Gladpack" og fest den med snekkertvinger mot baksiden.

Støp med polyester og glassfiber et par lag. La det herde og sparkle opp med glassfiber-

sparkel. Puss.

("Gladpack" kan brukes over alle flater du ikke vil at polyesteren skal feste til)

Innvendig i båten er det vanlig med Topcoat. Dvs. gelcoat i valgfri farge innblandet voks.

https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/kompositter/parafinlosning-2000017194

Den gjør gelcoaten vanntett og legges på med spatel.

Om du skal sage i glassfiberskroget/gulvet, er en motorsag fin for å unngå støv.

PS. Det er nesten helt sikkert ikke en Selco.

Redigert av paxo (see edit history)
paxo skrev for 7 timer siden:

Innvendig i båten er det vanlig med Topcoat. Dvs. gelcoat i valgfri farge innblandet voks.

??? Voksen tilsettes kun for at gelcoaten skal herde mot luft, den har ingenting med vanntetting å gjøre. Legge på med spatel? Hvorfor det?

Ikke slip vekk noe som ikke er skadet eller flassende. Matt ned med f.es 120-180 papir, vask med silikonfjerner og mal over. Eller aller helst, vask med silikonfjerner først så du ikke pusser silikonrester ned I gelcoaten.

Mal med 2K polyurethan eller tilsvarende. Den holder seg sterk og blank lenge.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Enig med @paxo om at dette antakelig ikke er en Selco, selv om skroget ser særdeles likt ut. Overbygget ser annerledes ut. Kan ha vært bygget om/byttet, uten å kunne si det sikkert.

Ellers er det en flott båt, som du nok kommer til å få fin igjen. Husk å vaske godt med aceton før påføring av noe som helst, og fjern gammel maling og skadde områder der det er behov for det. 

Gladpack eller voksduk (mindre "rynker") fungerer godt som anlegg om du skal dekke hull. Pass bare på god gradering inn mot senter. 1:12 er vel satt som en standard mener jeg å ha lest. 1 cm tykk skal ha 12 cm bredde på graderingen. Så er dashbordet 0.5 cm tykt så skal du ha 6 cm gradering utover. Og legg den bredeste remsen først, den får da best vedheft mot det opprinnelige.

Lykke til. Har en Selco 16 som jeg tviler på om jeg noensinne får på sjøen igjen, den mangler dekk og det er mye arbeid før den kan benyttes..

index skrev for 12 timer siden:

??? Voksen tilsettes kun for at gelcoaten skal herde mot luft, den har ingenting med vanntetting å gjøre. Legge på med spatel? Hvorfor det?

Siden halve familien jobbet på Selco og Fjordplast og opplyser at voks tilsettes

for å gjøre gelcoaten vanntett, regner jeg med at det stemmer.

Faren min støpte mengder med Selcobåter dengang de holdt til på Saaheim

kraftstasjon på Rjukan, og største Selco var på 18 fot. Han viste meg hvordan man

drar ut topcoat med spatel/sparkel for å gi et passe tykt lag inni båten.

Lykke til hvis du tror du kan tilsette herder til gelcoat og tro den ikke herder i luft.

Mange underlige myter her på Båtplassen.. ellers veldig bra.

paxo skrev On 24.10.2019 at 5.47:

Masse å lese her på Båtplassen om dette allerede, men et par tips til:

For å tette hullene i dasjbordet kan du skjære kantene med kniv slik at de skråner utover.

Dekk en finerplate med "Gladpack" og fest den med snekkertvinger mot baksiden.

Støp med polyester og glassfiber et par lag. La det herde og sparkle opp med glassfiber-

sparkel. Puss.

("Gladpack" kan brukes over alle flater du ikke vil at polyesteren skal feste til)

Om du skal sage i glassfiberskroget/gulvet, er en motorsag fin for å unngå støv.

PS. Det er nesten helt sikkert ikke en Selco.

Tusen takk for svar, kommer noe oppdateringer så fort det blir noe mer framgang :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...