Sayana Posted October 23, 2019 Share Posted October 23, 2019 Kalesjeimpregnering. Kjøpte meg ny kalesje for 3-4 år siden å tenkte jeg skulle impregnere denne i år. Den har vert tett heile tiden. Jeg var hos han som laga den å vart anbefalt å bruke Seimakernes impregnering, noe jeg gjorde. Hadde på 1 strøk, å den lakk som en sil. Hadde på 1 strøk til å den blei noe bedre men ikke tett. Jeg skifta da den ut med vinterkalesjen jeg har å den har jeg brukt Acapella på å den både er å har vert tett heile tida. Skulle gå til inkjøp av Acapella men det viser seg det at dem har sluttet å produsere den. Hva skal jeg bruke no??? Noen som har noe seriøst stoff å anbefale Quote Link to post
Windy37GM Posted October 23, 2019 Share Posted October 23, 2019 Quote Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Worry II Posted October 23, 2019 Share Posted October 23, 2019 Acapella selges hos flere, blant annet Maritim. Ellers er også min erfaring at Stabil er best. Lurt å vente så lenge som mulig med å begynne å impregnere. Om den ikke lekker, så la den være. Holder lenger da. Quote Link to post
Sayana Posted October 23, 2019 Author Share Posted October 23, 2019 Worry II. Vet ikke om du las det at fabrikken har stoppet prod. av Acapella ( I følge Marine Online.no) Fikk tak i grå dær men Blå er værre Maritim hadde bare Rød-Grønn å passer dårlig på Blå kalesje. Så kan du skaffe meg Blå, eller transparang er jeg taknemmelig. Quote Link to post
Worry II Posted October 23, 2019 Share Posted October 23, 2019 Jeg ville vurdert Acapella om jeg hadde et militært telt, men aldri på båtkalesjen. Det blir stivt. Stabil forblir like myk som før impregnering, er min erfaring. Quote Link to post
Sayana Posted October 23, 2019 Author Share Posted October 23, 2019 Du har et påeng dær. Har lest meg opp litt i testen Windy har utført å mange komentarer å da ser jeg at Stabil er å foretrekke så blir vel å prøve den med tid å stunder. Quote Link to post
Guest Avmønstret# Posted October 24, 2019 Share Posted October 24, 2019 Er vel mest vanlig å imprignere når den ikke er tett lengre for å hale ut noen ekstra sesonger før det er slutt. Din er så og si helt ny og vil være tett i mange år, blir å kaste perler for svin. Men om en ikke har annet å gjøre.. ;-) Quote Link to post
Lazyjack Posted October 24, 2019 Share Posted October 24, 2019 Jeg har hatt flere båter med sprayhood og cockpit telt, både nye og eldre. Har aldri opplevd at de lekker og dermed heller aldri vært inne på tanken på å impregnere dem. Quote Link to post
Gunga Din Posted October 24, 2019 Share Posted October 24, 2019 jeg går til ett vaskeri med sprayhood/telt/dodgers ca hvert 3 år....der både vasker og impregnerer på nytt har off-white......så ev. jordslag syns tydlig. Quote S/Y Gunga Din Link to post
Sayana Posted October 25, 2019 Author Share Posted October 25, 2019 Pinkvin Medlem 11 424 innlegg Rapportér innlegget Svart igår klokken 11:34 Er vel mest vanlig å imprignere når den ikke er tett lengre for å hale ut noen ekstra sesonger før det er slutt. Din er så og si helt ny og vil være tett i mange år, blir å kaste perler for svin. Men om en ikke har annet å gjøre.. ;-) Det er jo dær problemet ligger etter at jeg imp. er den ikke tett lenger. Quote Link to post
Sayana Posted October 25, 2019 Author Share Posted October 25, 2019 Var å kjøpte meg STABIL i dag. Ser på deklarasjonen for SEILMAKEREN,S-STABIL å Ekstrem som Maritim har å det er de same betegnelsene på alle sammen. Bare pris som varierer. Quote Link to post
Lazyjack Posted October 25, 2019 Share Posted October 25, 2019 Er kalesjen din et svin Sayana? Quote Link to post
Guest Avmønstret# Posted October 25, 2019 Share Posted October 25, 2019 Sayana skrev for 5 timer siden: Det er jo dær problemet ligger etter at jeg imp. er den ikke tett lenger. Om den lakk etter 3-4 år ville jeg reklamert. Om den begynte å lekke fordi du påførte den kjemikalier ville jeg snakket med kalesje maker for råd. Quote Link to post
Sørlandet2 Posted October 26, 2019 Share Posted October 26, 2019 Litt tips om impregnering her. Innteresant å høre at voksbaserte impregneringer påføres best når det er varmt, for å få bedre effekt, inntrengning. Anbefalt å påføre når det er varmt, på båt, i sola. Kanskje lurt å vente til våren, jeg som hadde tenkt å påføre impregnere kalesje mi som er ren og tørr i garasjen... https://www.hamnen.se/kunskap/konsten-att-impregnera-ratt/ Quote Link to post
Recommended Posts