Jump to content

Eksos lekasje. Trenger råd om manifold pakninger


PiperBill

Recommended Posts

Eksos lekasje. Trenger råd om manifold pakninger

Driver midt inn i et av vinter prosjektene og det er å gå gjennom hele eksossystemet inkludert turboen og skifte ut eller oppgradere potensielle feil. Hadde en liten lekkasje på en av eksos manifold pakningene. Nye pakninger er kjøpt inn og manifolden er planet og klar til montering. Men jeg ser det er litt tæring «pitting» rundt et par av eksos portene på toppen. Nå er jeg skeptisk til å bruke de originale pakningene da de er bare stålskiver på 0.4mm tykkelse.

Nå er jeg litt rådvill i forhold til hva jeg bør gjøre. Egentlig så burde topp av og eksosportene planes med det er uaktuelt på dette tidspunkt. Er det noe monterings pasta som er bra, som jeg kan smører på pakningene? Bør jeg prøve og finner pakninger i et annet materiale som er tykkere?… noe i grafitt?… kanskje lager egne DIY?

Motoren er en Deutz (Vetus) DT67. Litt spesielt med denne motoren er at eksosmanifolden er ikke vannavkjølt. Den er pakket godt inn i isolasjon med en metal deksel over. Både manifold og pakningene må da bli ekstremt varme til tider.

head.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Jeg brukte slik eksospakning som er litt myk og som jeg måtte skjære til selv. Null problemer etterpå. Var mellom eksosmanifold og turbo på en TMD40A. Pakningen kostet 140 kr på lokal stor jernvarehandel. 

 

Fikk tipset av en som reparerer mye på gamle biler. 

 

Pakningen var kanskje 1 -2 mm tykk. Skjærte den til med skarp liten Stanley kniv. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
index skrev 1 time siden:

Jeg ville lagt på et tynt lag med eksosmontasjepasta. Denne ekspanderer når den blir varm og tetter godt. Kjøpes der du kjøper bilutstyr.

 

Er det noe slikt du mener? Biltema art.nr. 36-1772

 

monteringspasta.jpg.d0614ce71127f6993bc3c43630d8f1db.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg tenker å bruke pasta mellom pakningen på eksosbendet eksosmanifoilen når jeg nå bytter eksosmanifoilen  der anleggsflaten var totalt opptæret, manifoilen er lettmetall. Men iom. at pastaen er natriumsilikatbasert med en ph på pH10,5 er den nok syrefri.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Mest sannsynlig. Men nå får jo du nye og rene flater på både varmeveksler og eksosbend, så det fungerer nok veldig greit med kun pakning også. Det er litt verre med slik overflate som PiperBill har, her vil det neppe bli tett uten litt tetningsmiddel på.

 

Eksoslekkasjer I motorrom er noe svineri, alt blir svart med tiden...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Monteringspasta fra Biltema er meget bra. Jeg brukte det som en nødløsning da jeg  oppdaget lekkasje mellom turbo og eksosbend. Den blir steinhard men ikke sprø og den holdte fortsatt etter 5 måneder da jeg demonterte.

De originale metalpakninger fra Deutz (tror de er av syrefast stål) er sikkert bra men jeg tror det forutsettes at begge kontaktflatene er slette og plan. Den som røk hos meg var da ikke original så den måtte har vært byttet av tidligere eier.

Det jeg må tenker på er at manifolden blir mye varmere en om den hadde vært vannavkjølt. Tipper den kommer opp i 600c + grader når båten går i marsjfart. De fleste DIY pakningsark jeg har sett er god for maks Ca. 400 - 500c.

Driver og undersøker noe som heter Remflex. Den skal klarer mye høyere temperaturer men jeg har lest at den er veldig skjør og lett å ødelegge før den er i det heletatt på plass. Den er 3mm tykk og a såpass myk at den tetter ujevnheter.

 http://catalog.remflex.com/

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Ovenfor skrev jeg:

Sitat

Men iom. at pastaen er natriumsilikatbasert med en ph på pH10,5 er den nok syrefri.

 

Men så kom jeg til å lese hva jeg skrev, og der var ordet "natriumsilikat". Eksosbendet er jo i aluminium, og så er det fyfy å bruke kjølevæske med silikat? Eller surrer jeg bare? Jeg er jo ikke noen kjemiker, men elektronikkingeniør.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

hylomar Aerograde PL32 er den luftfartgodkjente versjonen av Hylomar. Godkjent av bl.a. Rolls Royce Aero og NATO. Brukes på både stempelmotorer og turbinmotorer.

- Ubegrenset åpningstid for forenklet montering.

- Temperaturområde: -50-250oC.

- Tåler vibrasjoner

Motstandsdyktig mot forbrenningsprodukter, vann, kjølevæske, bensin og diesel, flybensin, smøreoljer, parafin og fluorkarboner.

 

OG   Hylomar Univeral Blue pakningsmasse

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...