PiperBill Startet 24.Oktober.2019 Del på Facebook Startet 24.Oktober.2019 Eksos lekasje. Trenger råd om manifold pakninger Driver midt inn i et av vinter prosjektene og det er å gå gjennom hele eksossystemet inkludert turboen og skifte ut eller oppgradere potensielle feil. Hadde en liten lekkasje på en av eksos manifold pakningene. Nye pakninger er kjøpt inn og manifolden er planet og klar til montering. Men jeg ser det er litt tæring «pitting» rundt et par av eksos portene på toppen. Nå er jeg skeptisk til å bruke de originale pakningene da de er bare stålskiver på 0.4mm tykkelse. Nå er jeg litt rådvill i forhold til hva jeg bør gjøre. Egentlig så burde topp av og eksosportene planes med det er uaktuelt på dette tidspunkt. Er det noe monterings pasta som er bra, som jeg kan smører på pakningene? Bør jeg prøve og finner pakninger i et annet materiale som er tykkere?… noe i grafitt?… kanskje lager egne DIY? Motoren er en Deutz (Vetus) DT67. Litt spesielt med denne motoren er at eksosmanifolden er ikke vannavkjølt. Den er pakket godt inn i isolasjon med en metal deksel over. Både manifold og pakningene må da bli ekstremt varme til tider. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Grand Banks jr Svart 24.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2019 Jeg brukte slik eksospakning som er litt myk og som jeg måtte skjære til selv. Null problemer etterpå. Var mellom eksosmanifold og turbo på en TMD40A. Pakningen kostet 140 kr på lokal stor jernvarehandel. Fikk tipset av en som reparerer mye på gamle biler. Pakningen var kanskje 1 -2 mm tykk. Skjærte den til med skarp liten Stanley kniv. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
JonnyBoy Svart 24.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2019 Ark med stålforsterket eksospakning kan kjøpes på E-bay: https://www.ebay.com/itm/5-Exhaust-Gasket-Material-Sheets-20x15cm-2-0mm-thick-Reinforced-with-Steel/253867260705?hash=item3b1baafb21:g:Qm0AAOSwWEBbmZAP Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
index Svart 24.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2019 Jeg ville lagt på et tynt lag med eksosmontasjepasta. Denne ekspanderer når den blir varm og tetter godt. Kjøpes der du kjøper bilutstyr. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
janet Svart 24.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2019 jeg bruker metall pakninger, både på bensin M og diesel M, har så langt ikke erfart lekkasjer Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Lars H. Svart 24.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2019 index skrev 1 time siden: Jeg ville lagt på et tynt lag med eksosmontasjepasta. Denne ekspanderer når den blir varm og tetter godt. Kjøpes der du kjøper bilutstyr. Er det noe slikt du mener? Biltema art.nr. 36-1772 Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 24.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2019 Jepp, det er rette sorten! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 24.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2019 Og den er vel syrefri? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 24.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2019 Aner ikke. Men jeg har aldri sett tæringsskader etter å ha brukt denne I alle fall. Jeg har aldri sett krav til at pakningsmasse skal være syrefri. Til elektriske forbindelser er det jo viktig, men til mekaniske? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 24.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2019 Jeg tenker å bruke pasta mellom pakningen på eksosbendet eksosmanifoilen når jeg nå bytter eksosmanifoilen der anleggsflaten var totalt opptæret, manifoilen er lettmetall. Men iom. at pastaen er natriumsilikatbasert med en ph på pH10,5 er den nok syrefri. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 24.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2019 Mest sannsynlig. Men nå får jo du nye og rene flater på både varmeveksler og eksosbend, så det fungerer nok veldig greit med kun pakning også. Det er litt verre med slik overflate som PiperBill har, her vil det neppe bli tett uten litt tetningsmiddel på. Eksoslekkasjer I motorrom er noe svineri, alt blir svart med tiden... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
PiperBill Svart 24.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2019 Monteringspasta fra Biltema er meget bra. Jeg brukte det som en nødløsning da jeg oppdaget lekkasje mellom turbo og eksosbend. Den blir steinhard men ikke sprø og den holdte fortsatt etter 5 måneder da jeg demonterte. De originale metalpakninger fra Deutz (tror de er av syrefast stål) er sikkert bra men jeg tror det forutsettes at begge kontaktflatene er slette og plan. Den som røk hos meg var da ikke original så den måtte har vært byttet av tidligere eier. Det jeg må tenker på er at manifolden blir mye varmere en om den hadde vært vannavkjølt. Tipper den kommer opp i 600c + grader når båten går i marsjfart. De fleste DIY pakningsark jeg har sett er god for maks Ca. 400 - 500c. Driver og undersøker noe som heter Remflex. Den skal klarer mye høyere temperaturer men jeg har lest at den er veldig skjør og lett å ødelegge før den er i det heletatt på plass. Den er 3mm tykk og a såpass myk at den tetter ujevnheter. http://catalog.remflex.com/ Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Lars H. Svart 24.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2019 Ovenfor skrev jeg: Sitat Men iom. at pastaen er natriumsilikatbasert med en ph på pH10,5 er den nok syrefri. Men så kom jeg til å lese hva jeg skrev, og der var ordet "natriumsilikat". Eksosbendet er jo i aluminium, og så er det fyfy å bruke kjølevæske med silikat? Eller surrer jeg bare? Jeg er jo ikke noen kjemiker, men elektronikkingeniør. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Haba Svart 24.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2019 Silikater er ikke agressive. Men ikke bra i kjølevæsker for de vil kunne legge igjen belegg som kan bli til hindringer for vannstrømmen. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 24.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2019 (redigert) hylomar Aerograde PL32 er den luftfartgodkjente versjonen av Hylomar. Godkjent av bl.a. Rolls Royce Aero og NATO. Brukes på både stempelmotorer og turbinmotorer. - Ubegrenset åpningstid for forenklet montering. - Temperaturområde: -50-250oC. - Tåler vibrasjoner Motstandsdyktig mot forbrenningsprodukter, vann, kjølevæske, bensin og diesel, flybensin, smøreoljer, parafin og fluorkarboner. OG Hylomar Univeral Blue pakningsmasse Redigert 24.Oktober.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.