Lars H. Startet 24.Oktober.2019 Del på Facebook Startet 24.Oktober.2019 (redigert) Jeg holder på med en større renovering av motoren, bytte av motorlabber, eksosbend, varmeveksler og eksosmanifold. Dermed kommer jeg lettere til sjøvannspumpen som er festet med bolter og pinnebolter. Kanskje det da er greit å ta ut pumpen og sjekke den innvendig, impeller og simmerringer? Noen som har skiftet simmerringer i en slik pumpe? Denne pumpen står rett over den ene motorlabben som var ganske full av rust, så kanskje jeg har en lekkasje fra pumpen? Redigert 24.Oktober.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
joshua Svart 24.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2019 Jag har bytt tätning i min pump. Det var en keramisk tätning som läckte. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 24.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2019 Jeg byttet i min i vår, riktignok på en 4JH3-TE. Vet ikke om det er stor forskjell, men motoren er nok noen år nyere. Det var som Joshua skrivet, en keramisk tetning til 11-12 hundrelapper, pluss noen mindre ringer. Jeg byttet også lagere som jeg fikk hos Ahlsell til 70-80 kr stykket. Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 24.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2019 Kan nok være smart og overhale pumpa etter så mange år og særlig nå som den er lett tilgjengelig. Mulig du kan få kjøpt rep sett med tetninger og kam... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2019 Og så var pumpen tatt ut og klar for å plukkes i biter for inspeksjon. Men jeg glemte å ta med meg McPeller uttrekkeren fra båten, så den får jeg huske på å ta med hjem imorgen når vi likevel skal en tur til båten for å pakke den inn for vinteren. Jeg tror jeg satser på et repset, så er jeg på den trygge siden. Selve impelleren ser forresten helt fin ut, men så er den ikke eldre enn fra 2014 og har vel da ikke gått mer enn ca. 500 timer. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fjordgubbe Svart 27.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2019 Skjønar du vil ha det veldig skikkeleg av sikkerheitsgrunnar, men denne såg nesten ny ut? Er det slark i lageret? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 27.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2019 Fjordgubbe skrev 29 minutter siden: Skjønar du vil ha det veldig skikkeleg av sikkerheitsgrunnar, men denne såg nesten ny ut? Er det slark i lageret? Ingen god grunn til ikke å overhale en 33 år gammel sjøvannspumpe når den nå er lett å demontere og remontere iom. at manifold og varmeveksler er ute. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2019 For 10 år siden når jeg overhalte min Johnsen pump. Tok jeg med delene til lokal pusher sparte mange kroner. Viktig med kontroll av at lekkhul/spalder ikke gror igjen, det hender at noen får vann i olja av den grunn. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 27.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2019 (redigert) joshua skrev On 24.10.2019 at 16.36: Jag har bytt tätning i min pump. Det var en keramisk tätning som läckte. Olevine skrev On 24.10.2019 at 16.50: Jeg byttet i min i vår, riktignok på en 4JH3-TE. Vet ikke om det er stor forskjell, men motoren er nok noen år nyere. Det var som Joshua skrivet, en keramisk tetning til 11-12 hundrelapper, pluss noen mindre ringer. Jeg byttet også lagere som jeg fikk hos Ahlsell til 70-80 kr stykket. Jeg skulle gjerne kommet til den tettingen dere nevner, men når jeg har tatt ut impelleren er det en sliteplate (Wear Plate) innenfor den som jeg ikke får løs, og da kommer jeg ikke til tettingen eller noe som helst annet. Hadde dere det samme problemet? Redigert 27.Oktober.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 27.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2019 Selve impelleren (Jabsco) setter jeg nok inn igjen. Selv med sine rundt 500 timer, ser den (og kjennes ut) som ny. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 27.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2019 Jeg har ikke slik pumpe, men for meg ser det ut slik: Trekk av Bearing Trekk av Gear Fjern Circlip, denne sitter spent i huset og sørger for Bearing nr. 2 ikke kan komme mot tannhjulsiden. Når det er gjort, virker det som at akslingen skal ut mot impellersiden. Noen kakk med plasthammer burde få Wear Plate til å løsne. Statistisk (på pumper) skyldes 70- til 80 % av alle tetingshavarier defekte lagre (ref. John Crane UK). Overhaling av en slik pumpe betinger bytte av Mech. Seal, Oil Seal og lagre. Merk prosedyre som må følges for Mech. Seal. Grunnen til at Wear Plate sitter, er ofte for slike at de blir 'most' litt ut og kiler seg mot pumpehuset. Ikke voldsomme greier i og for seg. Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 27.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2019 (redigert) Hvis du «kjenner» på en ny fersk impeller ser du lett at den gamle bør byttes. Gummi er ferskvare. Redigert 27.Oktober.2019 av Flid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2019 Hulda skrev for 1 time siden: Når det er gjort, virker det som at akslingen skal ut mot impellersiden. For en gangs skyld tar du feil. Servicemanualen sier nemlig at akslingen skal ut den andre veien, mot tannhjulsiden. For å komme til segerringen på impellersiden, må nok sliteplaten ut, her ser man litt av den segerringen. Den andre segerringen er det mulig å løsne gjennom en åpning i tannkransen. Kanskje jeg kan krympe sliteplaten ved å kjøle den ned? Jeg har en full boks kjølespray stående, egentlig for nedkjøling av elektronikk, men også for krymping av metall. Ellers må jeg si at en slik impellerpumpe er en ganske så tøff sak. Den får sannelig kjørt seg, 3252RPM når jeg drar på! Litt rask hoderegning, og har jeg ikke gått i surr med alle nullene, skulle den nå i løpet av de 33 årene gått ca. 500 millioner ganger! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 27.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2019 Ja, jeg så den skjulte ringen, men den er ikke spesifisert på tegningen. Muligens om du gir akslingen et lite spillerom, vil et lite kakk fra tannhjulsenden gjøre at platen løsner. Slike kakk sender ofte tetningene hinsides, men de skal uansett skiftes. Jeg har aldri fått kjølesprayer til å funke. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2019 Hulda skrev 52 minutter siden: Jeg har aldri fått kjølesprayer til å funke. Men det klarte jeg! Kjølespray og en god segerringtang gjorde susen, godt med litt utvalg i verktøy. Så nå er det bare å inspisere delene. Det tar jeg imorgen. Da tar jeg en fridag fra jobbing i båten, og så kommer nok varmeveksleren/eksosmanifolden i hus. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 27.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2019 Man gratulerer :-) Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 28.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2019 Litt seint svar, men har ikke fått tid til BP i helga. Jeg fikk lirket ut plata med akselen i. Den satt ikke spesielt fast i mi pumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 29.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2019 (redigert) Roger jo skrev On 27.10.2019 at 15.35: For 10 år siden når jeg overhalte min Johnsen pump. Tok jeg med delene til lokal pusher sparte mange kroner. Viktig med kontroll av at lekkhul/spalder ikke gror igjen, det hender at noen får vann i olja av den grunn. Og denne sitter på undersiden? På 4jh-dte også? Og hvis det kommer vann ut her. Hva er da galt? Redigert 29.Oktober.2019 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 29.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2019 (redigert) Da er tetninga gåen og må skiftes. Hullet skal vende ned og tjener to funksjoner: Vann skal dryppe ut slik at man kan oppdage det og dessuten renner ikke vannet inn i lageret. Redigert 29.Oktober.2019 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2019 (redigert) På min Yanmar 4JHE er det to slike "sladrehull" i sjøvannspumpen, et peker OPP og et NED Redigert 29.Oktober.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lazyjack Svart 29.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2019 Lars H. skrev 1 time siden: På min Yanmar 4JHE er det to slike "sladrehull" i sjøvannspumpen, et peker OPP og et NED Skader jo ikke med to hull, kanskje pumpa brukes i ulike konfigurasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 29.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2019 (redigert) Impeller så jo fin ut, men er du sikker på at du ikke skal bytte den allikevel? Etter det jeg har skjønt så har du det litt trangt i motorrommet, og det kan jo da kanskje være greit å ha det gjort så slipper du å tenke på det på mange, mange år. Hadde det vært meg så hadde jeg bare skiftet den samtidig når du allikevel har den ute og den er åpen. Redigert 29.Oktober.2019 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2019 Jo da, jeg skal bytte den. Jeg får rep-sett imorgen, og det inneholder også impeller. Litt av grunnen til impelleren er så fin er nok at det er en Jabsco kvalitetsimpeller, pluss utformingen av impellerhuset. Det er ovalt i stedet for rundt med en påskrudd kam som mange andre pumper har. Dermed blir det liten belastning på gummien. Det er nok trangt der pumpen står, men jeg har heldigvis en McPeller uttrekker som hjelper på. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kjellg Svart 29.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2019 Tror det er lurt. Men nå må jeg komme meg til å få kjøpt McPeller jeg også. Har tenkt på det i mange år men har ikke klart å få ut fingeren Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 29.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2019 Kjøper du ny impellere, så er det godt mulig du får den typen med gjenger ytterst i senter. Når du da skal ha den ut neste gang, så skrur du inn passende bolt ett par km og napper den ut. NB: ta vare på gammel o-ring. Den jeg fikk med på den nye impelleren passet ikke. For tykk og for liten dim. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.