Jump to content

Noen som har hatt ute sjøvannspumpen på en Yanmar 4JHE motor?


Lars H.

Recommended Posts

Jeg holder på med en større renovering av motoren, bytte av motorlabber, eksosbend, varmeveksler og eksosmanifold. Dermed kommer jeg lettere til sjøvannspumpen som er festet med bolter og pinnebolter. Kanskje det da er greit å ta ut pumpen og sjekke den innvendig, impeller og simmerringer? Noen som har skiftet simmerringer i en slik pumpe?

 

Denne pumpen står rett over den ene motorlabben som var ganske full av rust, så kanskje jeg har en lekkasje fra pumpen?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Og så var pumpen tatt ut og klar for å plukkes i biter for inspeksjon. Men jeg glemte å ta med meg McPeller uttrekkeren fra båten, så den får jeg huske på å ta med hjem imorgen når vi likevel skal en tur til båten for å pakke den inn for vinteren. Jeg tror jeg satser på et repset, så er jeg på den trygge siden. Selve impelleren ser forresten helt fin ut, men så er den ikke eldre enn fra 2014 og har vel da ikke gått mer enn ca. 500 timer.

 

sjovsnnspumpe.jpg.e8ea78ea1c5bb052990a627dba4bae6e.jpg

 

 

 

 

repset_sjovannpumpe.jpg.7dc235e3a6546d9ba38532c6a5e303f2.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
joshua skrev On 24.10.2019 at 16.36:

Jag har bytt tätning i min pump. Det var en keramisk tätning som läckte. 

 

Olevine skrev On 24.10.2019 at 16.50:

Jeg byttet i min i vår, riktignok på en 4JH3-TE. Vet ikke om det er stor forskjell, men motoren er nok noen år nyere.  Det var som Joshua skrivet, en keramisk tetning til 11-12 hundrelapper, pluss noen mindre ringer. Jeg byttet også lagere som jeg fikk hos Ahlsell til 70-80 kr stykket. 

 

Jeg skulle gjerne kommet til den tettingen dere nevner, men når jeg har tatt ut impelleren er det en sliteplate (Wear Plate) innenfor den som jeg ikke får løs, og da kommer jeg ikke til tettingen eller noe som helst annet. Hadde dere det samme problemet?

 

 

pumpe_sjovann1.jpg.7f3e6d174aefba42b64829fc4954a29f.jpg

 

pumpe_skjematisk.jpg.bab239be175b1d844a51cd5d94083c0d.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Selve impelleren (Jabsco) setter jeg nok inn igjen. Selv med sine rundt 500 timer, ser den (og kjennes ut) som ny.

 

impeller_5aar_b.jpg.2e92723736d7d7e595cb710f90a6a8cd.jpg

 

impeller_5aar_a.jpg.4f68839bdd34550b34d59b3e4874de32.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg har ikke slik pumpe, men for meg ser det ut slik:

Trekk av Bearing

Trekk av Gear

Fjern Circlip, denne sitter spent i huset og sørger for Bearing nr. 2 ikke kan komme mot tannhjulsiden.

Når det er gjort, virker det som at akslingen skal ut mot impellersiden. Noen kakk med plasthammer burde få Wear Plate til å løsne.

 

Statistisk (på pumper) skyldes 70- til 80 % av alle tetingshavarier defekte lagre (ref. John Crane UK). Overhaling av en slik pumpe betinger bytte av Mech. Seal, Oil Seal og lagre. Merk prosedyre som må følges for Mech. Seal.

 

Grunnen til at Wear Plate sitter, er ofte for slike at de blir 'most' litt ut og kiler seg mot pumpehuset. Ikke voldsomme greier i og for seg.

Link to post
Hulda skrev for 1 time siden:

Når det er gjort, virker det som at akslingen skal ut mot impellersiden.

 

For en gangs skyld tar du feil. Servicemanualen sier nemlig at akslingen skal ut den andre veien, mot tannhjulsiden.

 

pump_disassembly_reassembly.jpg.1eb72ea1dd101c9540c7f816f2e5c80e.jpg

 

For å komme til segerringen på impellersiden, må nok sliteplaten ut, her ser man litt av den segerringen.

 

segerring1.jpg.f0184a32d3ceb3894e63b6e09810216d.jpg

 

 

Den andre segerringen er det mulig å løsne gjennom en åpning i tannkransen.

 

segerring2.jpg.28e7f0dd1441e84bd97b13acd5418616.jpg

 

 

Kanskje jeg kan krympe sliteplaten ved å kjøle den ned? Jeg har en full boks kjølespray stående, egentlig

for nedkjøling av elektronikk, men også for krymping av metall.

 

kuldespray.jpg.34c9b1f5e13618ec4e5f6e1d617bd01e.jpg

 

 

 

 

Ellers må jeg si at en slik impellerpumpe er en ganske så tøff sak. Den får sannelig kjørt seg, 3252RPM når jeg drar på! Litt rask hoderegning, og har jeg ikke gått i surr med alle nullene, skulle den nå i løpet av de 33 årene gått ca. 500 millioner ganger!

 

pumpe_spesifikasjon.jpg.5a3d80aaa1f023984f1e092c9315ae4b.jpg

 

 

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Hulda skrev 52 minutter siden:

Jeg har aldri fått kjølesprayer til å funke.

 

Men det klarte jeg! :santcheers:

 

Kjølespray og en god segerringtang gjorde susen, godt med litt utvalg i verktøy. Så nå er det bare å inspisere delene. Det tar jeg imorgen. Da tar jeg en fridag fra jobbing i båten, og så kommer nok varmeveksleren/eksosmanifolden i hus.

 

segerring_tenger.jpg.7bee2f129568c48b13e3a3398b464b53.jpg

 

pumpe_demontert.jpg.6b7823896147b29b7a7fab696db0284b.jpg

 

pumpe_inspeksjon.jpg.52aca7ca7b755fd740aad26509d15e15.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Roger jo skrev On 27.10.2019 at 15.35:

:thumbsup:

For 10 år siden når jeg overhalte min Johnsen pump. Tok jeg med delene til lokal pusher sparte mange kroner.

 

Viktig med kontroll av at lekkhul/spalder ikke gror igjen, det hender at noen får vann i olja av den grunn.

sjovsnnspumpe.jpg.e8ea78ea1c5bb052990a627dba4bae6e.jpg.36c0b4c36c40d2d6ea14e26789851bde.jpg

 

Og denne sitter på undersiden? På 4jh-dte også? Og hvis det kommer vann ut her. Hva er da galt? 

Redigert av Torsen67 (see edit history)
Link to post

På min Yanmar 4JHE er det to slike "sladrehull" i sjøvannspumpen, et peker OPP og et NED

 

 

sladrehull.jpg.1d0421329a88ed77c2179c3d599df5cb.jpg

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Impeller så jo fin ut, men er du sikker på at du ikke skal bytte den allikevel? Etter det jeg har skjønt så har du det litt trangt i motorrommet, og det kan jo da kanskje være greit å ha det gjort så slipper du å tenke på det på mange, mange år. Hadde det vært meg så hadde jeg bare skiftet den samtidig når du allikevel har den ute og den er åpen. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post

Jo da, jeg skal bytte den. Jeg får rep-sett imorgen, og det inneholder også impeller. Litt av grunnen til impelleren er så fin er nok at det er en Jabsco kvalitetsimpeller, pluss utformingen av impellerhuset. Det er ovalt i stedet for rundt med en påskrudd kam som mange andre pumper har. Dermed blir det liten belastning på gummien.

 

Det er nok trangt der pumpen står, men jeg har heldigvis en McPeller uttrekker som hjelper på.

 

mcpeller.jpg.7db16332eaaee0c6c4c7022d813681fa.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...