index Svart 30.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2019 Torsen67 skrev for 9 timer siden: Når du da skal ha den ut neste gang, så skrur du inn passende bolt ett par km og napper den ut. Du har en del større impeller enn meg skjønner jeg;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 1.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2019 (redigert) Nå har jeg satt inn alt fra rep-settet i pumpen, og igår ble den montert tilbake i båten. Samtidig tok jeg en siste vinterkonservering av vannsystemet i båten. Og det var nok på tide. Her hjemme er det kuldegrader nå, og fordømrade, så snødde det litt nettopp. Jeg la forresten om til vinterdekk på bilen for et par dager siden. Den går nå på tøfler, mye stillere enn med sommerdekk. Neste runde på båtmotoren er å sette inn varmeveksleren/eksosmanifolden. Men etter 33 års drift, fant jeg ut at jeg bytter alle slanger for både sjøvann og ferskvann. To av dem måtte jeg skjære løs for å få ut manifolden. Jeg bestilte de like så godt fra Yanmardeler de også, da får jeg de ferdig med krokete bøyinger. Dermed blir det å bytte de samtidig med at setter inn manifolden en gang til uken om det ikke blir alt for kaldt under presenningen. Jeg får kjøre Eber'n og en vifteovn på 2000W. Jeg har sikret meg strøm inn til båten for vinteren. Men jeg må si jeg er imponert over tilgangen på deler til en 33 år gammel motor, jeg mener å tro at den gikk ut av produksjon i 1990! I mangel på nye bilder, får jeg legge ut bilde av typeskiltet. Det satt på den gamle manifolden og blir flyttet over på den nye. Redigert 1.November.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 1.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2019 En liten kommentar til det å bytte slanger. Når de originale (som jeg måtte ødelegge for å få løs) hadde slik fasong, er det vel greit å kjøpe nye/originale med rett fasong selv om det koster litt? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 1.November.2019 Link til dette innlegget Svart 1.November.2019 Kjøp originalt. Plundring er bare for spesielt interesserte. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 1.November.2019 Link til dette innlegget Svart 1.November.2019 Støtter Hulda på den! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2019 Det eneste problemet er at denne renoveringen av motoren nå nærmer seg 50.000 kroner, eller eksakt 49882 kroner! Hva jeg ellers har påkostet de siste par årene som baugpropell, nye solcellepaneler osv, tør jeg ikke å tenke på. Det som er greit er at jeg er pensjonist med stabil inntekt og utgifter. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
alphaman Svart 1.November.2019 Link til dette innlegget Svart 1.November.2019 gutte hobbyer koster penger bra du får stell på motoren igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2019 Vel, nå er Trude helt innforstått med hva dette koster og vil gjerne ha en motor vi kan stole på. I utgangspunktet fungerte motoren 100%, det var jo bare motorlabbene som skulle byttes. Men så drog det på seg. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 1.November.2019 Link til dette innlegget Svart 1.November.2019 Du er heldig, @Lars H., jeg har stabile inntekter og variable utgifter. Variablen virker til å være kraftig økende. Dog, 50000 spenn på motoren er nokså heftig. Sånn er det bare. I 1999 betalte jeg 50000 for hele motoren til Hulda, inkludert mariniseringen. Og det er en hel motor (V8). Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 1.November.2019 Link til dette innlegget Svart 1.November.2019 50000 kroner i 1999 tilsier ca 74045 kroner omregnet til 2018-penger, Hulda, så du leder nok likevel . Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2019 Vel, i 1995 fikk jeg vanninntrengning inn i motoren via eksosventilene pga. hevertvirkning. Det kom på over 50000 den gang! Det svei godt i lommeboken den gang. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
TideRace Svart 1.November.2019 Link til dette innlegget Svart 1.November.2019 Det tilsvarer omtrent 80550 nåtids-kroner, Lars. Da var du lengre på vei mot ny motor enn nå. Deler du utgiftene på antall år, blir det mye moro for pengene likevel . Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2019 Det som ble skiftet og utbedret i 1995 tilsvarte faktisk at motoren ble som ny den gang. Da burde ikke motoren være mer enn 24 år nå? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 1.November.2019 Link til dette innlegget Svart 1.November.2019 Nei. Slik er det ikke. Dog, motoren i Hulda er ca. 1985. Den hadde gått langt som bilmotor før den ble båtmotor. Noen motorer bare går og går. Alder har ikke avgjørende betydning. Sitér dette innlegget Link to post
Shortcut Svart 2.November.2019 Link til dette innlegget Svart 2.November.2019 Off topic. .. Jeg havde en båd med en Bukh DV48 motor fra 1985 som også skulle have lavet lidt sevicereperationer. Da jeg kender mig selv, og min "dovenskab" tog jeg hurtig beslutningen og fik motoren pillet ud af båden og fragtet hjem til værkstedet på et tilpasset stativ. Det var den bedste ide længe... Gode arbejdsforhold omkring motoren. Varme i værkstedet -og ingen transporttid til/fra båden, for at opdage at man ikke havde det rigtige værktøj. Det blev bare så godt, meget lærerigt og der blev fundet "skader" som kunne have givet ærgrelser ved motorens fremtidige brug (Renovering af brændstofsystemet, kalibrering af brændstofdyser og pumpe m.m.) og motoren blev renset for rustklatter og sandblæst og malet op igen. Renoveringen endte i 20000 kr + Hvor udgangspunktet var 5000. Til gengæld kom der en motor som kørte som var den bedre end ny ;-) Nu er der en ny båd under indkøb. Og det er helt sikkert at der også kommer en vinter, hvor motoren kommer i værkstedet for gennemgang m.m. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 2.November.2019 Link til dette innlegget Svart 2.November.2019 Det er vel mye bruk og godt stell, som for motoren til å vare lenge. Slik som Lars H gjør. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Langs land Svart 2.November.2019 Link til dette innlegget Svart 2.November.2019 Faxen skrev for 3 timer siden: Det er vel mye bruk og godt stell, som for motoren til å vare lenge. Slik som Lars H gjør. Tja, jeg vet ikke jeg, noen av oss skifter feks eksosbend før halve manifolden er oppspist... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2019 Du har helt rett, jeg har faktisk tenkt på det eksosbendet i mange år uten å gjøre noe. Jeg ble faktisk anbefalt å bytte bendet allerede i 1995 i forbindelse med at motoren ble tatt på land og overhalt pga. vanninntrengning inn i motoren via eksosventilene pga. hevertvirkning Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Langs land Svart 2.November.2019 Link til dette innlegget Svart 2.November.2019 Det som redder mange fra uløkka er jo at det begynner å lekke. Gjør det ikke det, som også var tilfelle hos deg, er det jo lett å la det gamle bli værende... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2019 (redigert) Så var det tid for et nytt spørsmål. Jeg har jo bestilt alle de forskjellige slangene rundt på motoren som originaldeler, men jeg bør nok få meg en ny slange på rundt 3m 1" for sjøvannsinntaket frem til pumpen. Men hva velger jeg? Den må være ganske bøyelig der den går inn på pumpen. Jeg har en Hydroscan butikk 10 min å gå hjemmefra, og i katalogen deres for slanger til båt, fant jeg disse to forslagene, en slange i PVC og en i gummi. Den i PVC så fristende ut, men hva sier ekspertisen? Hvor bøyelig den i gummi er står det ikke noe om. Begge skal være godt egnet til sjøvann. Pris har jeg ikke foreløpig. Redigert 2.November.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Faxen Svart 2.November.2019 Link til dette innlegget Svart 2.November.2019 Jeg ville valgt PVC slangen. Brukte det på gamlebåten. Da kunne jeg se at vannet fosset igjennom, Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Hulda Svart 2.November.2019 Link til dette innlegget Svart 2.November.2019 Hulda har ikke en eneste plastslange på sjøvannsiden. Grunnen er at jeg har sett for mange lekkasjer. Men de er billige. Det skal de ha. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 2.November.2019 Link til dette innlegget Svart 2.November.2019 Som Hulda, bruker gummislange til dette. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2019 (redigert) Nå må jeg nok gå litt i meg selv. Her kommer jeg med et spørsmål om hvilken slangetype jeg skal velge, og så har jeg nesten allerede valgt. Sorry! Jeg er jo egentlig helt enig med Hulda angående plast og har motforestillinger om det produktet. Denne slangen kommer til å ligge i klem på veien til pumpen og kanskje også gnage, og da er nok en god slange av gummi bedre. I 1995 da jeg fikk vann inn i motoren, monterte jeg en U-bøy med lufting på toppen mellom varmeveksleren og eksosbendet for å sikre meg mot en slik ny hendelse. Da brukte jeg en armert gummislange som er like god nå 24 år senere. Den har tydeligvis klart sjøvann helt utmerket. Det var en slange som lett lar seg bøye med en hånd uten å bli flatklemt i det hele tatt. En slik slange kunne jeg tenkt meg denne gangen også, men jeg har bare en liten bit liggende igjen. Kanskje jeg skulle å få tak i noe lignende? Men jeg aner ikke hvor jeg kjøpte den slangen, noen med et tips? Redigert 2.November.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mix Svart 2.November.2019 Link til dette innlegget Svart 2.November.2019 Hydroscand har garantert tilsvarende den du har der. Sist kjøpte jeg Trelleborg derfra, meget medgjørlig slange. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.