Jump to content

Noen som har hatt ute sjøvannspumpen på en Yanmar 4JHE motor?

Lars H.

Recommended Posts

Nå har jeg satt inn alt fra rep-settet i pumpen, og igår ble den montert tilbake i båten. Samtidig tok jeg en siste vinterkonservering av vannsystemet i båten. Og det var nok på tide. Her hjemme er det kuldegrader nå, og fordømrade, så snødde det litt nettopp. Jeg la forresten om til vinterdekk på bilen for et par dager siden. Den går nå på tøfler, mye stillere enn med sommerdekk.

Neste runde på båtmotoren er å sette inn varmeveksleren/eksosmanifolden. Men etter 33 års drift, fant jeg ut at jeg bytter alle slanger for både sjøvann og ferskvann. To av dem måtte jeg skjære løs for å få ut manifolden. Jeg bestilte de like så godt fra Yanmardeler de også, da får jeg de ferdig med krokete bøyinger. Dermed blir det å bytte de samtidig med at setter inn manifolden en gang til uken om det ikke blir alt for kaldt under presenningen. Jeg får kjøre Eber'n og en vifteovn på 2000W. Jeg har sikret meg strøm inn til båten for vinteren.

Men jeg må si jeg er imponert over tilgangen på deler til en 33 år gammel motor, jeg mener å tro at den gikk ut av produksjon i 1990!

I mangel på nye bilder, får jeg legge ut bilde av typeskiltet. Det satt på den gamle manifolden og blir flyttet over på den nye.

Yanmar_typeskilt.jpg.e7ed3f75851455c3740f85c082e9cf72.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

En liten kommentar til det å bytte slanger. Når de originale (som jeg måtte ødelegge for å få løs) hadde slik fasong, er det vel greit å kjøpe nye/originale med rett fasong selv om det koster litt?

slange_kroket.jpg.3b9958485ebdd152f2668983657d8dba.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det eneste problemet er at denne renoveringen av motoren nå nærmer seg 50.000 kroner, eller eksakt 49882 kroner! Hva jeg ellers har påkostet de siste par årene som baugpropell, nye solcellepaneler osv, tør jeg ikke å tenke på. Det som er greit er at jeg er pensjonist med stabil inntekt og utgifter.

Vel, nå er Trude helt innforstått med hva dette koster og vil gjerne ha en motor vi kan stole på. I utgangspunktet fungerte motoren 100%, det var jo bare motorlabbene som skulle byttes. Men så drog det på seg.

Vel, i 1995 fikk jeg vanninntrengning inn i motoren via eksosventilene pga. hevertvirkning. Det kom på over 50000 den gang! Det svei godt i lommeboken den gang.

Det som ble skiftet og utbedret i 1995 tilsvarte faktisk at motoren ble som ny den gang. Da burde ikke motoren være mer enn 24 år nå?

Off topic. .. Jeg havde en båd med en Bukh DV48 motor fra 1985 som også skulle have lavet lidt sevicereperationer.

Da jeg kender mig selv, og min "dovenskab" tog jeg hurtig beslutningen og fik motoren pillet ud af båden og fragtet hjem til værkstedet på et tilpasset stativ. 

Det var den bedste ide længe... Gode arbejdsforhold omkring motoren. Varme i værkstedet -og ingen transporttid til/fra båden, for at opdage at man ikke havde det rigtige værktøj. :rolleyes:

Det blev bare så godt, meget lærerigt og der blev fundet "skader" som kunne have givet ærgrelser ved motorens fremtidige brug (Renovering af brændstofsystemet, kalibrering af brændstofdyser og pumpe m.m.)  og motoren blev renset for rustklatter og sandblæst og malet op igen.

Renoveringen endte i 20000 kr + Hvor udgangspunktet var 5000. 

Til gengæld kom der en motor som kørte som var den bedre end ny ;-)

Nu er der en ny båd under indkøb. Og det er helt sikkert at der også kommer en vinter, hvor  motoren kommer i værkstedet for gennemgang m.m.

Du har helt rett, jeg har faktisk tenkt på det eksosbendet i mange år uten å gjøre noe. Jeg ble faktisk anbefalt å bytte bendet allerede i 1995 i forbindelse med at motoren ble tatt på land og overhalt pga. vanninntrengning inn i motoren via eksosventilene pga. hevertvirkning

Så var det tid for et nytt spørsmål. Jeg har jo bestilt alle de forskjellige slangene rundt på motoren som originaldeler, men jeg bør nok få meg en ny slange på rundt 3m 1" for sjøvannsinntaket frem til pumpen. Men hva velger jeg? Den må være ganske bøyelig der den går inn på pumpen.

Jeg har en Hydroscan butikk 10 min å gå hjemmefra, og i katalogen deres for slanger til båt, fant jeg disse to forslagene, en slange i PVC og en i gummi. Den i PVC så fristende ut, men hva sier ekspertisen? Hvor bøyelig den i gummi er står det ikke noe om. Begge skal være godt egnet til sjøvann. Pris har jeg ikke foreløpig.

slange_inntak_sjoevann1.jpg.9e4a35967e5d67edb7247339a8a6bdf6.jpg

slange_inntak_sjoevann2.jpg.dd388cf2d6f0492d8968b06ddf55167e.jpg

Nå må jeg nok gå litt i meg selv. Her kommer jeg med et spørsmål om hvilken slangetype jeg skal velge, og så har jeg nesten allerede valgt. Sorry! Jeg er jo egentlig helt enig med Hulda angående plast og har motforestillinger om det produktet. Denne slangen kommer til å ligge i klem på veien til pumpen og kanskje også gnage, og da er nok en god slange av gummi bedre.

I 1995 da jeg fikk vann inn i motoren, monterte jeg en U-bøy med lufting på toppen mellom varmeveksleren og eksosbendet for å sikre meg mot en slik ny hendelse. Da brukte jeg en armert gummislange som er like god nå 24 år senere. Den har tydeligvis klart sjøvann helt utmerket. Det var en slange som lett lar seg bøye med en hånd uten å bli flatklemt i det hele tatt. En slik slange kunne jeg tenkt meg denne gangen også, men jeg har bare en liten bit liggende igjen. Kanskje jeg skulle å få tak i noe lignende? Men jeg aner ikke hvor jeg kjøpte den slangen, noen med et tips?

inntakslange_sjoevann.jpg.8d4a58273e46d599265c7a96c91510fb.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...