Daniel58 Startet 24.Oktober.2019 Del på Facebook Startet 24.Oktober.2019 For å tegne forsikring til langtur spørres ofte ang. kvalifikasjon. Vet noen hvordan Fritidsskippersertifikat benevnes på engelsk? Hvilket amerikansk eller engelsk sertifikat tilsvarer det? Sjøfartsdirektoratets side har ingen engelsk oversetting (jeg får feilmelding). Sitér dette innlegget Radioamatør: LA0FD - http://scheidegger.no Link to post
Hulda Svart 24.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2019 Fritidsskippar: Inshore Yachmaster Diploma Kustskepparintyg: Coastal Yachmaster Deplima Utsjöskeppare/DL5: Offshore Yachmaster Diploma DL5A: Deck Officer Class 5 Pleasure Craft Ble litt blandet med svensk, kommer av at jeg har begge 'seriene'. Amerikanske benevnelser kjenner jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 24.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2019 Fritidsskippersertifikat utstedes som kjent i to utgaver: D5L som gjelder i "Stor kystfart" og D5LA som gjelder "World Wide" - begge for norskflagget fritidsbåt opp til 24 meters skroglengde. Når det gjelder oversettelse så er jeg ikke kjent med at SDir opererer med en offisiell betegnelse på engelsk, men jeg vil mene at "Deck officer class 5, Pleasure craft" skulle være rimelig dekkende for begge. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Hulda Svart 24.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2019 Mener jeg også. Går sikkert å spikke noen fliser rundt dette. Spørs om noen utenlandske myndigheter er videre interessert i disse flisene. I beviset mitt står det 'Deck Officer Class 5, etc'. Det fikk jeg som plaster på såret etter at jeg ikke kunne godtgjøre fartstid som kystskipper. Noe som kanskje er verd å merke seg, er at broderfolket (Sverige) har en noe annen tilnærming til disse utdanningene enn Norge. Lista ligger lavere i Sverige, utdanningen er på sett og vis mer splittet opp ved at man kan 'legge sten på sten' og ta deleksamener. Nokså enkle greier for å oppnå tilsvarende DL5A. Oversettelsene mine, med noen pikante stavefeil, er hentet fra de respektive bevisutstederes oversettelser. I Sverige er det vel en 'body' underlagt Transportstyrelsen som bestemmer: 'The Swedish Council for the Education and Training of Yachtsmen'. Pompøse saker. Ladies not Allowed, kun Yachtsmen. Det deltok flere damer, en av instruktørere innen redning og navigasjon hadde dagjobb som sykepleierske. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 25.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2019 Det står i hvert fall Deck Officer Class 5 Pleasure Craft (World Wide om D5LA) på sertifikatet ser jeg... Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 25.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2019 Hulda skrev for 20 timer siden: Mener jeg også. Går sikkert å spikke noen fliser rundt dette. Spørs om noen utenlandske myndigheter er videre interessert i disse flisene. I beviset mitt står det 'Deck Officer Class 5, etc'. Det fikk jeg som plaster på såret etter at jeg ikke kunne godtgjøre fartstid som kystskipper. Forskjellen på dine nevnte sertifikater er minimal. Hvordan har det seg at du beholder deck offiser class 5 uten fartstid? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Hulda Svart 25.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2019 Fru Jacobsen skrev 1 time siden: Forskjellen på dine nevnte sertifikater er minimal. Hvordan har det seg at du beholder deck offiser class 5 uten fartstid? Pleasure Craft World Wide. Massevis av fartstid på lystbåt. Det skiller også på å ha gjennomgått teori og ha kompetanse for å kunne krysse åpent hav. Eller å være 'sertifisert' for kystnære farvann. Og så går det på båtens lengde og bredde. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 25.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2019 Ok, men da heter vel ikke sertifikatet ditt deck offiser class 5? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Hulda Svart 25.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2019 Fru Jacobsen skrev 33 minutter siden: Ok, men da heter vel ikke sertifikatet ditt deck offiser class 5? Nei det heter 'Deck Officer Class 5 Pleasure Craft' eller Fritidsbåtskipper, se under: Poenget med innlegget mitt var å gi en oversettelse, basert på hvilke offisielle papirer jeg sitter med som gir offisiell oversettelse til engelsk. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 25.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2019 Sånn ja, da er jeg med ? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Hulda Svart 25.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2019 Ja, det skulle vel være noe i retning av D5LA. Jeg vet ikke om den betegnelsen var funnet opp i 2001. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 28.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2019 Som en kuriositet er benevnelsen også endret i senere tid; ikke lenger inntil 50bt, men fritidsfartøy inntil skroglengde (lh) 24m. Husker ikke hvorfor, men var det noen fartøy som falt litt utenfor kanskje?... Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 28.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2019 (redigert) Det enkle svaret er vel at: right to skipper a norwegian flagged pleasure craft up til 24 meters length. World wide om du har A på slutten. Skal du seile et utenlandsk fartøy må du få papirer som gjelder i det landet, ikke nødvendigvis bare å bytte inn. Er vel som å ha kjørt buss i Kongo, og søke jobb i buss-selskap i Norge. Eller ha norsk busslapp, og skal kjøre i Kongo... noe blir godtatt medet stempel, andre må ta ny prøve... Redigert 28.Oktober.2019 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 28.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2019 Hulda skrev On 25.10.2019 at 22.07: Nei det heter 'Deck Officer Class 5 Pleasure Craft' eller Fritidsbåtskipper, se under: Javisst Hulda, men det gamle sertifikatet kan du med fordel bytte inn i et nytt i "kredittkortformat". Da får du også bort den utgåtte 50 bruttobegrensningen, for idag er det kun 24,00 meter skroglengde som gjelder. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Hulda Svart 28.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2019 Nei, jeg synes den firesidersgreia er pompøs og cool. Jeg er uansett også Utsjöskäppare. Som er del av noen andre utmerkelser. I en liten, blå, svensk bok. Og vel er det samme som D5LA, light :-) Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 28.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2019 Code0 skrev 1 time siden: Det enkle svaret er vel at: right to skipper a norwegian flagged pleasure craft up til 24 meters length. World wide om du har A på slutten. Skal du seile et utenlandsk fartøy må du få papirer som gjelder i det landet, ikke nødvendigvis bare å bytte inn. Er vel som å ha kjørt buss i Kongo, og søke jobb i buss-selskap i Norge. Eller ha norsk busslapp, og skal kjøre i Kongo... noe blir godtatt medet stempel, andre må ta ny prøve... jepp, helt enig her er du inne på noe folk flest ikke er klar over, (dette med sertifikater har lite med flagg å gjøre) ditt norske sertifikat, D5 eller D2 eller D1, gir deg ikke uten videre RETTIGHETER, i ytlandet, normalt aksepteres at folk med norske sertifikater tar båter til/fra andre land og så over grensen men bruk av f eks norske sertifikater i en jobb situasjon i andre land er ikke nødvendigvis kurant i Thailand; OK i jobb sammenheng OK med norske sertifikater og jobb i Thailand, Thai sertifikater utstedes i Canada, nix, for å kjøre båt med ekeløv må du ha kanadisk "lapp", norske sjømenn med lapp i orden må opp til ny eksamen for å få ekeløv lapp mye kronglete her (jeg tok eksamen i både motor og navigasjon i Thailand for å få lokale lapper, nødvendig selvom jeg hadde norsk D3 D2 og D1) Merk, dette er ikke i motstrid til hva jeg skrev over, over handler om det profesjonelle det siste er pleasure craft. Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Hulda Svart 28.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2019 Jeg kan vel seile Hulda verden rundt uten annet sertifikat enn hva som kreves i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 29.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2019 Hulda skrev for 16 timer siden: Jeg kan vel seile Hulda verden rundt uten annet sertifikat enn hva som kreves i Norge. så lenge du holder deg i det som kalles internasjonalt farvann så kan du nok det, men skal du parkere et sted for å bunkre øl og Gammel Dansk så må du ha papirer som tilfredsstiller myndighetenes krav der du parkerer norsk minimums sertifikat for å seile Hulda er ikke et internasjonalt anerkjent sertifikat, ingen land har noen traktatfestet forpliktelse til å akseptere et nork minnimums sertifikat (i Norge utstedes ganske mange ulike sertifikat som gir anledning til å seile Hulda, jeg sier minmums sertifikat for å indikere enkleste fritidsbåt varianten) Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Poseidon Svart 29.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2019 Hulda skrev for 16 timer siden: Jeg kan vel seile Hulda verden rundt uten annet sertifikat enn hva som kreves i Norge. Ja, med noen ganske få unntak. Enkelte land har egne regler/krav, men når det gjelder fritidsfartøy som er det stort sett "idealstater" som Nord-Korea og noen sære araberland som praktiserer dette - og dit frister det vanligvis lite å dra på ferietur Men HULDA må være utstyrt i henhold til COLREG når det gjelder lanterner, osv, dvs de norske lettelsene i lanterneføring godtas ikke - det skal man ikke lengre enn til Tyskland for å få problermer med. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Hulda Svart 29.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2019 (redigert) Biltema COLREG 20 meter på alle lanterner. En annen sak er at jeg har ikke noe fyrverkeri om bord. Kun en av disse LED/strobe-blinkerene kjøp hos Seatronic. Men hva personlige sertifikater angår, så mener jeg at det holder for meg og Hulda. Akkurat hva de forskjellige landene krever at sertifikater og utstyr, så forholder jeg meg til SXK og @Poseidon. Redigert 29.Oktober.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 29.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2019 Hulda skrev for 6 timer siden: Biltema COLREG 20 meter på alle lanterner. .. Ja lanternene i seg selv kan sikkert være COLREG, men der hvor enkelt har gått på en smell er i hvilken høyde de er montert. Der har nemlig Norge en merkverdig "lettelse" som ikke tilfredsstiller COLREG og som gjør at noen har måttet rigge opp høyere mast for å oppnå den høyden som kreves over dekk, hhv over sidelanterner. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Hulda Svart 30.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2019 Ja. Der har vel Hulda ca. 7 meter mellom pos.lanterner og motor. På en seilbåt går det som regel greit. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2019 (redigert) janet skrev for 20 timer siden: så lenge du holder deg i det som kalles internasjonalt farvann så kan du nok det, men skal du parkere et sted for å bunkre øl og Gammel Dansk så må du ha papirer som tilfredsstiller myndighetenes krav der du parkerer dette er kronglete........ https://www.noonsite.com beskriver ganske bra vad som gjeller for fritidsbåter i ulike deler av verden. innom EU, så aksepterer man hjemlandets krav til sertifikat (eller ikke krav til sert. for båter mindre enn 12/15m) iflg EU Directive 91/672/EEC for seiling i resp lands territorielle farvann.........(alltså ikke bare ute på Int.farvann) med unntak av visse indre farvann, eks Rhen og Donau og kanaler.......der landene der kan stille særkrav, for det som gjeller flod/kanal navigering......ettersom man ikke følger Colreg her......men disse land akseptere hjemlandets krav på sertifikat (ikke sertifikat!) om det er komplettert med ett CEVNI-sertifikat (ettersom kanalnavigering ikke inngår i våre utbildninger i Norden) http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/finaldocs/sc3/ECE-TRANS-SC3-115-Rev.5e_WEB.pdf Tyskland (ordnung muss sein) eksempelvis, har dette i sitt lov-verk, att man aksepterer hjemlandets krav(ikke krav) til sertifikat. http://www.gesetze-im-internet.de/spfv/ http://www.gesetze-im-internet.de/spfv/__5.html så Ja....du kan seile til Flensburg eller Kiel å kjøpe Gammel Dansk eller vad du ønsker uten sertifikat i en båt mindre enn 12/15m Redigert 30.Oktober.2019 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
janet Svart 30.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2019 Gunga Din skrev for 4 timer siden: dette er kronglete........ https://www.noonsite.com beskriver ganske bra vad som gjeller for fritidsbåter i ulike deler av verden. innom EU, så aksepterer man hjemlandets krav til sertifikat (eller ikke krav til sert. for båter mindre enn 12/15m) iflg EU Directive 91/672/EEC for seiling i resp lands territorielle farvann.........(alltså ikke bare ute på Int.farvann) med unntak av visse indre farvann, eks Rhen og Donau og kanaler.......der landene der kan stille særkrav, for det som gjeller flod/kanal navigering......ettersom man ikke følger Colreg her......men disse land akseptere hjemlandets krav på sertifikat (ikke sertifikat!) om det er komplettert med ett CEVNI-sertifikat (ettersom kanalnavigering ikke inngår i våre utbildninger i Norden) http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/finaldocs/sc3/ECE-TRANS-SC3-115-Rev.5e_WEB.pdf Tyskland (ordnung muss sein) eksempelvis, har dette i sitt lov-verk, att man aksepterer hjemlandets krav(ikke krav) til sertifikat. http://www.gesetze-im-internet.de/spfv/ http://www.gesetze-im-internet.de/spfv/__5.html så Ja....du kan seile til Flensburg eller Kiel å kjøpe Gammel Dansk eller vad du ønsker uten sertifikat i en båt mindre enn 12/15m takk - flott ja, det var saltvanns siden av EØS området men verden er jo en del større enn det da merk, 672 er et EF direktiv, ikke EU direktiv (og NEI, det at ikke EU var født i 1991 er ikke hovedgrunnen til at det er et EF direktiv, hadde direktivet blitt laget i forrige uke ville det også vært et EF direktiv) Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Hulda Svart 30.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2019 Tror denne tråden begynner å spinne av ut på prærien nå :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.