Jump to content

Fritidsskippersertifikat på engelsk


Daniel58

Recommended Posts

Fritidsskippersertifikat utstedes som kjent i to utgaver:
D5L som gjelder i "Stor kystfart" og D5LA som gjelder "World Wide"   -   begge for norskflagget fritidsbåt opp til 24 meters skroglengde.
Når det gjelder oversettelse så er jeg ikke kjent med at SDir opererer med en offisiell betegnelse på engelsk, men  jeg vil mene at "Deck officer class 5, Pleasure craft" skulle være rimelig dekkende for begge.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Mener jeg også. Går sikkert å spikke noen fliser rundt dette. Spørs om noen utenlandske myndigheter er videre interessert i disse flisene. I beviset mitt står det 'Deck Officer Class 5, etc'. Det fikk jeg som plaster på såret etter at jeg ikke kunne godtgjøre fartstid som kystskipper.

 

Noe som kanskje er verd å merke seg, er at broderfolket (Sverige) har en noe annen tilnærming til disse utdanningene enn Norge. Lista ligger lavere i Sverige, utdanningen er på sett og vis mer splittet opp ved at man kan 'legge sten på sten' og ta deleksamener. Nokså enkle greier for å oppnå tilsvarende DL5A.

 

Oversettelsene mine, med noen pikante stavefeil, er hentet fra de respektive bevisutstederes oversettelser. I Sverige er det vel en 'body' underlagt Transportstyrelsen som bestemmer: 'The Swedish Council for the Education and Training of Yachtsmen'. Pompøse saker. Ladies not Allowed, kun Yachtsmen. Det deltok flere damer, en av instruktørere innen redning og navigasjon hadde dagjobb som sykepleierske.

Link to post
Hulda skrev for 20 timer siden:

Mener jeg også. Går sikkert å spikke noen fliser rundt dette. Spørs om noen utenlandske myndigheter er videre interessert i disse flisene. I beviset mitt står det 'Deck Officer Class 5, etc'. Det fikk jeg som plaster på såret etter at jeg ikke kunne godtgjøre fartstid som kystskipper.

 

 

Forskjellen på dine nevnte sertifikater er minimal. Hvordan har det seg at du beholder deck offiser class 5 uten fartstid?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post
Fru Jacobsen skrev 1 time siden:

Forskjellen på dine nevnte sertifikater er minimal. Hvordan har det seg at du beholder deck offiser class 5 uten fartstid?

Pleasure Craft World Wide. Massevis av fartstid på lystbåt. 

Det skiller også på å ha gjennomgått teori og ha kompetanse for å kunne krysse åpent hav. Eller å være 'sertifisert' for kystnære farvann. Og så går det på båtens lengde og bredde. 

Link to post
Fru Jacobsen skrev 33 minutter siden:

Ok, men da heter vel ikke sertifikatet ditt deck offiser class 5?

Nei det heter 'Deck Officer Class 5 Pleasure Craft' eller Fritidsbåtskipper, se under:

 

557382970_DeckOfficerside1og4.JPG.4814fb668cb07e31f1bc568b1910b9e8.JPG

862959171_DeckOfficerside2og3.jpg.4a536e211b0bb79c69bc7c57ed1d7f3b.jpg

 

Poenget med innlegget mitt var å gi en oversettelse, basert på hvilke offisielle papirer jeg sitter med som gir offisiell oversettelse til engelsk.

Link to post

Det enkle svaret er vel at: right to skipper a norwegian flagged pleasure craft up til 24 meters length. World wide om du har A på slutten. Skal du seile et utenlandsk fartøy må du få papirer som gjelder i det landet, ikke nødvendigvis bare å bytte inn. Er vel som å ha kjørt buss i Kongo, og søke jobb i buss-selskap i Norge. Eller ha norsk busslapp, og skal kjøre i Kongo... noe blir godtatt medet stempel, andre må ta ny prøve...

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Hulda skrev On 25.10.2019 at 22.07:

 

Nei det heter 'Deck Officer Class 5 Pleasure Craft' eller Fritidsbåtskipper, se under:

 

 

Javisst Hulda, men det gamle sertifikatet kan du med fordel bytte inn i et nytt i "kredittkortformat".
Da får du også bort den utgåtte 50 bruttobegrensningen, for idag er det kun 24,00 meter skroglengde som gjelder.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Code0 skrev 1 time siden:

Det enkle svaret er vel at: right to skipper a norwegian flagged pleasure craft up til 24 meters length. World wide om du har A på slutten. Skal du seile et utenlandsk fartøy må du få papirer som gjelder i det landet, ikke nødvendigvis bare å bytte inn. Er vel som å ha kjørt buss i Kongo, og søke jobb i buss-selskap i Norge. Eller ha norsk busslapp, og skal kjøre i Kongo... noe blir godtatt medet stempel, andre må ta ny prøve...

 

jepp, helt enig

 

her er du inne på noe folk flest ikke er klar over,

(dette med sertifikater har lite med flagg å gjøre)

 

ditt norske sertifikat, D5 eller D2 eller D1, gir deg ikke uten videre RETTIGHETER, i ytlandet,

normalt aksepteres at folk med norske sertifikater tar båter til/fra andre land   og så over grensen

 

men bruk av f eks norske sertifikater i en jobb situasjon i andre land er ikke nødvendigvis kurant

i Thailand; OK i jobb sammenheng OK med norske sertifikater og jobb i Thailand, Thai sertifikater utstedes

i Canada, nix, for å  kjøre båt med ekeløv må du ha kanadisk "lapp", norske sjømenn med lapp i orden må opp

til ny eksamen for å få ekeløv lapp

 

mye kronglete her

 

(jeg tok eksamen i både motor og navigasjon i Thailand for  å få lokale lapper,

 nødvendig selvom jeg hadde norsk D3 D2 og D1)

 

Merk, dette er ikke i motstrid til hva jeg skrev over, over handler om det profesjonelle

det siste er pleasure craft.

V8 rules.

 

Link to post
Hulda skrev for 16 timer siden:

Jeg kan vel seile Hulda verden rundt uten annet sertifikat enn hva som kreves i Norge.

 

så lenge du holder deg i det som kalles internasjonalt farvann så kan du nok det,

men skal du parkere et sted for å bunkre øl og Gammel Dansk så må du ha papirer

som tilfredsstiller myndighetenes krav der du parkerer

 

norsk minimums sertifikat for å seile Hulda er ikke et internasjonalt anerkjent sertifikat,

ingen land har noen traktatfestet forpliktelse til å akseptere et nork minnimums sertifikat

 

(i Norge utstedes ganske mange ulike sertifikat som gir anledning til å seile Hulda, jeg sier

 minmums sertifikat for å indikere enkleste fritidsbåt varianten)

 

V8 rules.

 

Link to post
Hulda skrev for 16 timer siden:

Jeg kan vel seile Hulda verden rundt uten annet sertifikat enn hva som kreves i Norge.

 

Ja, med noen ganske få unntak.
Enkelte land har egne regler/krav, men når det gjelder fritidsfartøy som er det stort sett "idealstater" som Nord-Korea og noen sære araberland som praktiserer dette  -  og dit frister det vanligvis lite å dra på ferietur :smiley:
Men HULDA må være utstyrt i henhold til COLREG når det gjelder lanterner, osv, dvs de norske lettelsene i lanterneføring godtas ikke  -  det skal man ikke lengre enn til Tyskland for å få problermer med.

 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Biltema COLREG 20 meter på alle lanterner. En annen sak er at jeg har ikke noe fyrverkeri om bord. Kun en av disse LED/strobe-blinkerene kjøp hos Seatronic. Men hva personlige sertifikater angår, så mener jeg at det holder for meg og Hulda.

 

Akkurat hva de forskjellige landene krever at sertifikater og utstyr, så forholder jeg meg til SXK og @Poseidon.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Hulda skrev for 6 timer siden:

Biltema COLREG 20 meter på alle lanterner. ..

 

Ja lanternene i seg selv kan sikkert være COLREG, men der hvor enkelt har gått på en smell er i hvilken høyde de er montert. Der har nemlig Norge en merkverdig "lettelse" som ikke tilfredsstiller COLREG og som gjør at noen har måttet rigge opp høyere mast for å oppnå den høyden som kreves over dekk, hhv over sidelanterner.

 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
janet skrev for 20 timer siden:

 

så lenge du holder deg i det som kalles internasjonalt farvann så kan du nok det,

men skal du parkere et sted for å bunkre øl og Gammel Dansk så må du ha papirer

som tilfredsstiller myndighetenes krav der du parkerer


dette er kronglete........:smiley:

 

https://www.noonsite.com  beskriver ganske bra vad som gjeller for fritidsbåter i ulike deler av verden.

 

innom EU, så aksepterer man hjemlandets krav til sertifikat (eller ikke krav til sert. for båter mindre enn 12/15m)

iflg EU Directive 91/672/EEC for seiling i resp lands territorielle farvann.........(alltså ikke bare ute på Int.farvann)


med unntak av visse indre farvann,  eks Rhen og Donau og kanaler.......der landene der kan stille særkrav, for det som gjeller flod/kanal navigering......ettersom man ikke følger Colreg her......men disse land akseptere hjemlandets krav på

sertifikat (ikke sertifikat!) om det er komplettert med ett CEVNI-sertifikat (ettersom kanalnavigering ikke inngår i våre utbildninger i Norden)

http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/finaldocs/sc3/ECE-TRANS-SC3-115-Rev.5e_WEB.pdf


Tyskland (ordnung muss sein:smiley:) eksempelvis,  har dette i sitt lov-verk, att man aksepterer hjemlandets krav(ikke krav) til sertifikat.

http://www.gesetze-im-internet.de/spfv/

http://www.gesetze-im-internet.de/spfv/__5.html
 

 

så Ja....du kan seile til Flensburg eller Kiel å kjøpe Gammel Dansk eller vad du ønsker uten sertifikat i en båt mindre enn 12/15m

 

 

 

 

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Gunga Din skrev for 4 timer siden:


dette er kronglete........:smiley:

 

https://www.noonsite.com  beskriver ganske bra vad som gjeller for fritidsbåter i ulike deler av verden.

 

innom EU, så aksepterer man hjemlandets krav til sertifikat (eller ikke krav til sert. for båter mindre enn 12/15m)

iflg EU Directive 91/672/EEC for seiling i resp lands territorielle farvann.........(alltså ikke bare ute på Int.farvann)


med unntak av visse indre farvann,  eks Rhen og Donau og kanaler.......der landene der kan stille særkrav, for det som gjeller flod/kanal navigering......ettersom man ikke følger Colreg her......men disse land akseptere hjemlandets krav på

sertifikat (ikke sertifikat!) om det er komplettert med ett CEVNI-sertifikat (ettersom kanalnavigering ikke inngår i våre utbildninger i Norden)

http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/finaldocs/sc3/ECE-TRANS-SC3-115-Rev.5e_WEB.pdf


Tyskland (ordnung muss sein:smiley:) eksempelvis,  har dette i sitt lov-verk, att man aksepterer hjemlandets krav(ikke krav) til sertifikat.

http://www.gesetze-im-internet.de/spfv/

http://www.gesetze-im-internet.de/spfv/__5.html
 

 

så Ja....du kan seile til Flensburg eller Kiel å kjøpe Gammel Dansk eller vad du ønsker uten sertifikat i en båt mindre enn 12/15m

 

 

 

 

 

takk - flott

ja,

det var saltvanns siden av EØS området

men verden er jo en del større enn det da

 

merk, 672 er et EF direktiv, ikke EU direktiv

(og NEI, det at ikke EU var født i 1991 er ikke hovedgrunnen til at det er et EF direktiv,

 hadde direktivet blitt laget i forrige uke ville det også vært et EF direktiv)

 

V8 rules.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...