Code0 Svart 30.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2019 Hulda skrev On 28.10.2019 at 22.12: Jeg kan vel seile Hulda verden rundt uten annet sertifikat enn hva som kreves i Norge .., det skjedde vel omtrent her.... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2019 Hulda skrev On 24.10.2019 at 22.47: Mener jeg også. Går sikkert å spikke noen fliser rundt dette. Spørs om noen utenlandske myndigheter er videre interessert i disse flisene. I beviset mitt står det 'Deck Officer Class 5, etc'. Det fikk jeg som plaster på såret etter at jeg ikke kunne godtgjøre fartstid som kystskipper. Noe som kanskje er verd å merke seg, er at broderfolket (Sverige) har en noe annen tilnærming til disse utdanningene enn Norge. Lista ligger lavere i Sverige, utdanningen er på sett og vis mer splittet opp ved at man kan 'legge sten på sten' og ta deleksamener. Nokså enkle greier for å oppnå tilsvarende DL5A. Oversettelsene mine, med noen pikante stavefeil, er hentet fra de respektive bevisutstederes oversettelser. I Sverige er det vel en 'body' underlagt Transportstyrelsen som bestemmer: 'The Swedish Council for the Education and Training of Yachtsmen'. Pompøse saker. Ladies not Allowed, kun Yachtsmen. Det deltok flere damer, en av instruktørere innen redning og navigasjon hadde dagjobb som sykepleierske. Nei, det startet her. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 30.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2019 Gunga Din skrev for 9 timer siden: dette er kronglete........ https://www.noonsite.com beskriver ganske bra vad som gjeller for fritidsbåter i ulike deler av verden. innom EU, så aksepterer man hjemlandets krav til sertifikat (eller ikke krav til sert. for båter mindre enn 12/15m) iflg EU Directive 91/672/EEC for seiling i resp lands territorielle farvann.........(alltså ikke bare ute på Int.farvann) med unntak av visse indre farvann, eks Rhen og Donau og kanaler.......der landene der kan stille særkrav, for det som gjeller flod/kanal navigering......ettersom man ikke følger Colreg her......men disse land akseptere hjemlandets krav på sertifikat (ikke sertifikat!) om det er komplettert med ett CEVNI-sertifikat (ettersom kanalnavigering ikke inngår i våre utbildninger i Norden) http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/finaldocs/sc3/ECE-TRANS-SC3-115-Rev.5e_WEB.pdf Tyskland (ordnung muss sein) eksempelvis, har dette i sitt lov-verk, att man aksepterer hjemlandets krav(ikke krav) til sertifikat. http://www.gesetze-im-internet.de/spfv/ http://www.gesetze-im-internet.de/spfv/__5.html så Ja....du kan seile til Flensburg eller Kiel å kjøpe Gammel Dansk eller vad du ønsker uten sertifikat i en båt mindre enn 12/15m fint, men for at den praktiske siden av dette skal fungere slik man forventer / ønsker så forutsetter det at relevant regelverk fra EU er korrekt implementert i nasjonal lovgivning, dette kan man ikke uten videre gå ut fra skjer korrekt, Italia er flere ganger europamester i ikke å implementere EUs regelverk korrekt bunnlinjen er at det er det nasjonale regelverket som gjelder, ikke regelverk fra EU, det påhviler EU medlemslandene en plikt til å implementere EU regelverk i nasjonal rett, men gjør ikke medlemmet som det skal så er det det nasjonale regelverket som gjelder, EUs regelverk er ikke overnasjonalt man kommer liksom aldri unna det at det er de lokale myndigheters krav som må tilfredsstilles Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.