Jump to content

Hybrid fremdrift til sjøs, er det fremtiden?


mmosberg

Recommended Posts

Arbeidsplassen min, MODU Transocean Spitsbergen, er den første boreriggen i verden med hybrid fremdriftssystem installert. Er dette noe som kan brukes i fritidsbåter? Mye fokus på ren batteridrift her i sommer, men for mitt eget vedkommende er det helt uaktuelt med så begrenset rekkevidde til min båtbruk.

 

STEINHAUSEN, Switzerland, Oct. 02, 2019 (GLOBE NEWSWIRE) -- Transocean Ltd. (NYSE: RIG) announced today that it has successfully deployed the world’s first hybrid energy storage system aboard a floating drilling unit.  The system is now operational on the Transocean Spitsbergen, engaged in drilling operations at the Snorre field in Norway.

Transocean’s patented1 hybrid power technology, developed in partnership with Aspin Kemp and Associates, reduces fuel consumption and increases a dynamically positioned rig’s station-keeping reliability by capturing energy generated during normal rig operations that would otherwise be wasted, and storing it in batteries.  This energy is then used to power the rig’s thrusters.  This important operational and safety enhancement targets a 14% reduction in fuel use during normal operations, leading to a significant reduction in NOx and CO2 emissions.

Transocean’s investment is funded in part through fuel saving incentives in its contract with Equinor and by the Norwegian NOx Fund.

“This first of its kind hybrid power upgrade will further enhance the reliability of our operations, while simultaneously reducing fuel consumption, operating costs and our environmental footprint,” said Jeremy Thigpen, President and CEO.  “We are pleased and proud to work alongside Equinor to jointly identify and implement more efficient and sustainable technology to deliver high-value wells to the industry.”

 

Utseiling fra Ølen. Skånevikfjorden:

Aktenfra_(Custom).jpg.97e4043e4bd64d301a96c56e78373ad4.jpg

Redigert av mmosberg (see edit history)

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

Ja, det er fremtiden. (iallefall et godt steg inn i fremtiden)

 

For egen del vil jeg gjerne kunne gli stille ut av en fredelig uthavn om jeg må gå først...tidlig på morgenen

Når jeg først er utpå så trenger jeg ikke fart for å kose meg.. 3-4 knop på batterikraft kan jeg leve med lenge.

Skilsø'n min har en motor og kan lett ta 300kg batteri og da kan jeg gå mange timer på 3-4 knop.

 

Trang ny motor for noen år siden. Det var en KAD44 som måtte gruses og det hadde jeg ikke tid til, uka før ferien. Dro i Volvobutikken for å kjøpe ny, men de kunne ikke levere det jeg ville ha. De ville rett og slett ikke hente en i sverige til meg... ble så sur at jeg så til Italia og hentet en FNM (nå kommer poenget) der sto det en 250hkj ferdig rigget som hybrid, hadde jeg ikke hatt alle transittpapirene klare så hadde jeg nok valgt den...

Har tenkt på det valget mange ganger :crazy:

 

I dag er jeg ikke i tvil. Hadde virkelig følt meg vel med en hybrid under dørken. 

(bildet viser en motor i samme familie)

 

image.png.ea508be962ae065af5c0276974d75d33.png

 

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

Litt mer om systemet på Spitsbergen her:

https://www.deepwater.com/news/detail?ID=23996

 

Det er et hybrid system som nyttiggjør energi som likevel produseres ombord ifm boring.

At dette kan nyttiggjøres til topplaster for thrustere fremfor å ha enda en generator gående idle høres fornuftig ut. DP er av og på belastning og man kjører generatorer for å ha nok kraft til toppene. Man kan få raskere respons også fordi energien er umiddelbart tilgjengelig fra batteriene. Energilageret trenger heller ikke ha timevis med elektrisk kraft.

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post

Hvis jeg engang skal bytte ut maskineriet i båten, leker jeg litt med tanken på 2 stk el motorer, aggregat og en batteribank.

Siden vi sjelden kjører over 9 knop hadde det vært interessant og regnet på det.

Om det lar seg gjøre å kjøre 2 el motorer på et aggregat , og brukt batteriene til "havnekjøring".

Redigert av Traale (see edit history)
Link to post

Hybrid, nye fartøy designes nå med både dieselelektrisk fremdrift og batteripakke,

Ideen er at man tar strømtoppene med batterier for ikke å kjøre flere generatorsett en nødvendig.

Perfekt for supplybåter og ferje som trenger ekstra mye kraft i kortere perioder.

(Her er hoved propellere og alle thrustere drevet elektrisk)

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
bellen skrev for 22 timer siden:

@KrimartDieselelektrisk fremdrift alene er ikke hybrid. For at det skal være en hybrid løsning, så må enn kunne få kraft fra minst to forskjellige kilder, som for eksempel fra generator og batteri. Det er ikke kun fremdriften som nyttiggjør seg av hybridpakken, men alt ombord som krever kraft. 

Sitat

n some high-efficiency applications, electrical energy may be stored in rechargeable batteries, in which case these vehicles can be considered as a class of hybrid electric vehicle.

https://en.wikipedia.org/wiki/Diesel–electric_transmission. Igjen se på das Boot. Fremdrift både fra batteri og dieselmotorer. Boreriggen det er snakk om beskrives med hybrid energilagring, ikke fremdrift? Men det er mulig det er kombi forbrennignsmotor og elektrisk, da er det hybrid.

Link to post

På Spitsbergen vil dette systemet betale seg med en mindre generator og sparte fuel kostnader. 

Da ønsker fremtiden slike løsninger velkommen.

Forutsetningen er at man vanligvis produserer eller har tilgang på mer kraft enn man trenger, og at man har variabel last med topplast som er større enn det man trenger kontinuerlig.

Til direkte fremdrift (transit) gir ikke dette mening. Da ønsker man å redusere sine tap, og kjører gjerne dieselmotor direkte til propell også på diesel-elektriske systemer.

Link to post

For å avklare litt med ett eksempel. På en moderne supplybåt er det gjerne 2 azimuthere som propulsion og t antall andre thrustere. så har de gjerne endel dieselgeneratorer til å forsyne alle thrustere med strøm. Disse generatorene går på et fast turtall helt uavhengig av om man trenger strømmen eller ikke. Så er det slik at man kjører antall generatorer i forhold til hva man trenger av energi. 

På eldre fartøy når man ligger under på dynamisk posisjonering under en rigg så varierer strømforbruket endel, og man lar alltid anytall generatorer gå i forhold til værste værvindu. På nyere fartøy slår man av en generator eller to og lar batteribanken ta de værste belastningene. Samtidig lader  generatorene batteriene når thrusterne ikke går. Dette kalles hybrid løsning og man sparer masse diesel

Link to post
Havarita skrev for 2 timer siden:

Forutsetningen er at man vanligvis produserer eller har tilgang på mer kraft enn man trenger, og at man har variabel last med topplast som er større enn det man trenger kontinuerlig.

Til direkte fremdrift (transit) gir ikke dette mening. Da ønsker man å redusere sine tap, og kjører gjerne dieselmotor direkte til propell også på diesel-elektriske systemer.

 

Men man kan med fordel toppladde batteribanken under transit ved å la motoren(e) jobbe i sitt mest effektive effektområde, typisk ved rundt 80% belastning, om man trenger for eksempel bare 50% til fremdrift og forsyning til skipet.

 

JRK skrev for 1 time siden:

På eldre fartøy når man ligger under på dynamisk posisjonering under en rigg så varierer strømforbruket endel, og man lar alltid anytall generatorer gå i forhold til værste værvindu. På nyere fartøy slår man av en generator eller to og lar batteribanken ta de værste belastningene. Samtidig lader  generatorene batteriene når thrusterne ikke går. Dette kalles hybrid løsning og man sparer masse diesel

 

Batteriene lades også imens thrusterene går. Under dynamisk posisjonering med en supplybåt, så kan batteriene hele tiden ligge og lade og gi fra seg strøm imens man lar dieselmotoren ligge på en konstant belastning. 

Link to post
bellen skrev for 11 timer siden:

@KrimartDenne hybride energilagringen blir også brukt til fremdrift ombord på riggen. Og hva mener du med forbrenningsmotor og elektrisk er hybrid? At en dieselmotor er direkte koblet til thrusterene? 


Beklager kverulering. For å være hybrid fremdrift må det være en kombinasjon av to ulike teknologier brukt til selve fremdriften. En seilbåt med motor har i prinsippet hybrid fremdrift selv om vi vanligvis tenker på kombinasjon av forbrenningsmotor og elektromotor (der begge brukes til fremdrift).   Men hybrid energilagring må bety at energi lagres f.eks i tradisjonelle batterier og annen teknologi. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...