mmosberg Startet 25.Oktober.2019 Link til dette innlegget Startet 25.Oktober.2019 (redigert) Arbeidsplassen min, MODU Transocean Spitsbergen, er den første boreriggen i verden med hybrid fremdriftssystem installert. Er dette noe som kan brukes i fritidsbåter? Mye fokus på ren batteridrift her i sommer, men for mitt eget vedkommende er det helt uaktuelt med så begrenset rekkevidde til min båtbruk. STEINHAUSEN, Switzerland, Oct. 02, 2019 (GLOBE NEWSWIRE) -- Transocean Ltd. (NYSE: RIG) announced today that it has successfully deployed the world’s first hybrid energy storage system aboard a floating drilling unit. The system is now operational on the Transocean Spitsbergen, engaged in drilling operations at the Snorre field in Norway. Transocean’s patented1 hybrid power technology, developed in partnership with Aspin Kemp and Associates, reduces fuel consumption and increases a dynamically positioned rig’s station-keeping reliability by capturing energy generated during normal rig operations that would otherwise be wasted, and storing it in batteries. This energy is then used to power the rig’s thrusters. This important operational and safety enhancement targets a 14% reduction in fuel use during normal operations, leading to a significant reduction in NOx and CO2 emissions. Transocean’s investment is funded in part through fuel saving incentives in its contract with Equinor and by the Norwegian NOx Fund. “This first of its kind hybrid power upgrade will further enhance the reliability of our operations, while simultaneously reducing fuel consumption, operating costs and our environmental footprint,” said Jeremy Thigpen, President and CEO. “We are pleased and proud to work alongside Equinor to jointly identify and implement more efficient and sustainable technology to deliver high-value wells to the industry.” Utseiling fra Ølen. Skånevikfjorden: Redigert 25.Oktober.2019 av mmosberg (see edit history) Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
k1mbo Svart 26.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2019 Greenline båter har jo allerede hybrid som et motoralternativ ingenting som hadde vert bedre enn å kunne cruiset lydløst, og kun hørt på bølgene, men samtidig ha muligheten til å fyre i gang dieslene om en vil komme seg hurtig frem. Her link til deres nye 45 foter. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=161449357 Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 27.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2019 Tja, kanskje. Personleg har eg ikkje tru på det i nær framtid i alle høve . Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 28.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2019 Har tro på at hybride løsninger kommer fremfor ren el for litt større fritidsbåter. Mindre åpne snekker og slikt for dagsturer er nok mer egnet for el. Hva jeg tror i hvert fall, men tviler på at jeg kommer til å oppleve det selv, blir nok en nyere brukt båt igjen neste gang og den har sikkert fossil fremdrift Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 28.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2019 Det er hvertfall lettere å hente offentlig støtte til utvikling i prosjekter som inneholder hybrid eller elektrifisering.?? Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 28.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2019 Det har du rett i. Men eventuell refusjon/støtte utbetales etter dokumenterbare utslippskutt basert på før og etter testing. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
dieselfan Svart 28.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2019 (redigert) Ja, det er fremtiden. (iallefall et godt steg inn i fremtiden) For egen del vil jeg gjerne kunne gli stille ut av en fredelig uthavn om jeg må gå først...tidlig på morgenen Når jeg først er utpå så trenger jeg ikke fart for å kose meg.. 3-4 knop på batterikraft kan jeg leve med lenge. Skilsø'n min har en motor og kan lett ta 300kg batteri og da kan jeg gå mange timer på 3-4 knop. Trang ny motor for noen år siden. Det var en KAD44 som måtte gruses og det hadde jeg ikke tid til, uka før ferien. Dro i Volvobutikken for å kjøpe ny, men de kunne ikke levere det jeg ville ha. De ville rett og slett ikke hente en i sverige til meg... ble så sur at jeg så til Italia og hentet en FNM (nå kommer poenget) der sto det en 250hkj ferdig rigget som hybrid, hadde jeg ikke hatt alle transittpapirene klare så hadde jeg nok valgt den... Har tenkt på det valget mange ganger I dag er jeg ikke i tvil. Hadde virkelig følt meg vel med en hybrid under dørken. (bildet viser en motor i samme familie) Redigert 28.Oktober.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 29.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2019 Jeg tenker at for båter som går saktere en skrogets fortregning, så er dette svært aktuelt både med ren eldrift og hybrid. For å tøffe rundt i en skjermet skjærgård vil nok dette være helt greit for mange. Men, så lenge jeg bruker båten som i dag i åpne farvann ville jeg ikke valgt en slik løsning Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 30.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2019 Tja, dieselelektriske fremdriftsystemer har eksistert på skip siden 1903. Se på Das Boot. https://en.wikipedia.org/wiki/Diesel–electric_transmission Om dette blir vanlig for fritidsbåter får vi se, nå er vel problemet at det blir dyrt når du både må ha forbrenningsmotor, batteribank og elektromotor. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2019 "Spitsbergen" er ikke dieselelektrisk, den har derimot et ekte og avansert hybridsystem, Krimart Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 30.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2019 (redigert) Litt mer om systemet på Spitsbergen her: https://www.deepwater.com/news/detail?ID=23996 Det er et hybrid system som nyttiggjør energi som likevel produseres ombord ifm boring. At dette kan nyttiggjøres til topplaster for thrustere fremfor å ha enda en generator gående idle høres fornuftig ut. DP er av og på belastning og man kjører generatorer for å ha nok kraft til toppene. Man kan få raskere respons også fordi energien er umiddelbart tilgjengelig fra batteriene. Energilageret trenger heller ikke ha timevis med elektrisk kraft. Redigert 30.Oktober.2019 av Havarita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 30.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2019 Joda. Men dieselelektrisk fremdrift er jo også en hybrid. OG: Litt vanskelig for en fritidsbåt å nyttiggjøre seg energi på samme måte som en borerigg. mmosberg skrev On 25.10.2019 at 19.04: capturing energy generated during normal rig operations that would otherwise be wasted, and storing it in batteries. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 30.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2019 Hvis man leser linken @Havarita la ut samt finleser sitatet i TS sitt innlegg snakkes det om et "Hybrid Energy Storage System" - altså ikke hybrid fremdrift. Hva som er hybrid med eneriglagringen sies det ikke noe om. Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 30.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2019 (redigert) Hvis jeg engang skal bytte ut maskineriet i båten, leker jeg litt med tanken på 2 stk el motorer, aggregat og en batteribank. Siden vi sjelden kjører over 9 knop hadde det vært interessant og regnet på det. Om det lar seg gjøre å kjøre 2 el motorer på et aggregat , og brukt batteriene til "havnekjøring". Redigert 30.Oktober.2019 av Traale (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2019 mmosberg skrev On 25.10.2019 at 19.04: MODU Transocean Spitsbergen, er den første boreriggen i verden med hybrid fremdriftssystem installert. Med dette går jeg tilbake til å fokusere på trådtittel. Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 30.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2019 En borerigg som posisjonerer med DP bruker thrusterne til å motvirke miljøkreftene. Altså fremdriftssystemet. Borepakken forbruker også mye energi. Alt sammen forsynt fra den samme powerplanten. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
bellen Svart 31.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2019 @KrimartDieselelektrisk fremdrift alene er ikke hybrid. For at det skal være en hybrid løsning, så må enn kunne få kraft fra minst to forskjellige kilder, som for eksempel fra generator og batteri. Det er ikke kun fremdriften som nyttiggjør seg av hybridpakken, men alt ombord som krever kraft. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 31.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2019 (redigert) Hybrid, nye fartøy designes nå med både dieselelektrisk fremdrift og batteripakke, Ideen er at man tar strømtoppene med batterier for ikke å kjøre flere generatorsett en nødvendig. Perfekt for supplybåter og ferje som trenger ekstra mye kraft i kortere perioder. (Her er hoved propellere og alle thrustere drevet elektrisk) Redigert 31.Oktober.2019 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 31.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2019 bellen skrev for 22 timer siden: @KrimartDieselelektrisk fremdrift alene er ikke hybrid. For at det skal være en hybrid løsning, så må enn kunne få kraft fra minst to forskjellige kilder, som for eksempel fra generator og batteri. Det er ikke kun fremdriften som nyttiggjør seg av hybridpakken, men alt ombord som krever kraft. Sitat n some high-efficiency applications, electrical energy may be stored in rechargeable batteries, in which case these vehicles can be considered as a class of hybrid electric vehicle. https://en.wikipedia.org/wiki/Diesel–electric_transmission. Igjen se på das Boot. Fremdrift både fra batteri og dieselmotorer. Boreriggen det er snakk om beskrives med hybrid energilagring, ikke fremdrift? Men det er mulig det er kombi forbrennignsmotor og elektrisk, da er det hybrid. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 1.November.2019 Link til dette innlegget Svart 1.November.2019 (redigert) @KrimartDenne hybride energilagringen blir også brukt til fremdrift ombord på riggen. Og hva mener du med forbrenningsmotor og elektrisk er hybrid? At en dieselmotor er direkte koblet til thrusterene? Redigert 1.November.2019 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 1.November.2019 Link til dette innlegget Svart 1.November.2019 På Spitsbergen vil dette systemet betale seg med en mindre generator og sparte fuel kostnader. Da ønsker fremtiden slike løsninger velkommen. Forutsetningen er at man vanligvis produserer eller har tilgang på mer kraft enn man trenger, og at man har variabel last med topplast som er større enn det man trenger kontinuerlig. Til direkte fremdrift (transit) gir ikke dette mening. Da ønsker man å redusere sine tap, og kjører gjerne dieselmotor direkte til propell også på diesel-elektriske systemer. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 1.November.2019 Link til dette innlegget Svart 1.November.2019 For å avklare litt med ett eksempel. På en moderne supplybåt er det gjerne 2 azimuthere som propulsion og t antall andre thrustere. så har de gjerne endel dieselgeneratorer til å forsyne alle thrustere med strøm. Disse generatorene går på et fast turtall helt uavhengig av om man trenger strømmen eller ikke. Så er det slik at man kjører antall generatorer i forhold til hva man trenger av energi. På eldre fartøy når man ligger under på dynamisk posisjonering under en rigg så varierer strømforbruket endel, og man lar alltid anytall generatorer gå i forhold til værste værvindu. På nyere fartøy slår man av en generator eller to og lar batteribanken ta de værste belastningene. Samtidig lader generatorene batteriene når thrusterne ikke går. Dette kalles hybrid løsning og man sparer masse diesel Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 1.November.2019 Link til dette innlegget Svart 1.November.2019 Havarita skrev for 2 timer siden: Forutsetningen er at man vanligvis produserer eller har tilgang på mer kraft enn man trenger, og at man har variabel last med topplast som er større enn det man trenger kontinuerlig. Til direkte fremdrift (transit) gir ikke dette mening. Da ønsker man å redusere sine tap, og kjører gjerne dieselmotor direkte til propell også på diesel-elektriske systemer. Men man kan med fordel toppladde batteribanken under transit ved å la motoren(e) jobbe i sitt mest effektive effektområde, typisk ved rundt 80% belastning, om man trenger for eksempel bare 50% til fremdrift og forsyning til skipet. JRK skrev for 1 time siden: På eldre fartøy når man ligger under på dynamisk posisjonering under en rigg så varierer strømforbruket endel, og man lar alltid anytall generatorer gå i forhold til værste værvindu. På nyere fartøy slår man av en generator eller to og lar batteribanken ta de værste belastningene. Samtidig lader generatorene batteriene når thrusterne ikke går. Dette kalles hybrid løsning og man sparer masse diesel Batteriene lades også imens thrusterene går. Under dynamisk posisjonering med en supplybåt, så kan batteriene hele tiden ligge og lade og gi fra seg strøm imens man lar dieselmotoren ligge på en konstant belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.November.2019 Link til dette innlegget Svart 1.November.2019 Hybridmotorer til seilbåter har funnits en del år, denne er 5 år gammel 4,5 knop i opp til 3 timer.........litt mer en bare inn og ut av havn https://www.hamnen.se/artiklar/forsta-segelbaten-med-hybridmotor/ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krimart Svart 1.November.2019 Link til dette innlegget Svart 1.November.2019 bellen skrev for 11 timer siden: @KrimartDenne hybride energilagringen blir også brukt til fremdrift ombord på riggen. Og hva mener du med forbrenningsmotor og elektrisk er hybrid? At en dieselmotor er direkte koblet til thrusterene? Beklager kverulering. For å være hybrid fremdrift må det være en kombinasjon av to ulike teknologier brukt til selve fremdriften. En seilbåt med motor har i prinsippet hybrid fremdrift selv om vi vanligvis tenker på kombinasjon av forbrenningsmotor og elektromotor (der begge brukes til fremdrift). Men hybrid energilagring må bety at energi lagres f.eks i tradisjonelle batterier og annen teknologi. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.