JRK Svart 1.November.2019 Link til dette innlegget Svart 1.November.2019 bellen skrev for 1 time siden: Batteriene lades også imens thrusterene går. Under dynamisk posisjonering med en supplybåt, så kan batteriene hele tiden ligge og lade og gi fra seg strøm imens man lar dieselmotoren ligge på en konstant belastning. Tja i den grad det er overskudd av kraft i forhold til det thrusterne drar, så lader man batterier. Hele poenget er at at man ikke starter flere dieselaggregater en man faktisk må. Utfordringen med gamle båter er at for å klare toppene må flere aggregater stå å gå i standby. Det slipper man med batterier Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 1.November.2019 Link til dette innlegget Svart 1.November.2019 @KrimartJavel.. Men energilagring til bruk av kraft ombord i skip lagres vel stort sett kun på batterier i dag, eller? Har du hybrid energilagring, så har du også hybrid fremdrift. Men hva mener du med kombinasjon av forbrenningsmotor og elektromotor? Mener du da forbrenningsmotor koblet direkte til fremdriftsmaskineriet med aksling i tillegg til elektromotor forsynt av eksternt Gen.set? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 1.November.2019 Link til dette innlegget Svart 1.November.2019 JRK skrev 16 minutter siden: Tja i den grad det er overskudd av kraft i forhold til det thrusterne drar, så lader man batterier. Ja, men det er det alltid. På en supplybåt i DP-operasjon, så er det veldig sjeldent at man ligger med mer enn rundt 30% belastning på generatorene i snitt. Dette sier seg selv at det er veldig uøkonomisk. På DP2 klasse (som oljeselskapene krever), så er det krav til at man har redundans fra minst to kraftkilder. Så alle supplybåter uten batterilagring må derfor ha minst to generatorer i drift. Har man batteri, så kan man med fordel stoppe ned den ene generatoren, og dermed ligge på rundt 60% belastning fra en generator til fremdrift og kansje 10% til lading. Om belastnigen går over 80% total belastning, så tar den denne effekten fra batteriene, noe som er mye mer energieffektivt. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.November.2019 Link til dette innlegget Svart 2.November.2019 Om vi går tilbake til fritidsbåt så må også si jeg liker tanken på å ha en reserve kraftkilde siden jeg nok kommer til å gå for en en-motors installation neste gang også. Har ligge å "drive mot brotta" en gang... og det vil jeg gjerne slippe å oppleve en gang til... og da får en hybridløsning enda ett godt argument Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.