Jump to content

Kan jeg mattslipe skroget nå i høst selv om jeg ikke skal lakke før til våren?

tom Cognac

Recommended Posts

Jeg har bestemt meg for å (hel?)lakkere båten min (burgnuder stripe under fenderlist + "hvitt" skrog)! Jeg har etter mye "detektivarbeide" funnet fargekodene og har bestemt meg for å bruke lakk fra et nederlandsk firma, https://dycas.no/ (som er kjent for å levere lakk etc. til nederlandske båtbyggerier). Denne lakken krever en god sommertemperatur hvis jeg skal lakke utendørs (over 15+ hvis jeg husker riktig). Har ikke mulighet for å lakkere innendørs. 

Så lurer jeg på:

Kan jeg mattslipe det delene av skroget jeg skal lakkere nå i høst så slipper jeg vente til våren? Bør jeg polere etterpå (hvorfor det?)? Båten er nå pakket inn for vinteren, men siden det stort sett er skader (delvis/dårlig utbedret) i baugen som jeg har tenkt å gjøre bedre er det en smal sak å brette unna litt av opplagspreseningen så jeg kommer skikkelig til. Jeg hadde derfor tenkt å utbedre og forberede det som må gjøres til våren nå før snøen kommer (litt pause fra hagestell med trefelling, kubbesaging og kløyving + raking av plen :saint::thumbsup: )

Noen som har noen meninger om dette?

Takker for alle svar :thumbsup:

Redigert av Brian Storm (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

«Hva kan jeg gjøre» - først og fremst lese forumreglene, her med tanke på mangelfull trådtittel:wink:

Du kan mattslipe nå ja, men bør likevel gå over igjen til våren i tilfelle forurensninger har kommet til i løpet av vinteren. Det har lite hensikt i å polere mattslipte områder. Hadde det vært meg hadde jeg nok heller ventet til våren med mattslipingen, da har du god kontroll på både forarbeidet, avfettingen og lakkeringen.

Brian Storm skrev 1 time siden:

takker for korreks vedr. trådtittel :thumbsup: kanskje det er bedre nå? :saint:

100%:thumbsup: 

Det er nok det mest fornuftige ja.

Er det gelcoatskader du har i baugen? Slikt kan forsåvidt fikses på nå, hvis det bare er mindre hakk kan du bruke f.eks. en Dremel med kulefres til å rengjøre hakkene og sparkle dem med gelcoatsparkel (lignende slipemaskin i helt grei kvalitet får du til 179kr hos Biltema, har kjøpt noen slike til jobb, kan anbefales). Det ideelle er å sparkle i varmere temperaturer enn nå, men hvis du f.eks. bruker en IR-lampe/varmer eller en god gammeldags halogenlyskaster til å lunkne området du skal sparkle litt hjelper det på. Har reparert hakk i gelcoat i temperaturer ned mot 7-8 grader. Herdingen går sent, men så lenge underlaget er klargjort med fres, avfettet med aceton og er tørt har det gått bra (skadene er ikke synlige i dag). Er hakkene dypere enn 3-4mm kan du med fordel gjøre sparklingen i flere omganger da sparkelen krymper litt ved herding. Ved for tykt lag med sparkel om gangen vil den da kunne sprekke opp og feste seg dårligere til underlaget.

Du snakker om å polere etter mattsliping, det skal du IKKE  gjøre (hvorfor iallværden spør du??).

Polish er jo for å fjerne mikroriper og for en blank overflate, det stikk motsatte av de du oppnår ved mattsliping og hva man ønsker som underlag for ny lakk.

Skal du lakke båten må overflaten være tørr,matt,fettfri og fremfor alt fri for sillikon (som polish er stappet med)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Du snakker om å polere etter mattsliping, det skal du IKKE  gjøre (hvorfor iallværden spør du??).

Jeg tenkte bare at siden jeg ikke får lakkert nå i høst etter at jeg evt hadde slipt så ville polish beskytte på en eller annen måte. Jeg vet jeg måtte ha fjernet polishen igjen til våren før jeg lakkerer. 

Jeg ville ha ventet til våren. Mulighet for "dritt" i det nyslipte iløpet av vinteren er ganske stor :-)

Hvorfor skal du lakke?  Skroget skal være ganske såinnihæl**ete ødelagt før det ikke lar seg polere opp. Jeg har polert opp båter som var så ille at med armen mot skroget kunne man ikke se jeg hadde klokke på armen. Når jeg var ferdig kunne du se sekundviseren gå...  Båt fra 1978, 28 fot. Tok 13 timer på det under fenderlisten

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

hei Windy37GM.

Takker for ditt tips om ikke å slipe før til våren, jeg "frykter" også det samme som du sier - det var derfor jeg lurte på om jeg kunne polere etterpå for å beskytte det nyslipte (måtte selvfølgelig få bort polish til våren på en grundig måte), men nå har jeg fått så mange tips om å vente til våren med å slipe og lakke - så det er nok det jeg gjør. Kriblinga i fingrene mine (som jeg opplever nå :crazy::wink: ) får jeg bare leve med :wink::saint:.

Båten min er en gammel Flipper 640 HT fra 1986, hun har mange sår etc i lakken, mest ille i baugen (ikke unaturlig) som har vært forsøkt lappet på med varierende kvalitet. Jeg har en fiks idé om at jeg kan gjøre henne vakker som en ungpike igjen med litt TLC. Jeg har rubbet hele skroget (vet ikke hvor mange timer det tok, men det var mange) og hun ble betraktelig mye penere. Men ikke pen nok. Den røde (burgunder-aktig) stripen under fenderlist har forrige eier forsøkt å "omlakkere", men med feil rødfarge. Jeg har etter intens "detektivarbeide" funnet fargekoden på denne fargen (RAL3004) og starter derfor med å omlakkere denne (sjekk vedlagte bilder) Jeg tar hele stripen siden jeg vet at selv om fargekoden er riktig vil det høyest sannsynlig være fargeforskjell (riktignok kanskje bare nyanser) pga. elde. Likeså har jeg også funnet fargekoden på det hvite skroget (RAL9010) siden jeg høyst sannsynlig ikke finner en sparkel (gelcoat) med riktig farge.  Jeg vet det er mye jobb, men jeg er pensjonist og har mye fri (ikke barn, barnebarn etc :smiley:), jeg kjøpte båten i august i år (har hatt mange båter før, men det er mange år siden og helt andre historier), jeg vil shine henne opp skikkelig og har derfor ikke hastverk med å få henne på vannet sesongen 2020.  

1239 - sår i baugen.jpg

1241 - sår i baugen.jpg

1242 - sår i baugen.jpg

Redigert av Brian Storm
skrivefeil. (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...