adundas Startet 27.Oktober.2019 Link til dette innlegget Startet 27.Oktober.2019 Hei dere! Tidligere spurte jeg dere om råd ang motor ved kjøp av en bowrider. Nå har jeg en i sikte som jeg vurderer å slå til på. Men jeg så at det var en del rust på tiltmotoren (?) og på en annen del. Under lokket er alt fint, og jeg har faktura for storservice i april i år. Hva syns dere om rusten, og tilstanden på tiltmotoren etc.? Håper noen mer kyndige enn meg har sett dette før, og vet ca hvordan ting ligger an. Motoren er en 2008-modell Mercury Optimax. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 27.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2019 (redigert) Rusten tiltmotor er helt normalt. Disse må byttes før eller siden uansett motorfabrikat. Men den voldsomme rusten på stammen hadde eg vært mer skeptisk til. For å bytte denne må motor totalt plukkes i biter. Kan vel regne med at den ikke ser noe særlig bedre ut nedover i stammen. For ikke å snakke om resten av blokken innvendig. Nei ville styrt unna denne.... Tæring/korrosjon er vel og et kjent symptom på Mercury...... Redigert 27.Oktober.2019 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 27.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2019 Rust på tiltmotor er desverre normalt, typisk pris på ny er f.eks 500$ fra boats.net, forholdvis enkelt å bytte. Den andre rusten er på motorens styrearm(swivel pin), pris er 350$ fra boats.net, tror det er relativt dyrt/mye arbeid å bytte denne, antagelig er det også mye rust på nederste hengsel på motoren, dette er en svakhet på optimax 3 syl, men alle motorene er ikke utsatt for dette. Jeg har hatt slik motor i 8 sesonger, og synest det var en god motor, utenom rust på samme plasser som denns du ser på... Går du for denne, må budet stå i forhold til hva du må ut med for å utbedre det du har observert..... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2019 Ut fra bildene ser jeg også at tiltmotoren er skrudd til hydraulikkpumpen. Det er betydelig galvanisk forskjell mellom disse to. Og elektromotoren har begynt å tære på hydraulikkpumpen. Tror du kan ta med hele denne enheten som en komplett del for utskifting. Tror du kan doble prisen, uten at jeg kjenner prisleiet på disse delene. Mitt felt er kun korrosjon. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 27.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2019 Ser heller ikke noe problem med rusten på tiltmotor, den er like god/dårlig innvendig på tross av dette, typisk slitedel...men det hadde ikke kostet mye tid å holdt lokket like fint år etter år, her ender det med å bytte tilt motor fordi det ruster hull i enheten så ssltet kommer inn, ikke pga normal mekanisk slitasje. Att eier/eiere av motor slipper i vei slik rusting som ses på styrearm er for meg en gåte, det er greit att det er dårlig lakk, MEN om man følger opp motor med jevnlig vask å sprayer på konserveringsspray kunne den fremdeles vært like fin. Armen er ikke svekket styrkemessig men det er fryktelig stygt. Selv om motor er noen år så er det en forholdsvis stor verdi som "smuldrer" bort når det ender opp slik, straffen er ofte att det blir vanskelig å selge. Hva med nedre gummioppheng blokk/vibrasjonsgummi på denne motorn, er vel en blanding av gummi og metall ? kjenner ikke så godt til Mercury men Johnson har ofte ett rustproblem der (eneste plassen mine Johnson har rustet) det er i tilfelle antagelig minst like ille der, de er det mye arbeid å bytte, ofte med knekte bolter som resultat. Som andre over har sagt så tenker man fort på tilstand forøvrig når eiere ikke har giddet å holde det mest åpenbare fint. Mulig det er bare noen få av oss som har tid til 5min på en spyling etter hver båttur. Når jeg kjøper noe av en viss verdi tenker jeg allerede da på den dagen det skal selges igjen, kjøper aldri rust. Det er for mange båter å finne til å kjøpe sånt....min mening. Sitér dette innlegget Link to post
adundas Svart 28.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2019 Takk for svar, alle sammen! Da dropper jeg denne, og jakten fortsetter. :) Sitér dette innlegget Link to post
Supermix Svart 28.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2019 Hvorfor tror dere styrearm er blitt såpass rustet? Dårlig anode? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2019 Legg merke til hvor vannlinja går på akterspeilet. Akkurat dette er årsaken til at XL stamme er en fordel. Der er stammen på motoren 5 tommer lenger, og motoren montert tilsvarende høyere. I dette tilfellet er halve tilt-enheten montert under vann. El-motoren til tilten står i skvalpesona, og hydraulikkpumpa står under vann. At dette har en begrenset levetid er jo ikke så merkelig med tanke på at delene er laget av støpt aluminium (neppe sjøvannsbestandig), og karbonstål. Og inni her er det strøm og spenning... Legger ved et bilde av motormontasjen på min Draco. Som du ser her er hele motoren over vann. Det er bare så vidt anoden på udersiden ligger i vannlinja. Dette bildet er tatt etter en sesong på vannet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
HiWard Svart 28.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2019 Jeg har samme "løsning" som trådstarter og innser jo at jeg blir nødt til å grunne og lakkere dette området etter hver sesong. Bilder tatt før og etter spyling ved opptak i år. Vet ikke om jeg har XL-stamme... Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 28.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2019 Er det forresten noen som vet om man kan stoffe delrin? Jeg antar at det er det jeg har på akterspeilet. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Supermix Svart 28.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2019 (redigert) Godt poeng @Komodo Dessverre kan ikke alle velge dette selv ved bruktkjøp osv. Min tiltmotor var også rusten da jeg kjøpte min båt, men etter en behandling med rusteter, hammerlakk og lithiumfett ble den bra igjen, tenker å repetere behandlingen årlig etter behov. Redigert 28.Oktober.2019 av Supermix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2019 HiWard skrev 9 minutter siden: Er det forresten noen som vet om man kan stoffe delrin? Jeg antar at det er det jeg har på akterspeilet. Du kan stoffe Delrin, men det er ingenting som biter, så det vil ramle av etterhvert. Rent bortsett fra det tviler jeg på at du har delrin på akterspeilet. Det er nok heller PE, som faktisk minst like vanskelig å få noe til å sitte på Supermix skrev 8 minutter siden: Godt poeng @Komodo Dessverre kan ikke alle velge dette selv ved bruktkjøp osv. Det er sant. Poenget mitt var imidlertid at man kan se på hvor høyt motoren er montert på akterspeilet når man ser etter en båt man vil ha. På noen båter sitter motoren litt høyere. Dette blir jo selvsagt kun ett punkt på ei ønskeliste når man leter etter bruktbåt, men så er det jo også slik at produsenter på lang sikt retter seg etter etterspørsel i markedet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.