Jump to content

Skifte olje på VP DPS drev. Hvordan få løs skruer?

bergie

Recommended Posts

Disse kan gro fast skikkelig, så det er absolutt ingen god idé å montere med samme moment som var nødvendig ved demonteringen.

Et tips ved demontering av en fastgrodd og treg skrue, er å dra den til litt når den først har løsnet. Og siden dra den litt fram og tilbake på vei ut. Dette fordi urenheter på gjengene kan låse rotasjonen, og at det dermed er gunstig å prøve å "male opp" grumset i stedet for å ty til overdreven makt. Jeg har sett folk knekke bolter som har vært halvveis ute, og det er helt unødvendig.

Var den min ville jeg finne en skrutrekker som passer 100%.

Så ville jeg tatt en slagtrekker og satt i fri, slått 3 tunge slag med en 1kg sleggehammer.

Hensikten med det er noe av det samme som OZO nevner, du "knuser" møkka i gjengene fordi du har så forskjellig materiale i skrue og gods (syrefast og aluminium) slik kan du klare å lage litt klaring.. eller i det minste redusere bindingen mellom skrue og gods/helicoilinnsats.

Så ville jeg byttet til en vanlig stor skrutrekker som passer 100% og dunket den inn i sporet. Om den har hull i skaftet så stikk en annen trekker inn i hullet og bruk denne til å få godt tak for rotasjon. Har den sekskant på tanken så sett en nøkkel eller skiftnøkkel der for rotasjon. 

Press inn med min 50kg også vri kommer den ikke så slå en runde til på den (rett inn) og prøv igjen.

Får du løsnet en halv omdr så bruk rustløser i sprekken for å redusere friksjon. 

Begge skruene dine er herpa, så jeg hadde bytta eller frest opp sporet (lett å si når en har fresemaskin, ja )

For egen del så monterer jeg alltid slike skruer med fett på gjengene, det er fordi det trolig er MEG som må åpne de igjen...

Ja, skruene er slitt. De vil jeg bytte. Håper bare at jeg får dem løs uten altfor mye plunder.

Må bare nevne at jeg kjøpte båten i vår, så her er jeg uskyldig :saint:

Jeg har slagskrutrekker, men kan ikke se at der er mulig å sette den i "fri".

Planen er å bruke den for å få løsnet skruene litt slik at jeg får noe rustløser bak.

Skal sørge for at jeg har bits og skrutrekker som passer 100%.

Er det noen grunn til at denne typen skruer brukes?

Ville ikke unbrako eller et seks-kant hode vært bedre? Denne type skruer synes jeg er lett å få ødelagt.

bergie skrev for 6 timer siden:

Ville ikke unbrako eller et seks-kant hode vært bedre?

Torx er min favoritt men unbrako/umbrako er etter min mening basert på erfaring bedre egnet.

Denne type skruer synes jeg er lett å få ødelagt.

Veldig enig

Jeg har slagskrutrekker, men kan ikke se at der er mulig å sette den i "fri".

Da setter du den i "off" posisjon og holder den løst så får den minimal rotasjon

bergie skrev for 7 timer siden:

Er det noen grunn til at denne typen skruer brukes?

Ville ikke unbrako eller et seks-kant hode vært bedre? Denne type skruer synes jeg er lett å få ødelagt.

Alle har vel erfart at et rettsporhode er lett å ødelegge, men samtidig er dette den typen (av innvendige) spor som gir mulighet for størst moment. Det betinger imidlertid at verktøyet passer godt, og at verken skruespor eller verktøy er skadet.

Da er nye skruer bestilt. Var innom et Volvo Penta verksted i dag tidlig. Tenkte at de hadde slike skruer på lager, men det hadde de ikke.

Men de skulle ha kr 218,- per skrue :eek::lipseal: Det var litt i overkant av hva jeg hadde ventet....

Planen er å gå løs på drevene til helgen. Så får det bære eller briste :pray:

Takk for tips og innspill.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...