Jump to content

Hvor fort er det teoretisk mulig å kjøre med en 16 fots båt?


tom Cognac

Recommended Posts

En bekjent av meg påstår at han med en Nordkapp 16 foter (se vedlagt illustrasjonsbilde) har kjørt i 47 knop med en 70 hk påhengsmotor (jeg husker ikke merket) med standard alu-propell. Jeg har litt problemer med å tro på ham. Kan han ha rett, eller hva mener båtfolket der ute? (Kjøringen sier han skjedde på nedre del av Glomma - om det har noe å si)

loektene_2008_020.jpg

jeg tørker ut på land....!

Link to post

Det skal ikke være mulig.

Tipper max fart på den båten er en plass mellom 27 og 35knop med 70 hk, har ingen erfaring med båttypen.

Hvis målingen hans er reell må det være med 15 knop medstrøm.....minst...

Hvis du får han til å oppgi stigning på propell, girutveksling på motoren og ved hvilket turtall farten er oppnådd, så er det enkelt å motbevise hans påstand mattematisk.....

Link to post

Takker for gode svar :thumbsup: de bekrefter egentlig noe jeg har hatt en mistanke om - lenge. Han sier at han målte opp distansen på kartet og delte denne med tiden han brukte. Jeg tipper at han glemte å måle distansen i nautiske mil - og at det er her "svaret" ligger. Deler du 47 knop på 1,852 (= nautisk mil - hvis jeg ikke husker helt på jordet :saint:) kommer man fram til 27. og det er nok den virkelige hastigheten i knop. Det "47"-tallet han kom fram til refererer nok til km/t :wink:

Redigert av Brian Storm (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post

vet ikke hvordan dette skroget oppfører seg i god fart, men jeg ville trodd at noen og 30 knop burde være greit innen rekkevidde.  47 knop - da må det mer hk til. 

 

Kan jo også være feil i oppmåling / utregning (feks om man måler over for kort avstand så blir feilmarginen større)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

TS - det er ikke lett å svare konkret på spørmålet ditt, men dersom du er opptatt av temaet så kan denne lista over gjeldene nordiske rekorder sette deg litt inn i hvor fort det er mulig å kjøre når en motor skal være i henhold til et reglement.

http://www.svera.org/SVERA/Historia/Hastighetsrekord/Nordiskahastighetsrekord

 

Dersom det kun handler om å stoppe kompisen med "jugeknopa" så er det som vanlig en enkel oppskrift på det:

  • Hvor fort kjørte du ?
  • Hvilken båt og motor brukte du?
  • Målte du hastighet begge veier?
  • Hvilket turtall oppnådde du?
  • Stigning og diameter på propellen?
  • Utveksling?

De fleste jeg har møtt som er dyktige storjugere er ikke smarte nok til å holde rede på halvparten av parametere nevnt over.... så da gir det seg litt selv... :giggle:

Det finnes så mange riktig gode beregningsprogrammer i dag at bløffmakere har ikke en nubbsjanse  :crazy:

 

Om du ser på lista jeg linket til så ser du at noen navn går igjen. Det er det en grunn til. Noen noen går bare rundt å skryter som idioter mens andre jobber målbevisst, år ette år, sommer og vinter....  og de flinkeste av disse oppnår resultater.

Ett eksempel er Jan Trygve Braaten som har Nordisk rekord i både V60 og 3C .... :thumbsup:  det sier noe om at fyren kan båt når han kan sette nordisk i to så forskjellige klasser

 

Møt gjerne opp på ett av de årlige hastighetsløpene som arrangeres hvert år...  legg merke til hvor relativt få det er som stiller opp.

Kanskje ikke så rart om man raver rundt etter to pepsi light og legger ut for hele byen at en har kjørt 90 knop når en i virkeligheten kanskje sliter med å nå 60...

 

Helt oppriktig, mange av disse riggene er så krevende å kjøre at selv en skikkelig storkjefta en kan slite med å nå 55knop i en båt som vinneren akkurat fikk 73 knop med.... 

 

For egen del blir jeg litt bekymra når folk med minimal grunnerfaring kjøper en høyhastighetsrigg og  to dager etter så er de kjempefrustrert over at de ikke setter norgesrekord :sweat:  :crazy:  det virker på meg som om det er få som forstår hvor krevende det er å kjøre båt...

Link to post

....det er egentlig litt rart at om en trekker ut Tvedestrand, Gjerstad, Flosta og et par andre mindre steder i Aust Agder så forsvinner nesten alt av rekorder....  selv om vi snakker såvidt 0.1 % av befolkningen... det sier jo litt om båtkunnskapen i denne delen av Norge :thumbsup:

 

Nå er det ikke bare Braaten som har to rekorder... Nena Sunde har også Nordisk rekord i både JT250 og T250, imponerende :clap:  :thumbsup: 

Link to post

@dieselfan, artig å begynne på kontrollspørsmålene og se når de backer ut :p som regel begynner blikket å flakke når man nærmer seg propellen ?

Knapt hvor det skjedde og aldri noe info det var på stigende eller fellende sjø (begge veier har jeg ikke opplevd noen har orket å måle).

 

Beste eksemplet er en med samme båt, men mindre motor konsekvent hadde en god del % mer fart enn meg. Selv når vi kjørte ved siden av hverandre. Skjønte etter hvert at vedkommendes knop, var justert til mph.

 

Valgte å ikke konfrontere han med det, og lot han ha en mye raskere båt ?

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post

.. og noen ser seg blind på hva gps'en viser som max speed - som kan være temmelig unøyaktig om dekningen er litt ujevn. 

 

Gamle snøscooteren min gikk iallefall ikke riktig så fort som 543 km/t :lol:

Mf_l_a4XycrX2VlRJCEO7ubwVPByJt5Y1_CIBqr4MW-JQlalMzDbqNQhMeJtLStrM7YZcn5b7NnDodYVGLCQh6nJiyCovjmQnPDl2XxL-_CMO2Grm6Pc_tOgucxBj0oG98HXZY7nOvjeix_SS5RwjtYQU39BP5siIsyRYiTu4BRqEAfEAN98RK4ncILxyR5hC6zSXWkmzT8RqPfn9eiY1GRUtK71yKssiNUxpIJTuWGEedfymgOoq65Tp7ORZ7ppUYN3zrtmk3OHSQ45X83yawWwr26uM98xZW9cNfvMaQU7Gnv0BJHuZFa3O3IqdiC6tsf_vos0pFZss04iSjxsDmUPcoDXZ_m8sqrvKnGaJSWzvrzCyMBwKQRC3hYw89Dps_tTLfcMzsLvwj8iNgygRhj1zRmZUtYobfgYTWI3kErDLxpC7IRHzfmG8N740Kjs4r3_MKogENJxQAP2L5o6UZdf2_nyYiC5Ov2l--CMiomwc3yhn0cZWbXzJf6cLjog-Z0980fFhvEI08KBznyPvzS-50qcjAodX7ItgYSWYMwhlFY4l2xGYSi00yK6HPtMIqD5nT7-LxvS3y68AjIcjH7tBT6q6T0KLuACnYwsWINimARBVIaz01jAoqZhY7AWcvwzq-UXvzjUJXQTacJunnWW0NkXQfqaelrPGD38EpIdjThZjOYgEA=w1227-h920-no

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
chrisrik skrev for 4 timer siden:

@dieselfan, artig å begynne på kontrollspørsmålene og se når de backer ut :p som regel begynner blikket å flakke når man nærmer seg propellen ?

Knapt hvor det skjedde og aldri noe info det var på stigende eller fellende sjø (begge veier har jeg ikke opplevd noen har orket å måle).

Beste eksemplet er en med samme båt, men mindre motor konsekvent hadde en god del % mer fart enn meg. Selv når vi kjørte ved siden av hverandre. Skjønte etter hvert at vedkommendes knop, var justert til mph.

 

Egentlig er det bare trist.... når en har juge 5 knop en gang... så er en fanga av det resten av livet. Det ser også ut til å balle på seg.  Når en tilslutt har juge på seg 10 knop så, ja så er det sååååå kjørt. En 7 åring med nettbrett finner ut på ett blunk at en nå har drite så læv... lig på draget att en er raskere enn de som tørr å stille opp i hastighetsforsøk..... og som kan rigge 

 

Deretter så er mange unge, eller nye uerfarne som en stund tror at gapatrosten virkelig kjørte så fort, og så sitter de der å lurer på hvorfor de mangler 10 knop... det er trist, trist, trist

 

Chris, la de andre juge til de blir :sweat:  og nyt at du selv holder deg til fakta :thumbsup:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...