Jump to content

Interesse for praktisk nattseilas og instrumentnavigasjon?


Poseidon

Recommended Posts

I det siste har vi hatt flere henvendelser fra båtfolk som har tatt D5L og D5LA her på baatplassen.no om muligheten for repetisjon og mer øvelse i praktisk seilas.
Med så mange kjekke og dyktige kursdeltagere vi har hatt gjennom årene kunne det vært kjekt å treffe noen igjen   -   og det ville også være en fin anledning til å friske opp og utvide noen navigasjonsferdigheter.

 

Derfor vil jeg gjerne lodde stemningen og få litt tilbakemelding på interessen for et opplegg som f.eks. kunne være:

Fredag kveld, samling med 3-4 timer gjennomgang og planlegging av helgens seilas, med streking, tegning og regning i nye og oppdaterte kart.

Lørdag morgen avgang fra Stavanger med POSEIDON II: Mastrafjorden, Boknafjorden, Boknasund, Karmsundet, Haugesund, Slettå, Bømlafjorden.
Utover lørdags ettermiddag kveld fortsetter vi Stokksundet, Nyleia, over Selbjørnsfjorden til Bekkjarvik i Austevoll.


Lørdags kveld en god middag på Bekkjarvik gjestgiveri med førsteklasses mat fra verdensmesteren Ørjan Johannessen.

Overnatting ombord i POSEIDON II, med frokost ombord søndag morgen.

Avgang søndag morgen og veivalget sørover avhenger noe av vær og vind. Med bra vær blir det ut i Brandasundområdet, gjennom en komplisert skjærgård og inn Kulleseidkanalen, via Børøyfjorden, Bømlafjorden, Slettå, Haugesund, osv tilbake til Stavanger med ankomst ca kl 2000.
Med dårligere vær må vi velge en delvis annen rute, som f.eks Fitjar, Smedholmen, Ålforo, før vi igjen går sør Stokksundet, Bømlafjord, osv.


En slik rundtur er ca 150 nautiske mil og med seilas i januar vil store deler av turen forgå i mørke, dvs med navigasjon etter lykter, ved hjelp av radar og plotter.
POSEIDON II har 3 radarer og  4 forskjellige plottere, så der blir god anledning til å eksperimentere med forskjellige hjelpemidler.
På en slik tur burde det også være mulig å få gjennomført praktisk utsjekk for ICC eller for D5L, for de som måtte ønske det.
Vi kan ta ombord 7-8-9 deltagere på hver helgetur og prisen vil ligge i 4.000-området.
Hvordan er interessen, skal jeg gå videre med denne tanken?

 

PS
Turen er selvfølgelig åpen også for andre enn dere som har gått hos Baatskolen POSEIDON, men som ønsker noe mer praktisk erfaring med nattseilas og instrumentnavigasjon.

 

 

 

DSC00052.JPG

DSC00065.JPG

DSC00059.JPG

DSC00063.JPG

DSC00071.JPG

20130112_084656.jpg

Redigert av Poseidon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Amfea skrev 27 minutter siden:

Liker den tanken:thumbsup:

Passer det inn i offshoreplanen, er dette noe jeg godt kunne tenkt meg.

 

Det høres bra ut Amfea!
Du gikk hos oss for 2-3 år siden, så da er det jo ekstra kjekt at du har lyst til å komme tilbake ;-)
Jeg har i løpet av mindre enn en time fått fire henvendelser fra båtfolk som ønsker å være med, så dette ser ut til å treffe godt!

Link to post
Share on other sites

Forrige tur gikk en vinterdag i en navngitt storm, og det var en artig opplevelse. Tror det var flere som fikk en "aha-opplevelse" om både mørkenavigasjon og navigasjon i uvær, på den turen.

 

Liker det foreslåtte opplegget med en teorikveld først. Det ser jeg på som veldig nyttig, slik at man da får satt teori ut i praksis etterpå. Bra tiltak, @Poseidon

 

Ikke umulig at jeg slenger meg på en reprise om det måtte passe i forhold til jobb. Kanskje jeg burde tatt Admiralen med på tur om ikke mer formelle forkunnskaper trengs, enn at jeg er/har vært læreren hennes hittil.

Redigert av Trond123 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trond123 skrev 33 minutter siden:

Forrige tur gikk en vinterdag i en navngitt storm, og det var en artig opplevelse. Tror det var flere som fikk en "aha-opplevelse" om både mørkenavigasjon og navigasjon i uvær, på den turen.

 

 

Det kan kanskje ha vært denne turen Trond, men vi har hatt så mange turer i uvær at jeg klarer ikke helt å skille den ene fra den andre :smiley:

 

poseidon_II_kvalen_0465.jpg

Link to post
Share on other sites

Amfea skrev for 1 time siden:

Da er jeg dessverre offhore. Men håper det kanske byr seg en mulighet senere.

Hadde vært veldig lærerikt å fått med seg en slik tur. 

 

Ja, det er slikt som skjer  -  av og til må man jobbe for ens brød .....
 

Om det skulle være gunstigere så har jeg 2-3 ledige plasser på D5L-praksisturer som går helgene 11.-12. og 18.-19. januar.  Da er det samme ruten som seiles, med samme tidsplan, men uten den forutgående teorikvelden.

 

 

 

Redigert av Poseidon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

5 hours ago, Poseidon said:

Om det skulle være gunstigere så har jeg 2-3 ledige plasser på D5L-praksisturer som går helgene 11.-12. og 18.-19. januar.  Da er det samme ruten som seiles, med samme tidsplan, men uten den forutgående teorikvelden.

 

 

18-19 januar kan gå.

Skal sjekke med øverstkomanderende om tillatelse, så kommer jeg tilbake med svar så snart jeg kan.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Disse praksisturene nærmer seg og er nesten fulltegnet.
Pr idag har vi 2-3 ledige plasser på turene som går 25. - 26. januar og 1. - 2. februar.
Det er trolig mulig å finne en plass på hver av turene 11. - 12. januar og 18. - 19. januar.
Det blir "first come, first serve" ....

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...