Jump to content

Hjelp til ferskvannskjøring Evinrude 50hk 1985 mod


Corvin17

Recommended Posts

Jeg er fersk i båtverden, men har nå klart å få båten på land og burde ha ferskvannskjørt motoren allerede, men har vært usikker hvilket utstyr jeg burde bruke. Jeg har en Evinrude 50hk 1985 mod, har nå kjøpt Biltema sin konserveringsspray, som skal sprayes i forgasser, men trenger hjelp til å finne riktig utstyr for ferskvannskjøring. Duger Biltema sine spyledyser: 

https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/spyledyse/spyledyse-2000017772

 

og isåfall, hvor skal disse festes på motoren? Hvor er vanninntaket? Legger ved bilde, er det ved nr 1 eller 2? Eller et helt annet sted?

 

Jeg innser at jeg høres ut som tidenes landkrabbe, men ett sted må man jo begynne

 

 

Skjermbilde 2019-10-30 kl. 13.36.31.png

Redigert av Corvin17 (see edit history)
Link to post

Tusen takk for raskt svar! godt tips for drenering av bensin! Jeg hadde den i en tønne med vann igår, men det kom ingen kjølestråle, og den har pleid å komme ved oppstart, selv om motoren er kald. Det skal visstnok være byttet impeller på den før årets sesong, men er dette noe som bør byttes årlig? Kan den ha blitt slitt/satt seg eller noe slikt etter kun en sesong?

Link to post

Hadde du undervannshuset dypt nok da? Det tar som regel noen sekunder før sladrestrålen kommer. Sjekk at slangen til sladrestrålen ikke er tett. Konseveringsolje sprayes inn i forgassere (lyddemperboksen på fleste motorer må demonteres for å komme til). Pass på å spraye i alle gasserne. Oljen skal inn i motoren for å beskytte sylinder/stempler mot korrosjon.

Link to post

Det beste er å kjøre motoren i en stamp hvor du returnerer kjølevannet ned i stampen. Da får du etter en tid varme på vannet og da løses salt opp bedre i motoren.

Ang. impeller så er det ca 5 års intervaller på disse(de holder normalt mye lengre enn 5 år og),  så den skal jo være ok om du ikke har tørrkjørt den. Da ryker de faen så fort.

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
Jonette skrev for 9 timer siden:

Jeg pleier å ta av bensinslangen og la motoren gå til den stopper. På den måten er det ikke bensin/oljerester igjen i forgasseren som kan tette dyser.

Her strides de lærde da meningsmotstanderne mener at på eldre forgassere er det en fare for at det kan bli irr i aluminium legeringen i flottør huset hvis det eksponeres for luft.
Det har jeg sett flere eksempler på så derfor tømmer jeg ikke mine forgassere på motorer jeg har i vinterlagring bortsett i fra den ene påhengeren som har plastikk forgasser.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post

Har heller aldri tømt forgasserne på slike motorer det her er snakk om, men puttet litt "lurium" i bensintanken og kjørt siste tur med dette. Slike spylemuffer har alltid gjort jobben for min del, men husk å ikke ha for høyt trykk på vannet da motoren skal suge vann, ikke få det blåst inn! På en slik motor er det også lurt ¨skru ut tennplugger og spøryte litt konserverinsmiddel og skru tennpluggene lett til på høsten (litt smøring på gjengene), bare husk å stramme de til ved oppstart på våren. Og bytt girolje på høsten så er det gjort!

Ta også av motorlokket og spray godt over alt med en 6-66 eller tilsvarende.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Ved å bruke f.ejs motorkonderveringsspeay fra Tectyl, behøver man ikke å ut med pluggene for å smøre.

Sprayen skal sprayes inn i motorens luftinntak når motoren går, slik at den kveles.

Motoren skal ikke startes etter dette.

 

"Lurium" eller bensinstabillisator som ddet heter, er fint å bruke, da skal bensinen tåle lagring bedre.

Selv kjører jeg igjennom alkylatbensin (slik miljøbensin som man bruker på motorsag ol.) Den er ikke så "aggresiv" som vanlig bensin, og den tåler lagring.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Og istedet for Lurium på tanken kan dere bare fylle 98 V-power på siste tanken. Den inneholder ikke etanol og står seg mye bedre en den hersens "miljø"-95 oktanen. 95 er greit om sommeren når motor går. Om vinteren når motor står, kan 95 inneholde mye vann som skilles ut ved stillstand og medfølgende korrosjon i forgasserne.

Link to post

 

jerognal skrev for 18 timer siden:

Det beste er å kjøre motoren i en stamp hvor du returnerer kjølevannet ned i stampen. Da får du etter en tid varme på vannet og da løses salt opp bedre i motoren.

Ang. impeller så er det ca 5 års intervaller på disse(de holder normalt mye lengre enn 5 år og),  så den skal jo være ok om du ikke har tørrkjørt den. Da ryker de faen så fort.

 Da burde den være grei, bortsett fra at jeg startet den på land uten vann og den gikk i 3 sek før jeg slo den av igjen. Kan dette ha vært nok til å ryke impelleren? Og hvis impelleren er gåen, er det slik at jeg ikke får vann gjennom selvom jeg kjører litt trykk på slangen?

Redigert av Corvin17 (see edit history)
Link to post

 

xr4ti skrev for 19 timer siden:

Hadde du undervannshuset dypt nok da? Det tar som regel noen sekunder før sladrestrålen kommer. Sjekk at slangen til sladrestrålen ikke er tett. Konseveringsolje sprayes inn i forgassere (lyddemperboksen på fleste motorer må demonteres for å komme til). Pass på å spraye i alle gasserne. Oljen skal inn i motoren for å beskytte sylinder/stempler mot korrosjon.

Ja hele vanninntaket var hvertfall 5cm under vann, og lot den gå i noen minutter, og så hørtes det ut som turtallet økte og kjente at motoren ble ganske varm, så skulle tro at kjølingen burde vært i gang da... men når det gjelder konserveringssprayen i forgasseren, er det den svart boksen på bildet som er lyddemperboksen? 

351840462_Skjermbilde2019-10-31kl_13_50_39.png.d60d60671960c00d01c1da4b99096be4.png

 

Og dette er de to forgasserne som lyddemperboksen er festet på, hvis jeg har forstått det riktig?

 

2064708593_Skjermbilde2019-10-31kl_13_53_02.png.afda4935c87a9dd2bff3c403032dd167.png

Link to post
jerognal skrev for 21 timer siden:

Om 3 sek. er nok tørrkjøring ti at impeller tar kvelden? Hvem vet? Meget mulig.

Tyder jo på det når du ikke får gjennomstrømming.

Vil tro at impeller sperrer for kjølevann så du ikke klare å presse opp med vannslangen.

Du hadde helt rett, fikk ikke kjørt vann gjennom med vannslangen. Så nå har jeg fått av undervannshuset for å skifte impelleren. Er det mulig å kjøre vannslangen inn på vannrøret etter impelleren, det som er koblet til pumpehuset, for å se om vannet går gjennom kjølesystemet? Litt knotete forklart, men håper du skjønte spørsmålet :crazy:

Link to post
Corvin17 skrev On 31.10.2019 at 13.53:

 

Ja hele vanninntaket var hvertfall 5cm under vann, og lot den gå i noen minutter, og så hørtes det ut som turtallet økte og kjente at motoren ble ganske varm, så skulle tro at kjølingen burde vært i gang da... men når det gjelder konserveringssprayen i forgasseren, er det den svart boksen på bildet som er lyddemperboksen? 

351840462_Skjermbilde2019-10-31kl_13_50_39.png.d60d60671960c00d01c1da4b99096be4.png

 

Og dette er de to forgasserne som lyddemperboksen er festet på, hvis jeg har forstått det riktig?

 

2064708593_Skjermbilde2019-10-31kl_13_53_02.png.afda4935c87a9dd2bff3c403032dd167.png

 

Sladrestrålen skal kommer ganske fort ja, på min tar det ca 3-5 sekunder vil jeg anta.

Ja, du har forstått det riktig med lyddemperboksen. Skru av det ytre dekselet så kommer du til gasserne.

Om du har tatt av undervannshuset så skal du vel kunne spyle inn vann via stigerørinntaket om du kommer til. Har aldri hatt behov for det så litt usikker på om det går. Hvordan så impelleren ut da? Manglet det noe gummi?

Edit: ser du har startet en tråd til. Den impelleren ser jo ikke slitt ut så om den ikke slurer på akselen så er det neppe grunn til at du ikke har sladrestråle. Sjekket du om slangen til sladrestrålen er åpen?

 

Redigert av xr4ti (see edit history)
Link to post

Tusen takk for gode svar! Og ja er enig i at impelleren ser fin ut, bortsett fra at det var en sånn liten plast "splint" som var løs, tydeligvis den som gjør at impelleren snurrer når motoren går, for nå kunne jeg spinne så mye jeg ville på impelleren, uten at akslingen snurret, så den plast splinten skulle sitte i et spor innvendig i impelleren og passe i et spor på akslingen. Høres dette vanlig ut? Kan det være at denne plast biten er grunnen til at impelleren ikke har gjort jobben sin?

Link to post
jerognal skrev for 2 timer siden:

Ja uten den låsebiten går garantert ikke impeller rundt og du har null kjøling.

Har nå fått den låsebiten på igjen, og impelleren snurrer når akslingen snurrer. Siden impelleren så såpass fin ut og er knapt et halvt år, så er det vel ikke noe poeng i å bytte den? Det er vel bare å skru sammen hele sulamitten og prøve å kjøre den med kjølevann på inntaket eller?

Link to post
Corvin17 skrev for 4 timer siden:

Har nå fått den låsebiten på igjen, og impelleren snurrer når akslingen snurrer. Siden impelleren så såpass fin ut og er knapt et halvt år, så er det vel ikke noe poeng i å bytte den? Det er vel bare å skru sammen hele sulamitten og prøve å kjøre den med kjølevann på inntaket eller?


Jepp. Legg gjerne litt propellakselfett på metallplaten under impelleren. Men ikke så mye at det klogger seg noe sted. Bra du tok deg tiden til å fikse låsesplinten. Det ville fort blitt katastrofalt. 

Link to post

Som @snekkerbod skriver, bruk egent fett. Ta gjerne noe på impelleren også og pass på at impellervingene ligger i riktig retning ved montering. Men siden din impeller har stått i litt så ser du det lett.

Men skjønte ikke helt greia med splinten, hadde den løsnet eller hadde den røket? Den skal jo ikke kunne løsne!

Når "sulamitten" er satt sammen så kan du starte opp, enten med de vannklokkene eller i et vannkar.

Redigert av xr4ti (see edit history)
Link to post

Er jammen meg usikker på om den hadde løsnet eller om den bare falt av da jeg dro opp impelleren... men noe har jeg gjort riktig hvertfall, for har skrudd alt sammen og kjørt motoren og den kjølte som bare rakkestad! Sladrestrålen kom med en gang og motoren malte som en katt:clap: kjørte på med konserveringsspray i forgasserne og hullene til tennpluggene, koblet fra batteri for innelagring og er egentlig bare litt usikker hva jeg skal gjøre med bensintanken, er bare noen skvetter igjen på den, så bør den tømmes helt eller? Og skal jeg koble bensinslangen av motoren? Og hva gjør jeg med 10 liters dunken med ferdigblandet bensin? Holder den til neste sesong eller er det bare å lempe?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...