Jump to content

Propell spørsmål til dere.


Guest Balder..

Recommended Posts

Guest Balder..

Har nå 14×19 som er perfekt mtp masj og toppfart til båten.

Men ønsker meg litt lavere fart på tomgang slik att jeg kommer litt under normal dorgefart også når det går som lettest/medstrøm/vind bakfra, det fordi jeg helst vil ha motor til å gå litt høyere enn 650rpm under dorging for å få litt høyere oljetrykk, ser helst att jeg må kneppe opp turtall til 800rpm+ med Troll Mode funksjonen også når det går som lettest hvis mulig.

 

Hvor mye vil farten reduseres på tomgang om jeg går ned til 14×18 propell ?

Blir det merkbart eller vil det ikke utgjøre noe på tomgang ?

 

Har aldri forsket noe på dette da jeg tidligere har hatt egen dorge motor å kun fokusert på å ha rett propell for økonomisk masjfart på hovedmotor.

Har ikke lyst til å kjøpe propell for flere 1000kr hvis det ikke utgjør noen forskjell.

 

Råd å erfaringer mottas med takk.

Motor er Suzuki 115hk på en Antares 6.

Redigert av Balder.. (see edit history)
Link to post

Jeg tror forskjellen er mindre, pga at ved å gå fra 19" til 18" reduserer du stigning med ca 5%, og jeg antar at du da må øke turtall med ca 5% for å holde samme fart, dvs rundt 680-700rpm, for eksakt svar er det nok prøving og feiling som må til, desverre......

 

Jeg har hørt rykter om at enkelte bruker et drivanker på hver side foran for å begrense hastighet ved dorging, men aldri sett eller prøvd dette selv.

 

To linker du kan kikke på....

https://www.cabelas.com/catalog/browse/trolling-plates-stabilizers/_/N-1107281/No-0/Ns-CATEGORY_SEQ_104655780?recordsPerPage=18

 

https://komplettfritid.no/product/jarvis-walker-drivanker

Redigert av Mort1 (see edit history)
Link to post
Mort1 skrev for 19 timer siden:

Jeg tror forskjellen er mindre, pga at ved å gå fra 19" til 18" reduserer du stigning med ca 5%, og jeg antar at du da må øke turtall med ca 5% for å holde samme fart, dvs rundt 680-700rpm, for eksakt svar er det nok prøving og feiling som må til, desverre......

Ja, jeg var litt kjapp og tror du har rett i at det blir mindre turtallsforskjell mellom 18" og 19" ved så lave turtall. Da spørs det om det er nok reduksjon til at trådstarter får den farten/turtallet han ønsker seg.

 

En annen ting jeg tenkte på er at det ser ut som om Suzuki-propellene for DF-115 bare kommer i 17" og 19". Regner med at det fort er samme med de andre produsentene. Da spørs det hvordan WOT-turtallet er på båten, og om det er hensiktsmessig å vurdere å gå ned 2" i pitch. Det begynner i hvert fall å hjelpe litt på tomgangsturtallet.

 

Ellers ser det ut som om slip% fort betyr mer enn pitchforskjell på så lave turtall. Det kunne vært interessant om trådstarter kunne tatt en tur med båten og trimmet motoren opp/ut såpass mye som man gjerne gjør når man kjører på grunnt vann. Jeg gjør det ofte selv, men har aldri sett på hvordan farten blir ved slik uttrimming. Uansett skulle man tro at slip% skyter i været både p.g.a. kraftretning og at vannet gir mindre motstand når propellen ligger nær overflaten. Verdt å prøve?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...