Jump to content

AGM forbruksbatterier fra 2010. Still going strong?

PiperBill

Recommended Posts

Jeg har 4 x 100Ah AGM batterier til forbruk. De er fra oktober 2010 så det nærmere seg pensjonsalder tekte jeg. Testet alle 4 i dag. 3 batterier vise 86% «healthy». Fulladet til 12.7v og med intern motstand på 3.8 – 4.0. Bare den ene viser litt dårligere resultat som på bildet under. Jeg tar bort den ene som er litt svak og så bruker vi de 3 andre i en sesong til for så å bytte til litium.

Badbat.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Det som da er litt interessant er hva slags type batterier? Lading året rundt? hvor høye ladespenninger?  Type lader? 

Min erfaring er at AGM har mange fordeler sammenlignet med våte blybatterier, men at man må være svært forsiktig med høye ladespenninger. Har selv valgt å gå ned fra 14,4V til 14,25V på absorpsjons ladingen. Årsaken er at jeg har erfart at det skal lite til før man knekker AGM pga. overlading i absorpsjonsfasen.  Men de tåler strøm veldig godt, så de lades fort opp selv om man senker ladespenningen om bare laderen er stor nok. Den kan gjerne være inntil 0,2C, dvs. 20A på ett på ett 100Ah batteri. 

Supermix skrev for 12 timer siden:

@PiperBill Hvilken batteritester bruker du?

Denne her

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/batteritestere/batteritester-pro-2000039750

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Men det jeg lurer på. Det finnes en del «battery restorers» som påstår at de kan redde dårlig batterier. Er det noe i det? Bare bløff?

Med 2x80W solceller opplever jeg at batteriene har aldri vært under 90 % i de 2 siste sesonger siden jeg kjøpte båten. Kan det være en fordel, i forhold til levetid, å nærest tømme batteriene for så å lader opp igjen?

Redigert av PiperBill (see edit history)

Jeg vet om veldig mange AGM batterier (flere titalls) som får 13,75V float 24 timer i døgnet 365 dager i året, og som har snitt levetid på over 10 år før de er nede i 80% kapasitet.  Da er det tilsynelatende sulfatering som knekker dem, og ikke uttørking. Disse lades aldri med høyere spenning enn 2,29V pr celle (13,75V) , og tømmes kun en gang pr. år for å teste kapasiteten.  De har med andre ord kun strømbegrenset float lading uten noen form for boost eller absorpsjons lading.  Det er svært lite problemer med disse, og om cellene er ujevne, så pleier en 100% tømming med påfølgende 13,75V lading å løse problemet. 

Min erfaring er at AGM problemene som jeg tidligere har opplevd i båten kom pga. overlading i absorpsjons fasen. Hadde bla. to identiske AGM banker som ble brukt og ladet veldig likt. Da den ene havarerte etter altfor kort tid studerte jeg ved hjelp av victron VRM hva som skilte disse to identiske bankene.  Konklusjonen var at den eneste forskjellen var  0,15V høyere absorpsjons spenning på den havarerte banken. Bruksmønster og ladetider var ellers likt.  Da jeg byttet ut denne havarerte banken og reduserte spenningen fra 14,4V til 14,25V som den andre fikk så gikk det bra.  

Min konklusjon er derfor at til båtbruk bør man holde seg under gasse spenningen ved lading av AGM med mindre man vet hva man driver med.  Ønsker man rask lading så velg heller en kraftig lader som leverer mye strøm istedenfor å presse opp spenningen. Jeg lader med inntil 0,2C dvs. 77A/14,25V på en 390Ah bank.  Det er ikke ulikt den strøm og spenning mange opplever om de starter motoren og lader med en standard dynamo. Det er små marginer på AGM batterier, og bruken avgjør hvordan batteriene bør lades. Min erfaring er at AGM tåler ganske mye om man holder spenningen på max. 14,25V.  Man har med andre ord da bedre tidsmargin før man overlader, og opplever mindre trøbbel.  Jeg vet av erfaring at uttørking ikke skjer med de AGM batteriene jeg har testet selv om man går opp til 14,4-14,6V, men de har en lei tendens til å havarere likevel. Jeg har konkludert med at det blir litt som steking av pizza i pizzaovn.  Har man 3-400 grader i ovnen så bør man vite hva man driver med og ha ett klart forhold til tiden. Er bruken av batteriene variabel og kunnskapen middels, så får man ett like godt resultat om man velger 14,25V istedenfor spenninger fra 14,4 og oppover.   Det tar bare litt lenger tid, slik det gjør å steke pizza på 220 grader. 

Som alle andre har jeg også redusert float spenningen, men denne må ikke reduseres til lavere verdier enn at man rekker å topplade til 100% minst etpar ganger i måneden. I fellesferien med mange netter i uthavn og få netter i gjestehavn settes float spenningen derfor til 13,6V.  Jeg er imidlertid litt usikker på om det er lurt å redusere float spenningen stort om man ikke har en jevnlig  refresh lading. Hos meg kjøres det 14,25V i en time hver uke for å kompensere for at float spenningen normalt kun er 13,2V.  Har man ikke den funksjonen så ville jeg nok heller valgt en noe høyere float spenning. De fleste batterier havarerer tross alt pga. sulfatering, og får man ikke toppladet jevnlig, så får man unødvendig mye sulfatering. De siste 1-2% av ladingen som float skal sørge for er med andre ord viktig for maksimal levetid. 

Her var det mye snakk om 10-dels volt opp eller ned, og det var interessant lesning. Men hva med disse spenningene ved forskjellige temperaturer? Generelt skal jo ladespenningen være høyere ved lave temperaturer enn høye. Tar utstyret ditt hensyn til dette?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

PiperBill skrev 1 time siden:

Men det jeg lurer på. Det finnes en del «battery restorers» som påstår at de kan redde dårlig batterier. Er det noe i det? Bare bløff?

Med 2x80W solceller opplever jeg at batteriene har aldri vært under 90 % i de 2 siste sesonger siden jeg kjøpte båten. Kan det være en fordel, i forhold til levetid, å nærest tømme batteriene for så å lader opp igjen?

Har en slik «battery restorer» men har aldri prøvd den på ett sulfatert batteri. 

Det jeg vet er at 100% tømming og topplading uansett bør gjøres minst 2 ganger i året for å jevne cellene. Det er med andre ord å regne som utjevning/vedlikehold. Har man problemer så lad ut med en liten strøm slik at man får ut mest mulig av kapasiteten, og lad så opp igjen. Gjør dette 2-3 ganger, og registrer om man får økt kapasitet igjen. 

Lars H. skrev 6 minutter siden:

Her var det mye snakk om 10-dels volt opp eller ned, og det var interessant lesning. Men hva med disse spenningene ved forskjellige temperaturer? Generelt skal jo ladespenningen være høyere ved lave temperaturer enn høye. Tar utstyret ditt hensyn til dette?

Jeg har koblet ifra temp. kompenseringene av den enkle grunn at jeg ikke ønsker høyere ladespenninger uansett.  Viktigste funksjonen til temp. kompenseringen er å redusere ladespenningen ved temperatur på batteriet høyere enn 25 grader.  Ved å ha 0,2C strømbegrenset lading så er det min erfaring at batteriene er kjølige selv ved full ladestrøm.  Dette er jo i norge. I teorien skal også strømmer lavere enn 0,2C gi mindre enn 10 grader celsius temp. økning, hvilket skal være akseptabelt.  

Brukes båten vår og høst, så vil det ta litt lenger tid å lade opp når temp. ikke kompenseres, men jeg ønsker ikke at lading skal foregå med de spenningene som laderene ønsker å levere om temp. kompensering er aktiv.  Batteriene blir tross alt fulle selv om man lader med lavere spenninger enn man strengt tatt kan lade med.  Min erfaring er derfor at temp. kompensering kan utelates i norge om batteriene ikke påvirkes av eksterne varmekilder som feks. dieselvarmer eller motor,  og ikke lades med mer enn 0,2C.  Men jeg sjekker at batteriene mine topplades. Det gjør jeg ved å gå inn på victron VRM portalen og se på den ukentlige refresh ladingen. Det laderen da gjør er å presse på 14,25V i en time hver 7. dag. Ladestrømmen  som da leveres til batteriene bruker jeg som en indikator på om batteriene er fulladet etter disse 7 dagene. Hittil så er det min erfaring at jeg får toppladet uansett, selv om det sikkert tar noe mer tid. 

Seilars skrev 41 minutter siden:

Men jeg sjekker at batteriene mine topplades. Det gjør jeg ved å gå inn på victron VRM portalen og se på den ukentlige refresh ladingen. Det laderen da gjør er å presse på 14,25V i en time hver 7. dag

Akkurat det burde du skrevet med en en god strek under.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hadde batteriet på ladning i går kveld men den gikk rett på vedlikehold og viste 100% ladet. Lot det står på laderen i 3 timer. Testet den igjen nå 12 timer etterpå og det er en liten forbedring. Spesielt på milliohms (4.14 mot 4.75 i går)

Nå har jeg koblet til en 12v vifteovn og skal kjører batteriet helt ned for så å lade den opp igjen.

batx.png

Bvifte.jpg

Ved lading tar bulk de første ca. 80%. Absorpsjon tar da over ladingen opp til 98-99%, og så må man ikke glemme at float skal toppe de siste 1-2%.  Gjør man ikke det så får man unødvendig slitasje. For dem som ikke liker å ligge på landstrøm pleier jeg derfor å si at laderen bør stå på med batteriets påstemplede float spenning i 24-48 timer før lader frakobles. Det er ikke viktig å gjøre dette hver gang, men minst et par ganger i måneden bør dette gjøres. Velger man å senke float spenningen til lavere verdier så må båten regelmessig ligge lenger til float lading enn disse 24-48 timene. De fleste båtene i norge brukes ikke 5 dager på rad minst 2 ganger i måneden, og da mener jeg man kan vurdere feks.13,4V float.  Men med strek under....Man må da sjekke om man får toppladet batteriene sine.  Det gjør man ved å se hvor mye strøm de tar til seg om man etter disse 5 dagene starter en absorpsjons lading. Det skal da være fullt slik at strømmen raskt faller til en verdi nær 0A.  Det skal uansett ikke være noen stor forskjell fra strømmen som lades etter tilsvarende lading med påstemplet float spenning. 

Redigert av Seilars (see edit history)

Interessant lesing. Mer enn noen gang er jeg overbevist at om til mitt bruk er batterier med kork det riktige valget. Hos meg holder disse billigbatteriene 10+ år med rampelading. De står bare der. Syrevekten blir rutinemessig sjekket hver vår. Det kan være at AGM tåler 5 ganger fler ladesykluser. Ut fra det ressonementet burde AGM hos meg holdt 50+ år. Relatert til pris, med utvidet laderegime og pass, >20 år.

Seilars skrev On 3.11.2019 at 11.14:

Har en slik «battery restorer» men har aldri prøvd den på ett sulfatert batteri. 

Det jeg vet er at 100% tømming og topplading uansett bør gjøres minst 2 ganger i året for å jevne cellene. Det er med andre ord å regne som utjevning/vedlikehold. Har man problemer så lad ut med en liten strøm slik at man får ut mest mulig av kapasiteten, og lad så opp igjen. Gjør dette 2-3 ganger, og registrer om man får økt kapasitet igjen. 

100 % tømming 2 ganger i året høres ikke bra ut.

Han her kan mye om AGM lading: 

Har man et gammelt AGM kan det hjelpe mye å bruke en lader som har "High Frequency Tech" som løser opp avleiringene i batteriet samtidig som den lader. "While regular lead acid batteries need a topping charge every six months to prevent the buildup of sulfation, AGM batteries are less prone to sulfation and can sit in storage for longer before a charge becomes necessary."

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...