Jump to content

Unngå frostskade, ferskvann om vinteren

Martine930

Recommended Posts

Bruker båten hele året - og har ønske om å ha ferskvann om bord hele vinteren i år. Har tidligere tømt ferskvannsanlegget slik at jeg ikke har erfaring med  dette.Litt usikker på hvor mye varme som trengs. I motorrommet er det vel uansett sjelden problemer, men kraner bysse og toalett er utsatt. Er det nok å ha åpne kraner samt ca 200 watt frostvakt.

Hvor mye varme du trenger i båten avhenger vel av størrelse og kuldegrader ute, men jeg syns 200W hørtes lite ut til å holde kuldegrader unna når det blir mange av dem. Det som er kjipt er jo hvis varmtvannsbereder ryker, men hvis du skal bruke båten ofte kan du jo bare la den stå på kanskje? Fra byssa - hvor det sikkert blir kaldest - kan du kanskje lett tømme, der er det vel fall ned mot vanntank? Koble fra slangen og la det renne ut.

Alternativt kan du jo konservere som vanlig, ta med drikkevann og bruke saltvann til oppvask og toalett ... 

Pass på gjennomføringer under vannlinja også, jeg pleier å helle på frostvæske ovenifra og lukke dem mens det renner ut, da står det frostvæske og ikke vann i dem.

Redigert av quantumduck (see edit history)

Vet ikke hvor kaldt det er der oppe du ligger... men jeg hadde alltid båten på sjøen året rundt tidligere.. aldri noe problem...Golfstrømmen sørger for at du ligger å flyter i temperert sjø...alle vannkraner i åpen posisjon, og godt med varme på de dagene sterk kulde slår til døgnet rundt.. samt på berederen ..

Vi har pleid å ha en 200W frostvakt i salongen, og tilsvarende på toalettet. Sammen med en avfukter som også genererer litt varme så har det holdt temperaturen over null innvendig i båten, i indre Oslofjord. Vi har også 2x40W varmerør under motorblokka, hvor det ene skrus av og på automatisk basert på temperaturen i motorrommet.

Hvis du er nervøs så kunne du jo evt droppe å bruke de innebygde vanntankene, og heller bruke løse 10/20-literstanker som fylles hjemme?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Takk for svar. Hovedgrunn  til at jeg ønsker full vanntank er at den ligger like over kjølen og er bra for stabilitet.  I tillegg planlegger jeg mer skreifiske som fritidsfiske denne vinteren. Det er jo sjelden  veldig kaldt i Tromsø, kystklima med mye snø- allerede nå.

Noen som vet hvor stort strømforbruk det er på en 40 l varmtvannstank når den ikke brukes? Ellers er vel et varmerør i motorrommet som  nevnt,   evt frostsikringsskabel fra Biltema rundt varmtvannstanken?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...