Jump to content

Påhengsmotor konservering på vannet


Timmeeh

Recommended Posts

Hei, har en yamaha f40 16 mod jeg skal ha ute i vinter. Den har en slik slange for å spyle gjennom med ferskvann. Det er meldt 5 minus fremover og jeg skal 3 uker på jobb. Hvordan konservere denne best mulig? Når jeg er hjemme brukes den jevnlig nesten hver dag men tenkte å helle noe frostvæske i den slangen kanskje? For å forebygge saltpropper og korrosjon?

 

Jeg er i den oppfatning av at motoren skal stå opptiltet. Burde jeg da dekke over propellen? I tilfelle væromslag mens jeg er vekke og det regner inn. Eller er det bare tull, vannet har jo plass å ekspandere. Vil uansett gå en runde og sjekke motoren før oppstart når jeg kommer hjem etter hver tur. 

 

Hva med 6-66, burde jeg spraye over alt inni motoren? Kontakter og flater? Den har vært på service og skiftet alt av oljer for noen måneder siden så tenker den får tusle og gå i hele vinter og så tar jeg en runde i vår. 

Link to post

Min f80 står nede vinteren igjennom hjemmehavna fryser også lett, tømmer forgasser kammer, litt Marine spray irundt motor og en liten dæsj frostvæske i hageslange inntaket til motor før den senkes ned helt. Renner sikkert rett ut igjen men sover ihvertfall godt om natta skulle det bli minus grader, dog er jo nesten ikke minus grader lenger om vinteren her

 

Ser svært mange har de oppe gjennom vinteren..

Redigert av Furu (see edit history)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post

Finner ikke noe om det i manualen. Det nærmeste jeg kommer er at den skal stå opptiltet når man flusher motoren for best resultat. 

 

Og enkelte motorer tømmes ikke helt for vann i nedtiltet posisjon, så det er jo en evig diskusjon hva som er "rett". 

 

Ja frostvæska renner ut, men regner med den legger igjen spor og forhindrer tørket salt og korrosjon? 

Link to post

Har en 2015 Suzuki 40hk, og sjekket med forhandler ang. bruk om vinteren. De sier at motor skal være ned-tiltet i vannet om vinteren. Korrosjonsprosessen er jo ikke like aktiv når det er lav temp, men ble tipset om å følge ekstra med på sink-anodene. Tror ikke det er mange i havna hos meg som heller på frostvæske i påhengeren etter en båttur på vinteren.

Link to post
OysteinE skrev 47 minutter siden:

Har en 2015 Suzuki 40hk, og sjekket med forhandler ang. bruk om vinteren. De sier at motor skal være ned-tiltet i vannet om vinteren. Korrosjonsprosessen er jo ikke like aktiv når det er lav temp, men ble tipset om å følge ekstra med på sink-anodene. Tror ikke det er mange i havna hos meg som heller på frostvæske i påhengeren etter en båttur på vinteren.

Frostvæske er kun før jeg drar på Jobb. Da blir den jo stående i 3 uker minst. 

 

Har de noen konkret begrunnelse hvorfor den skal stå nedtiltet? Dreneres alt vann ut er det jo greit, og foruten tæringsproblematikken bare fordeler å stå nede. Så en mercury motor som skulle stå halveis tiltet. Så må sikkert sjekke med yamaha forhandler. 

 

 

Link to post

Snakket med forhandler. Den skal stå nedtiltet for å bli kvitt alt vannet. Da er det sikkert undervannshuset som ikke dreneres helt når den tiltes opp?

 

Da bør jeg vel gjerne ha den nedsenket da iogmed at jeg ikke kan spå været mens jeg er borte og den ligger mer eller mindre uten tilsyn i 3 uker. Hadde det ikke blitt kaldere enn 5-6 blå hadde den nok stått fint opptiltet men..

Link to post

Jeg hadde ikke gjort noen verdens ting. Min totakter på Sørlandet har stått tiltet opp vinter etter vinter. Null problem med kjøling eller frostsprengning. På det kaldeste har det vært -10 til -15. Har da ligget ubrukt i flere uker...

 

Om du velger å la den stå opptiltet eller nede får du høre med merkeverksted om.

 

Edit: Der fikk du svaret fra dem. ?

 

Ville i alle fall ikke skylt med ferskvann. Ikke i noen perioder der det kan bli minusgrader. 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Kan ikke fortelle hvordan det SKAL gjøres, bare hvordan jeg har gjort det. Har hatt utenbords ute hele året i mange år. Normal prosedyre for meg er å ha motor opptiltet hele året primært for å unngå tæring og groing. Men om vinteren når det blir veldig kaldt, lavere en minus 8-10 grader så har jeg pleid å senke motoren, kun for å skåne impeller. Har aldri spylt igjennom motoren om vinteren, verken med eller uten frostveske. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post

Takk for innspill. Tømte gjennom en halvliter frostvæske idag, mest for å forebygge saltpropper. Dette er jo ikke ofte, kun før jeg reiser på jobb i de månedene det er fare for frost hvor jeg ikke får skylt gjennom med ferskvann. 

 

Følger med sinken og har den nede i periodene jeg er vekk. Kan jo plutselig bli 15 minus før jeg vet ordet av det.

 

Spraya og litt 6-66 i div kontakter og rundt under motordeksel. Føles feil å dusje elektronikk i olje men det er altså anbefalt? :lol:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...