Jump to content

Antall personer ombord ?

Rookie_332

Recommended Posts

Ser på merke ergo CE merke at antall personer et 8 eller 1 person pluss 1tonn. Men i manualen står det noe ala at 8 personer er en anbefaling men kan avvikles hvis holder nær kysten og ikke overskrider Max vekt ergo 1person og 1tonn med total antall personer jeg forstår det da slik at jeg muligens kan ha totalt opp mot 11 til 12 personer så lenge du holder det under laste vekt på under 1tonn ......

• 3 months later...

Noen som har noe viten om dette , så også en annen Bavaria med ce merke B 8 personer og ved C 10 personer og ikke noe mer bortsett fra ved B 8 personer eller 1 person og total kg etc

Igjen noen info på dette da igjen min Bavaria 30 sport 2008 mod har CE merke med B 8 personer og 1 person eller 1000kg og kan jeg da føre 10, 12 personer ved C,D farvann ? 

Rookie_332 skrev 26 minutter siden:

Igjen noen info på dette da igjen min Bavaria 30 sport 2008 mod har CE merke med B 8 personer og 1 person eller 1000kg og kan jeg da føre 10, 12 personer ved C,D farvann ? 

Jeg lurte på det samme tidligere, og fant det ikke eksakt omtalt. CE-merket forteller vel at sikkerhetskravet til båten oppfyller kravene til den max-grensen som er skissert. Jeg tolket det da at den ikke er sikkerhetsgodkjent for flere enn det antall personer som sto. Og det uavhengig vekt, det har med plass å gjøre. 

Og så tolket jeg det dithen at 1 person + 1000 kg innebærer at du kan ha 1 tonn bagasje/last hvis du kjører alene.

Som skrevet - jeg fant ikke dette eksakt beskrevet noe sted, men det var slik jeg tolket det.

Hva skal du med informasjonen egentlig? Er du redd for å ha med deg 11 personer på tur, eller er det bare en teoretisk øvelse?

Det er stor forskjell på å ha 12 personer ombord der de sitter i salong i kabin og akter, og det å ha de 12 på fordekket. På fordekket er tyngdepunktet høyt, og båten vil bli ustabil. (Jepp, har testet det mot min vilje som ungdom i en 30-foter. )

Stengt tatt er det stor forskjell på om det er 12 tynne kvinner eller 12 svære mannfolk også...

Det er også stor forskjell på å gå i indre lei på en stille dag, og gå utaskjærs i skvalpesjø eller værre.

Jeg har en 26 foter som er Veritas-godkjent for 14 mennesker hvis jeg ikke husker feil. Men det tenker jeg aldri på når jeg har folk ombord. Jeg bryr meg kun om egne erfaringer og kjennskap til båten. Jeg ville ikke hatt 14 personer sittende på dekket og akterkabinen tror jeg. Har aldri prøvd. Men jeg har hatt flere enn 14 personer ombord og hatt null engstelse for båten har ligget dønn stabilt.

Det eneste som egentlig betyr noe er båtens stabilitet og at den ikke blir liggende for tungt i vannet. Da må du vel egentlig bare bli kjent med egen båt, og ta høyde for at folk ikke alltid sitter stille. Kjedelig med et selskap der plutselig alle reiser seg og løper over på samme side...

Kapteinen bestemmer. Er du usikker, så hør på magefølelsen. 

Edited by Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 1 minutt siden:

Hva skal du med informasjonen egentlig? Er du redd for å ha med deg 11 personer på tur, eller er det bare en teoretisk øvelse?

Det er stor forskjell på å ha 12 personer ombord der de sitter i salong i kabin og akter, og det å ha de 12 på fordekket. På fordekket er tyngdepunktet høyt, og båten vil bli ustabil. (Jepp, har testet det mot min vilje som ungdom i en 30-foter. )

Stengt tatt er det stor forskjell på om det er 12 tynne kvinner eller 12 svære mannfolk også...

Det er også stor forskjell på å gå i indre lei på en stille dag, og gå utaskjærs i skvalpesjø eller værre.

Jeg har en 26 foter som er Veritas-godkjent for 14 mennesker hvis jeg ikke husker feil. Men det tenker jeg aldri på når jeg har folk ombord. Jeg bryr meg kun om egne erfaringer og kjennskap til båten. Jeg ville ikke hatt 14 personer sittende på dekket og akterkabinen tror jeg. Har aldri prøvd. Men jeg har hatt flere enn 14 personer ombord og hatt null engstelse for båten har ligget dønn stabilt.

Det eneste som egentlig betyr noe er båtens stabilitet og at den ikke blir liggende for tungt i vannet. Da må du vel egentlig bare bli kjent med egen båt, og ta høyde for at folk ikke alltid sitter stille. Kjedelig med et selskap der plutselig alle reiser seg og løper over på samme side...

He he ok ? det jeg enkelt tenker på er det lov eller ergo eks jeg har med 6 boksene og 4 barn under 8 år ergo vi er da 10 mennesker ergo kjører innaskjærs til en badestrand eller annen øy kun innaskjærs og alle sittet stort sett pent på setene  da det er sitteplasser til godt over 12 stk pluss ?

Rookie_332 skrev 16 minutter siden:

det jeg enkelt tenker på er det lov

Har til gode å ha hørt om noen som har blitt bøtelagt for å ha med seg en eller to personer mer i båten en det som står på typeskiltet.

pipe skrev 43 minutter siden:

Har til gode å ha hørt om noen som har blitt bøtelagt for å ha med seg en eller to personer mer i båten en det som står på typeskiltet.

He he ok ??

Her må man bruke litt skjønn og fornuft..  12 stykker ombord er nok greit om du skal kjøre gjengen over et sund i fint vær. skal man gå i litt åpene strekk i litt sjø bør man jo ikke ha noe særlig overlast ombord!  Sikkerhet ombord bør altid gå først og vurderes før hver tur, ikke hva som står på skiltet bak, men noen max grenser er jo greit å gå ut i fra!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg  fant disse forklaringene på nett angående B og C klassifisering. Kan hende det betyr max 8 personer i B "farvann" og  max 10 personer i C "farvann"

Bølgehøydene det refereres til er signifikant bølgehøyde.

Bilde av skiltet er en fin ting å legge ved.....

B er for båter til bruk utenfor kysten. De skal tåle til og med 20,7 sekundmeter og en bølgehøyde til fire meter. 

C er for båter nær kysten. De skal tåle til og med 13,8 sekundmeter og bølger til og med to meter.

link hvor jeg fant info

https://www.batliv.no/innhold/navigasjon-og-sjomannskap/?article_id=23556

7 hours ago, Kaptein Bang said:

Og så tolket jeg det dithen at 1 person + 1000 kg innebærer at du kan ha 1 tonn bagasje/last hvis du kjører alene.

Dette er feil.

Symbolet 1 person pluss X kg, betyr total vekt av personer, last, annet utstyr ombord, skal ikke overskride angitt vekt. (I ditt eksempel blir total vekt 1000kg)

@Rookie_332 det er din båt. Folka ombord er ditt ansvar. CE merking sier hva båten er designet for. Det er ikke forbudt å gå utenfor CE merking. Om jeg kjøper en båt CE merket for kystseilas, så får jeg ikke bot om jeg blir påtruffet med den båten på Kanariøyene. 

-morten- skrev for 5 timer siden:

Her må man bruke litt skjønn og fornuft..  12 stykker ombord er nok greit om du skal kjøre gjengen over et sund i fint vær. skal man gå i litt åpene strekk i litt sjø bør man jo ikke ha noe særlig overlast ombord!  Sikkerhet ombord bør altid gå først og vurderes før hver tur, ikke hva som står på skiltet bak, men noen max grenser er jo greit å gå ut i fra!

Ok skjønner ??

Vekten på 1000 kg er alt man tar med seg ombord i båten etter at alle tankene er fulle,  inklusive full septiktank.  Jeg regner med at ettermontert utstyr også regnes med i de 1000 kiloene. En person er beregnet til 75 kilo, og så er det bagasje og løsøre som er de øvrige 400 kiloene.  Dvs. kniver, gafler, kopper, tøy etc. 

Det som jeg, og sikkert de fleste andre også tenker på når man monterer utstyr eller tar ombord utstyr er trimmen i båten.  De 1000 kiloene på CE merkeskiltet plasseres ugunstig i testen/teorien, slik man gjerne opplever det i noen situasjoner ombord, feks. når alle går over på den ene siden for å se på noe.  Men har man 400 kilo bagasje/utstyr som ligger festet og ikke kan  forskyve seg, så vil båten tåle mer enn hva den gjør på CE merkingen. Med andre ord, flyter båten rett i vannet uten folk ombord, så kan man vurdere å gå over de 600 kiloene som 8 personer veier uten at det utgjør noen risiko, selv om 400 kilo  sjøsikret løsøre finnes ombord. Men det vil aldri utføres en ny test eller lages ett nytt skilt som tar hensyn til det. Det som betyr noe er at kapteinen har ett forhold til plassering av last og bagasje.  Skjer det en ulykke, så vil produsenten peke på CE skiltet, og kapteinen må sannsynligvis svare for seg.  Det som betyr noe er at båten ville klart en stabilitetstest slik den er lastet, det handler tross alt om sikkerhet.  På en motorbåt med lengde 9 meter skal det feks. ikke være mer enn 18 grader krengning når båten lastes helt feil (test). 

Jeg ser ikke noe problem  med å ta ombord flere personer selv om skiltet sier max 8 på min båt, dersom 8 er i kategori A, og vi skal gå i fint vær langs kysten. Er vi så mange ombord, så har de ikke mye bagasje, og båten flyter dessuten  helt rett uten folk. 

Edited by Seilars (see edit history)
Code0 skrev 51 minutter siden:

@Rookie_332 det er din båt. Folka ombord er ditt ansvar. CE merking sier hva båten er designet for. Det er ikke forbudt å gå utenfor CE merking. Om jeg kjøper en båt CE merket for kystseilas, så får jeg ikke bot om jeg blir påtruffet med den båten på Kanariøyene. 

Ok skjønner ?

@Code0, exactly. Kapteinen har ansvaret. CE merking sier hva båten kan selges som, og hva folk kan forvente. Det er i alle fall slik jeg har forstått merkingen.

Edited by Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Grand Banks jr skrev 6 minutter siden:

@Code0, exactly. Kapteinen har ansvaret. CE merking sier hva båten kan selges som, og hva folk kan forvente. Det er i alle fall slik jeg har forstått merkingen.

Ok ergo kapteinen har alltid ansvaret det har jeg forstått men må han evt stå til ansvar evt bøter ved å overskride ce merkingen ? evt mest sannsynlig ved kollisjon etc forsikring regress ?

@Rookie_332 det vil bli brukt mot deg hvis du tar med barnebarna i optimisten og dere drukner halvveis til Scotland. Men folk har seil 11meter over atlanteren, falt overbotd og blitt reddet uten å få bot for å seile en båt uten rekkestøtter...

så om du gjør dumme ting og det blir retts-sak, så er du ute og kjøre uavhengig av CE merking. Se det motsatt... om dere er fire ombord og driter dere ut (kolliderer) med en båt CE merket for 8, så er du i akkurat like mye trøbbel, hjelper ikke at CE merkinga sa det var innafor.

Edited by Code0 (see edit history)

Her må en som forstår og kan maritim jus på banen for å svare sikkert. Ut fra hva jeg har forstått er man alltid ansvarlig for skade på egen båt, og i utgangspunktet andre på sin egen hvis det skyldes et uhell. "Uhell" tolkes ganske langt på sjøen ut fra hva jeg har forstått. Det skal også ut fra hv jeg har forstått mye til for at det skal bli krav om regress.

Hvis årsaken til en kollisjon eller havari skyldes grov uaktsomhet så kan det nok føre til regress etc. Jeg er usikker på om bare uaktsomhet er nok til regress. Dette må nok belyses i form av tidligere avgjorte saker som har skapt presedens. 

Det å ha med 10 mennesker på en godværsdag i en båt som er CE merket for 8 mennesker kan jeg aldri tenke meg kan føre til regress, med mindre man har satt alle sammen på baugen og forsøkt å få sjø til å skylle over dekk, eller fått alle 10 til å klatre opp i masta samtidig.

Muligens @Båtadvokaten kan svare på dette og komme med en mer faglig uttalelse?

Code0 skrev 34 minutter siden:

@Rookie_332 det vil bli brukt mot deg hvis du tar med barnebarna i optimisten og dere drukner halvveis til Scotland. Men folk har seil 11meter over atlanteren, falt overbotd og blitt reddet uten å få bot for å seile en båt uten rekkestøtter...

så om du gjør dumme ting og det blir retts-sak, så er du ute og kjøre uavhengig av CE merking. Se det motsatt... om dere er fire ombord og driter dere ut (kolliderer) med en båt CE merket for 8, så er du i akkurat like mye trøbbel, hjelper ikke at CE merkinga sa det var innafor.

He he ? men ok 

Min båt ce 8 personer jeg har 10 stk jeg seiler godt innaskjærs blir stoppet av politiet vil jeg få bot ??

Grand Banks jr skrev 37 minutter siden:

Her må en som forstår og kan maritim jus på banen for å svare sikkert. Ut fra hva jeg har forstått er man alltid ansvarlig for skade på egen båt, og i utgangspunktet andre på sin egen hvis det skyldes et uhell. "Uhell" tolkes ganske langt på sjøen ut fra hva jeg har forstått. Det skal også ut fra hv jeg har forstått mye til for at det skal bli krav om regress.

Hvis årsaken til en kollisjon eller havari skyldes grov uaktsomhet så kan det nok føre til regress etc. Jeg er usikker på om bare uaktsomhet er nok til regress. Dette må nok belyses i form av tidligere avgjorte saker som har skapt presedens. 

Det å ha med 10 mennesker på en godværsdag i en båt som er CE merket for 8 mennesker kan jeg aldri tenke meg kan føre til regress, med mindre man har satt alle sammen på baugen og forsøkt å få sjø til å skylle over dekk, eller fått alle 10 til å klatre opp i masta samtidig.

Muligens @Båtadvokaten kan svare på dette og komme med en mer faglig uttalelse?

Båt advokaten ja lurt takk ?

Rookie_332 skrev 4 minutter siden:

Min båt ce 8 personer jeg har 10 stk jeg seiler godt innaskjærs blir stoppet av politiet vil jeg få bot

...hvis du kjører for fort, beruset, uansvarlig, uten vester (avh av størrelse), så JA. men ikke pga antall. CE merke er noe produsenten setter på båten for. Å bkrefte at den er designet og bygget iht regler og standarder, sier ikke noe om båtens stan 10 år etter, legger ingen formelle hindre for din bruk. Det er masse regler du må følge på sjøen, bl.a ikke overlaste båten, så mulig politiet stopper deg og gir deg bot om du ha fire cm fribord, men det vil være uavhengig av CE merke.

Edited by Code0 (see edit history)