Rookie_332 Svart 9.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2020 Code0 skrev 1 minutt siden: ...hvis du kjører for fort, beruset, uansvarlig, uten vester (avh av størrelse), så JA. men ikke pga antall. CE merke er noe produsenten setter på båten for. Å bkrefte at den er designet og bygget iht regler og standarder, sier ikke noe om båtens stan 10 år etter, legger ingen formelle hindre for din bruk. Ok ? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 9.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2020 (redigert) Dette er fortsatt lov (de har jo på vest, og er sikkert helt edrue...) Redigert 9.Februar.2020 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 9.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2020 Code0 skrev for 2 timer siden: Dette er fortsatt lov (de har jo på vest, og er sikkert helt edrue...) He he ok ? Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 9.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2020 Code0 skrev for 16 timer siden: @Rookie_332 det er din båt. Folka ombord er ditt ansvar. CE merking sier hva båten er designet for. Det er ikke forbudt å gå utenfor CE merking. Om jeg kjøper en båt CE merket for kystseilas, så får jeg ikke bot om jeg blir påtruffet med den båten på Kanariøyene. Dersom båten er forsikret og forliser på havet, kan du være sikker på at forsikringsselskapet bryr seg. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 9.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2020 dobsen62 skrev 56 minutter siden: Dersom båten er forsikret og forliser på havet, kan du være sikker på at forsikringsselskapet bryr seg. ...mulig... avhenger av hva du fortalte dem når du forsikret båten... Hvis jeg sier jeg skal til Antarktis med en 28-foter, så kan forsuikringsselskapet si ja eller nei.. Hvis de tar polisen, og båten går ned... hva kan de klage på...? Sitér dette innlegget Link to post
GoEasy Svart 12.Juni Link til dette innlegget Svart 12.Juni Her er svaret jeg fikk, fra jussen: Sjøfartsdirektoratet har ved tidligere henvendelser om samme tema uttalt at det oppgitte passasjerantallet bør anses som veiledende. Samtidig er det viktig å merke seg at dette tallet er basert på vurderinger knyttet til evakueringsmuligheter, vektfordeling, sikre sitteplasser, og muligheten for å holde seg fast under ferdsel. Det oppgitte totalvektsbegrensningen må under ingen omstendigheter overskrides. I tillegg bør man alltid vurdere å legge til grunn en lavere samlet vekt enn maksimalgrensen – særlig ved krevende vær- og bølgeforhold. Det må også være tilstrekkelig antall egnede og godt vedlikeholdte flyteplagg om bord, tilpasset alle personer (riktig størrelse og type). Eventuell bagasje og annen last må også tas med i vurderingen av totalvekten. Det er altså ikke eksplisitt forbudt å overskride det oppgitte passasjerantallet, men det anbefales sterkt å holde seg innenfor dette, ettersom det gjenspeiler hva fartøyet er konstruert for. Med hilsen Sjøfartsdirektoratet Juridisk seniorrådgiver seksjon for fritidsfartøy Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.