PiperBill Startet 4.November.2019 Link til dette innlegget Startet 4.November.2019 (redigert) Driver og omplasserer batteriene og nå er jeg litt (bare litt) usikker hvor jeg skal ha shunten til en BMV 712 «battery monitor». Jeg tror den skal være ved B4 på tegningen. Dvs siste tilkobling før minus kabelen går til felles minusskinne (motorblokk). Kan det stemmer? Redigert 4.November.2019 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Lars H. Svart 4.November.2019 Link til dette innlegget Svart 4.November.2019 Nei, det er kun(!) shunten som skal til batteri minus. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
PiperBill Svart 4.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2019 Takk for det Lars H. Må innrømmer at jeg er ganske dum på dette. Men om jeg har shunten på minus på B4 og så koblet videre KUN til minusskinne…. Blir ikke det riktig da? Skal presisere at det som er merket «thruster» er ikke et batteri men selve baugtruster…. Huffda må ha dette inn med teskje men kanskje jeg ser det bedre når jeg er på plass i båten. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Lars H. Svart 4.November.2019 Link til dette innlegget Svart 4.November.2019 (redigert) Det som er viktig her er at INGENTING annet enn shunten skal kobles til batteri minus for at den skal kunne måle ALL strøm som går inn og ut av batteribanken. Om du kobler shunten til et annet av batteriene i banken, feks. B4 er likegyldig i denne sammenhengen. Dersom batteriene faktisk står slik plassert side om side, ville jeg også flyttet tilkoblingene av pluss slik at de kommer diagonalt overfor minustilkoblingen. Dette gir en likere belastning/lading av alle 4 batteriene. Og en ting til: Du har vel et startbatteri. Minus for dette skal selvfølgelig heller ikke kobles direkte til minus på forbruksbanken. Redigert 4.November.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
PiperBill Svart 4.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2019 (redigert) Ja nå «somebody turned the lights on” og jeg forstår det hele. Skal koble til pluss og minus diagonalt slik du foreslår.. også med ladestrøm. Start batteriet har + til startmotor og – til felles minus skinne som er koblet til motorblokk via kraftig kabel. Dette blir bra… Jeg takker og bukker. Nå må jeg bare finner ut hvor stor sikring er jeg bør har på 70mm kabel til forbruk og truster. Trusteren har ikke sikring i det heletatt. Redigert 4.November.2019 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Fantino Svart 6.November.2019 Link til dette innlegget Svart 6.November.2019 Siden du har thruster koplet til forbruksbanken må du også passe på at shunt tåler max strøm som thruster kan trekke. Ikke alle shunter som er beregnet for så stor strømstyrke. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 6.November.2019 Link til dette innlegget Svart 6.November.2019 Denne shunt er vist rated til 500A. Sitér dette innlegget Link to post
YngveKL Svart 6.November.2019 Link til dette innlegget Svart 6.November.2019 (redigert) On 11/4/2019 at 9:35 PM, PiperBill said: Ja nå «somebody turned the lights on” og jeg forstår det hele. Skal koble til pluss og minus diagonalt slik du foreslår.. også med ladestrøm. Start batteriet har + til startmotor og – til felles minus skinne som er koblet til motorblokk via kraftig kabel. Dette blir bra… Jeg takker og bukker. Nå må jeg bare finner ut hvor stor sikring er jeg bør har på 70mm kabel til forbruk og truster. Trusteren har ikke sikring i det heletatt. Når du først er i gang med å koble litt, hadde jeg gjort en liten endring på måten å koble batteriene på, som gjør at du får et enda jevnere strømtrekk/opplading av/til batteriene. + inn på B2. Kort lask til B1. Lang lask fra B2 til B4, og kort lask fra B4 til B3 - (fra shunt) inn på B3. Kort lask til B4. Lang lask fra B3 til B1. Kort lask fra B1 til B2. Du får 1 koblingspunkt mindre per side, og en jevnere belastning av batteriene. Edit: denne måten å koble på kan gjøres når du har 4 batterier i parallell, og i partall deretter (eks. 6, 8...) Redigert 6.November.2019 av YngveKL (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Boddvar Svart 7.November.2019 Link til dette innlegget Svart 7.November.2019 Her er en fin oversikt ang kobling av batterier. https://www.impactbattery.com/blog/tutorials/how-to-charge-marine-and-rv-batteries-in-parallel/ Sitér dette innlegget Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007 Link to post
PiperBill Svart 10.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2019 (redigert) Nå er jeg godt i gang med dette. Kanskje ikke helt eter boka men jeg tror det holder. På sikt skal B2,B3,B4 byttes ut med litium og B1 blir da dedikert til baug-trøsteren. Redigert 10.November.2019 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.