Jump to content

Bruke batteribanken til varmtvann?

Hedwig

Recommended Posts

Vi vurderer ny batteribank, og ser da på 4x140ah AGM batterier. 
Av flere grunner ønsker vi ikke lithium.

Ser på muligheten til å varme varmtvann via inverter, kommer vel til å kjøre berederen ca. 1-1,5 t per dag, ant. 800w. (Vi skal kjøpe ny bereder, så dette kan planlegges sammen).

Hva tror dere? Er det mulig/fornuftig?

Mulig ja, fornuftig nei etter min mening. Å bruke opptil 100Ah pr.dag av 280Ah tilgjengelig batteribank blir for meg lite fornuftig. Men det kommer jo helt an på laderegimet, får du puttet inn masse lading pr. dag så tja. Ville heller satset på diesel vannvarmer eller gassbereder hvis varming av vann i gryte på bluss blir for primitivt.

Det går, men du har 560 Ah totalt. AGM kan du maksimalt tappe ned til 40%. Da snakker 330 Ah ved 12 V tilgjengelig

Skal du ha 800W må batteriene levere 80 + 20 A (tap i inverter og kabler) i 1,5 t . I tillegg så er dette langt fra C20 kurve. Vil tro at du bruker nærmere 200 Ah første dag. Så tror jeg at batteriene blir ganske varme og neppe overlever flere sesonger .

Lars H. skrev 14 minutter siden:

Dårlig løsning, 800W i 1,5 time vil tappe batteribanken med 100Ah.

Der var du ute før meg Mix!

Skjønner. Leit. Det tilsvarer jo det vi kan lade med solcellepanelet på 12 timer, men da får vi kanskje slå det fra oss.

Å varme opp vann er energikrevende. Vi har varme fra motoren gjennom berederen, varm til en dusj eller oppvask med 20 minutter (?) motordrift / lading. Varme opp 20 liter vann 40 grader drar 1 kWh. Det er det samme som 5 W LED lys i 200 timer...

Vi har både aggregat og solceller som kan lade opp batteriene - men da helst på dagtid, vil ikke lage bråk om kvelden.
Og som du nevner @Code0 så er det jo veldig lettvint å bruke motoren til å varme. Da får vi ladet samtidig, så vi kunne jo brukt annenhver dag med motor og strøm. Kunne også installert en større batteribank enn de 4x140ah for å slippe flere webastoer og annet.

Vi varmer opp varmtvann med inverteren, men aldri med så lang oppvarmingstid som du beskriver. 30 minutter på en 20-25 liters tank gir  grei varme på dusj vannet.  Men vi har en god bereder som holder lenge på det vannet som lages av motoren, og ligger aldri mange dager på samme plassen. Det vanligste er derfor oppvarming fra motoren.  Vi har til sammen 780Ah AGM til forbruk ombord, så kapasitetsmessig så er ikke oppvarming av vann noe problem normalt sett.  Jeg har gått for en løsning med kraftig inverter og stor batterikapasitet fremfor diesel vannvarmer fordi strøm også kan brukes til alt mulig  annet, feks. hårføner, rettetang, stavmikser, micro, støvsuger, tv etc.  Dieselvarmer for vannet er sikkert kjekt, men i fremtiden tror jeg mer på lithium og inverter  til slikt. 

Det blir vel 1-1,5t tilsammen i løpet av dagen, fordelt på 2-3 ganger eller? Hvis man tar JRK sitt tall på 100A, blir det 25A pr batteri. Om du da har mulighet til å legge til et par batterier til å fordele det på, og kanskje litt lavere effekt på tanken, så tror jeg ikke du er så langt unna at det fungerer uten å være veldig slem mot batteriene. Finnes jo dobble elementer også, uten at jeg vet om de passer i båttank. Da kunne man hatt et med lav effekt på inverter, og høyere effekt på landstrøm. Ikke det de fleste prioriterer å bruke strømmen til, eller det mest optimale, men har du nok strøm til det du trenger ellers, og lading fra solceller, så hvorfor ikke. Regner med det blir via bryter, så du selv velger når det er aktuellt.

Her er et lite tips særlig til de som har godt med solceller. Få tak i en vekseretter (inverter på "nynorsk"), som gir 110 volt, beregnet for USA. Koble varmtvannstanken til denne og du får ca en fjerdedels effekt. 750 Watt/230 Volt varmeelement som mange tanker har skulle da gi knapt 200 Watt.

Denne var faktisk ganske fin Gunga Din. Denne trekker jo 360W og det er nok overkommelig for batteripakken Havelle har.

12 liter er faktisk nokk vann til at 2 stykker kan dusje. Det som også ser bra ut er en justerbar termostat på den. Da er det kanskje mulig å justere ned temperaturen til 45 grader, man trenger ikke mer når man dusjer. I tillegg slipper man jo problemet at varmen forsvinner i løpet av en par dager som på en vanlig tank, da man bare varmer rett før bruk hver gang.

JRK skrev 19 minutter siden:

12 liter er faktisk nokk vann til at 2 stykker kan dusje.

Er det egentlig det ? Vi har 12 liter gassbereder og det holder til dusj til en person hvis man er sparsom med varmtvannet.

JRK skrev 1 time siden:

Denne var faktisk ganske fin Gunga Din. Denne trekker jo 360W og det er nok overkommelig for batteripakken Havelle har......

ja den virker ikke dum den...……...men den ser ut til å mangle anslutning til motorns kjølevannskrets, vilket er litt dumt

hadde man hatt en 12V i berederen, så kunne det kompensert for varmetapet også under døgnet...alltid varmt vann.

S/Y Gunga Din

Jeg har 3 x 130Ah AGM (Victron) i dedikert bank for inverter. Denne drifter primært 270l 230V kjøl/frys, men fikk laget løsning for varming av VVB fra inverter i vår. VVB er 22l/800W. Lading fra 2 x 310W panel på taket. Manglet aldri varmtvann i sommer, men bruker den med ‘vett’. Typisk en halvtime om gangen - vannet er jo ofte lunkent i utgangspunktet. Smekker den inn på dagen når jeg ser at MPPT har gått i absorpsjon/float, så får den drahjelp fra panelene mens en varmer også. Har koplet kontaktor via trappelysrele som slår seg av automagisk etter forhåndsinnstilt tid (antall trykk x 10 min, max 60 min) for å unngå å tømme banken utilsiktet. Regnet litt på oppvarming av 22l vann og fant ut at en drøy time skulle være nok. Det ser ut til å stemme for termostat i VVB har alltid slått seg av lenge før timen er gått.

Så det går definitivt an, men forutsetter vel at en har tilstrekkelig lading fra solceller/vind/fuelcelle el.

En løsning jeg har sett mye brukt i Middelhavet (og nære omegn);

(gjelder spesielt varmt vann for dusjing)

gassdrevet vannvarmer koplet til dusjanlegg, om flere skal dusje;

starter varmerens pilotflamme

når noen åpner kranen blir flammen kraftig (rettet mot rør) og varmer vannet der og da,

mer enn nok til svært komfortabel dusjing

har brukt dette en god del ganger - nøgd

V8 rules.

Ja det går an, og det kommer til å bli vanligere og vanligere. Jeg har 2 kraftige Balmardynamoer, 1000AH Lithium, pluss 700 blysyre batterier. Dessuten den geniale Victron 12/3000/120. 

Varmtvannet er koblet på lader/inverterens andre utgang, slik at ikke berederen tapper forbruksbatteriene. (Denne utgangen gir bare 230v ved landstrøm, eller generatordrift)Dette er vel og bra på langtur for seil, men jjeg merker at jeg gjerne skulle ha muligheten for å velge, istedenfor automatikken. Svært ofte blir oppvasken stående i kummen, i påvente av landstrøm, og varmt vann, selv om batteriene har masse amp igjen.Jeg kommer til å koble om

Gunga Din skrev for 14 timer siden:

ja den virker ikke dum den...……...men den ser ut til å mangle anslutning til motorns kjølevannskrets, vilket er litt dumt

hadde man hatt en 12V i berederen, så kunne det kompensert for varmetapet også under døgnet...alltid varmt vann.

Joda, men snur man på det så er det nesten ikke bryet verdt på en så liten tank og ha VV sløyfe til motoren, med så lite volum.

Man kan jo varme det lille vannet direkte med dynamoen. Men jeg tenker denne som fin ekstra dusjtank. Oppvaskvann kan man jo koke.

Mix skrev for 15 timer siden:

Er det egentlig det ? Vi har 12 liter gassbereder og det holder til dusj til en person hvis man er sparsom med varmtvannet.

Hei, Har du aldri prøvd felles dusj. Første man inn, fukter seg. Neste mann inn og fukter seg mens førsteman såper seg inn.. osv. Neide det var bare en spøk :wink:

janet skrev for 10 timer siden:

En løsning jeg har sett mye brukt i Middelhavet (og nære omegn);

(gjelder spesielt varmt vann for dusjing)

gassdrevet vannvarmer koplet til dusjanlegg, om flere skal dusje;

starter varmerens pilotflamme

når noen åpner kranen blir flammen kraftig (rettet mot rør) og varmer vannet der og da,

mer enn nok til svært komfortabel dusjing

har brukt dette en god del ganger - nøgd

https://www.ebay.com/itm/Camplux-BW211-8L-2-11-GPM-LP-Outdoor-Portable-Tankless-Hot-Water-Heater/312703556707?_trkparms=aid%3D888008%26algo%3DDISC.CARDS%26ao%3D1%26asc%3D20131227121020%26meid%3D5ca7df9a288543d8a3fef39746fce3f4%26pid%3D100009%26rk%3D2%26rkt%3D2%26sd%3D202736280466%26itm%3D312703556707%26pmt%3D1%26noa%3D0%26pg%3D2047675&_trksid=p2047675.c100009.m1982

Edited by Barbaria (see edit history)
JRK skrev for 6 timer siden:

Hei, Har du aldri prøvd felles dusj.

Ikke på badet i båten, bare på badeplattform har det vært tendenser til slikt.

Det fine med Truma'en er at når hun endelig er ferdig og værste duggen har lagt seg er varmtvannet klart igjen til meg, som også får ryddejobben etterpå...