Jump to content

Eberspacher Hydronic fra bil til båt

Lazyjack

Recommended Posts

Har fått tak i en Eberspacher Hydronic D5W Z som har sittet i en Ford. Mistenker at den har vært styrt via Canbus og er derfor usikker på om den kan brukes i båt.
Noen som kan se ut fra bildet om det er en Canbus-modell og om det evt. finnes måter å styre denne på?

Serienummer.jpg

Hvilken Ford og hvilken årsmodell som avgjør om det er canbus eller ikke.

Disse varmerne står i mange biler. Må gjerne bytte bakre del av varmeren der elektronikken er da den er spesifikk til bilmodellen, resten er likt om den sitter i en Volvo eller Ford. Om du googler litt så finnes det mye info om disse Eber 5erne.

Er litt info i denne tråden 

Har vært i kontakt med I.M.S. her på Båtplassen og det ser ut til at varmeren min ikke er beregnet for CanBus så da bør det la seg gjøre å bruke den. 

Har aktivert den med en 6A batterilader og forbrenningsluft vifta starter noen sekunder slik den skal. Dieselpumpa starter ikke men jeg mistenker at glødepluggen skal ha spenning samtidig og da melder nok batterilader pass. 

Skal verifisere dette med måleinstrument senere i kveld ?

ingen garantier, men om fargene stemmer så kan dette prøves:

batteri minus på BR(brun)

+ 12VDC via sikring på RT (rød)

fuel pump på GN (grønn)

start signal (+ 12VDC) på GE(Gul)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

S/Y Vega skrev for 4 timer siden:

ingen garantier, men om fargene stemmer så kan dette prøves:

batteri minus på BR(brun)

+ 12VDC via sikring på RT (rød)

fuel pump på GN (grønn)

start signal (+ 12VDC) på GE(Gul)

Varmeren har egen separat kabelbunt til dieselpumpen og mangler den gule kabelen som vanligvis er "start". 

Som sagt har jeg funnet ut hvordan jeg starter den hjemme på kjøkkenbenken men jeg må ha et ordentlig batteri på plass for å sjekke pumpe og gløding. 

Holder på å skal kjøre en D5WZ som jeg har tatt ut av en mondeo her nå. Er en plugg med 5 kabler i. Brun til minus, og rød til pluss, den er grei. Har og lagt en pluss til blå, som jeg har forstått skal trigge varmeren, men ingenting skjer.

Mistenker og at den kan ha låst seg pga feil tidligere, vet du hvordan man resetter den? Jorde blå/hvit (diagnose) ?

Ut fra bildet kan det se ut som varmeren er til en Connect . De har ikke can-bus styring. Se vedlagt bilde skal holde med + på pinne 1 med konstant samt + på pinne 7 og 8 når den skal starte samt - på pinne 2  Regner med det er en parkeringsvarmer med sirkulasjonspumpe og ikke en kjørevarmer uten (de kom jo med begge deler)

Lykke til 

Ekstravarmer.jpg

Tusen takk for hjelp. Nei er ikke parkeringsvarmer, men kjørevarmer, lik den til trådstarter. Mistenker at styringsenheten i varmeren er defekt eller gått i lås. Men aner ikke hvordan jeg eventuelt får låst den opp.

Langedahl skrev for 21 timer siden:

Har du ikke en gul ledning i kontakten din? det er den som må ha pluss for å starte. Ligger flere videoer om dette på Youtube.

Min har ingen gul ledning men starter greit for det :thumbsup: