Jump to content

Frostsikring av fotpumpe

Geb

Recommended Posts

Jeg har en ferskvannspumpe (fotpumpe) i byssen på min gamle seilbåt.

Ferskvannstanken er nå tømt, og når jeg pumper kommer det kun en svak surkling av de resterende dråpene i slanger og pumpe.

Kan jeg anta at pumpen vil holde i vinter uten å bli frostsprengt?

Les: Er det noen steder i pumpen hvor vann vil ligg uansett?

image.png

Har noe av det  samme i min seilbåt, aldri gjort annet med den enn å tømme den for ferskvann om vinteren . Funker like fint igjen hvert år :) Pumpen tror jeg er minst 25 år gammel. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

23 minutes ago, S/Y Vega said:

Har noe av det  samme i min seilbåt, aldri gjort annet med den enn å tømme den for ferskvann om vinteren . Funker like fint igjen hvert år :) Pumpen tror jeg er minst 25 år gammel. 

Det er ikke mange dråpene igjen i pumpen (tror jeg), så planen er at ekstra varmeovn er unødvendig.

Jeg fik ødelagt en slik pumpe siste vinter, og jeg antar at det er frosten som er årsaken. Jeg har vanligvis koblet fra inngående slange og helt oppi en sleng med frostvæske hvert år, men slurvet i fjor. Er kommet fint inn i rutinen igjen iår. 

1 hour ago, Grimme Elling said:

Jeg fik ødelagt en slik pumpe siste vinter, og jeg antar at det er frosten som er årsaken. Jeg har vanligvis koblet fra inngående slange og helt oppi en sleng med frostvæske hvert år, men slurvet i fjor. Er kommet fint inn i rutinen igjen iår. 

Frostvæske i vannpumpe: Hvor mye vann må du kjøre gjennom på våren før du tar sjansen på å bruke vann til matlaging/drikkevann?

Geb skrev 1 time siden:

Frostvæske i vannpumpe: Hvor mye vann må du kjøre gjennom på våren før du tar sjansen på å bruke vann til matlaging/drikkevann?

Bruk Jeltzin eller Korskenkorva, eller kanskje konjakk hvis du er av den rause typen.

Har ikke tenkt på bruke sprit, det var jo en god ide, men det vil kanskje kunne fordampe? Det blir som regel noe grums som løsner fra vanntank og slanger ifm tørrlegging om vinteren, som kommer med det første vannet om våren. Dette krever litt pumping før vannet blir nogenlunde. Når jeg har fått vann som er uten løse partikler, så er det sikker spylt igjennom en håndfull liter via pumpa. Etter det bruker jeg det bare.