Jump to content

230v problem. Kan man miste en fas, når man bare har enfas?

BØstrøm

Recommended Posts

Plutselig falt ett par kurser ut i sikringspanelet, uten at sikringene går. Er en stor «kontaktor» i skapet, som har ledninger koblet ut via tre punkter, men bare den til høyre og den til venstre har liv. Mistenker at hjelpemotoren gir tre faser, hvor jeg nå, ved landstrøm, mangler den fasen, som hjelpemotoren gir. Legger ved bilde av den store kontaktoren, og koblingsskjema, som jeg ikke forstår alt av.6A5F1D3B-4F2F-4A53-9E78-1256B4BCDA96.jpeg.f7550fe12f5d566cc684a80fbd592cde.jpeg0B869DBC-47DE-4CCF-87C7-17F7695DEDC2.jpeg.67ab9fae8e411e3678984b0ea2edf1ea.jpeg0B869DBC-47DE-4CCF-87C7-17F7695DEDC2.jpeg.67ab9fae8e411e3678984b0ea2edf1ea.jpeg

Om du mister en fase på enfas så har du jo ingen fase igjen;-)

Hvis generatoren din er trefaset er det sannsynlig at forbrukskursene ombord er fordelt på disse tre fasene. Med enfas landstrøm vil da kun enkelte kurser få strøm. Skjedde dette plutselig, eller har det alltid vært sånn?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Nei, det går ikke. Det vi kaller en "fas", det er den potensialforskjellen som dannes av 2 stk. fase-ledere. Har vi 3 stk. fase-ledere, kan vi få 3 stk. faser, dvs. potensialforskjellen mellom L1-L2, L1-L3 og L2-L3. :smiley:

I stikkontakten har vi altså ikke 2 faser, men 2 stk. ledere som sammen danner en fas.

Den sikringen på 40A som står ved generatoren, indikerer kun 2 stk. faseledere...

Edited by YngveKL (see edit history)

Alt virket normalt før jeg koblet meg til landstrøm igår. Jeg tror også, at når det virker.som det skal, fordeler hjelpemotoren fasene, men at noe skjer ved tilkobling landstrøm, sånn at man da bare tar fra den ene fasen som er tilgjengelig. Landstrømmen er enfas. Virker på meg som om landstrømmen nå unnlater å koble til en leder på noen av kursene. Dessverre får jeg ikke prøvd med generator, før jeg har fått en shut off solenoid, som var gåen. Men takk for svar...

Hvilken landstrøm har du. Ligger du ved 400V TN nett med enfase og null leder og 240V eller med gammelt IT nett og 220V ? Kan det være TN nett som lurer deg her ?

Det er enkelt å sjekke om du har TN nett. Mål spenningen i stikkkontakten på land. Du skal ha ca. 230-240V mellom fase og null. Det samme mellom fase og jord. Og 0V mellom null og jord.

Edited by Mix (see edit history)

Beklager, falsk alarm......

Venderen i tegninga er en enkel, umerket vribryter, som sørger for strøm på de to sikringene jeg manglet, samt strøm til oljefyren. Det tok meg bare fire timer å finne ut. Godt jeg blir kjent ombord etter hvert.....

Dette var litt flaut.