Jump to content

Den Norske Los digitalisert

alidal

Recommended Posts

Dette var jo lagt ut offentlig for flere år siden, og jeg har ihvertfal lasta ned PDF ene 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg kommer nå rett fra Kartverkets "Sjøkartseminar" som har foregått over to dager.
Igår ble Den norske los, i digitalisert utgave offisielt åpnet av statsråd Monica Mæland.
Der er veldig mye bra informasjon og bred funksjonalitet, men de har fortsatt en jobb å gjøre med bl.a. oppdatering av bilder, havneskisser og -kart.
Der vil også komme flere dronefilmer som viser innseilingen til en del trange havner.
Merk at de primære brukerne finnes innen den kommersielle flåten, men også fritidsbåtfolket kan ha god  -  og gratis  -  nytte av det som legges ut.

Med vennlig hilsen POSEIDON

7 hours ago, Poseidon said:

Jeg kommer nå rett fra Kartverkets "Sjøkartseminar" som har foregått over to dager.
Igår ble Den norske los, i digitalisert utgave offisielt åpnet av statsråd Monica Mæland.

Er dette et nettopp påbegynt prosjekt, eller er det jeg som har misoppfattet noe?
Her i Trøndelag er det omtrent bare Trondheim som er lagt inn, sett mot de gamle bøkene/PDF'ene hvor det ligger masse data?

mvh, Arne
www.tiarora.no

Surfa litt rundt inni der og kom over noe rart...
Rundtomkring der jeg vokste opp viser det gode gamle sjøkartet og Navionics de dybdene jeg ville forventet,

Norgeskart.JPG.328740d2c497060c949f3892936569bd.JPG
Navionics.JPG.d124d078fa12fe8839a2ebe360e5474a.JPG

mens DNL er full av målinger, og disse er angitt med 2 desimaler? Må da være en bug?
DNL.JPG.ff1abe4aa735459a31485ddb76685d7e.JPG

mvh, Arne
www.tiarora.no

Jeg spør igjen i tilfelle noen her vet - er dette et nylig påbegynt prosjekt?
Det finnes jo knapt data i løsningen, direkte latterlig om dette skal erstatte de gamle bøkene/PDF'ene...

Her er Trøndelag. Noen ord om Tjeldbergodden og tilsvarende om Trondheim. Og that's it...
Capture.JPG.35822c5aff906780dd005f4e4a57abd6.JPG

mvh, Arne
www.tiarora.no

12 hours ago, alidal said:

Ja, jeg har sett denne men står det noe sted at produktet ikke er ferdig?
Det lille jeg har sjekket i nærområdet er  - useless, Gule sider gir meg like mye informasjon...

Det er bare å se i de gamle PDF'ene, man har alt fra informasjon om bruåpninger inn i kanalen i Trondheim til flyfoto over havner og innseilinger.
Forsåvidt greit om dette er et pågående prosjekt men da må det framkomme hva som er gjort og hva som gjenstår - og i mine øyne gjenstår vesentlig mer enn det som er på plass.

mvh, Arne
www.tiarora.no

Minner litt om "Det levende sjøkart" eller hva det het rundt år 2000. Det var jo ment å bli et felles skandinavisk kart- og infosystem for lystbåter (før det var "Kystguiden" et hederlig forsøk på det samme, i papirutgave...)