Jump to content

Varmeovn eller luftavfukter

utternS52

Recommended Posts

Hei alle sammen. Jeg har en Beneteau Antares som skal ligge på sjøen i vinter. Ikke mye isolasjon i disse båtene så jeg lurte på følgende: hva anbefaler dere av en varmeovn med litt varme på, eller en luftavfukter? Veldig fint om dere begrunner svaret deres ? ( formålet er å ha tørr luft)

Edited by utternS52 (see edit history)

Uttern S52

With Vital Dromedille 15 

Skibsplast Familyship 19

Sjøtemperaturen vil tilføre varme til båten så det for det meste er tørrere inne er ute. Og vinteren er den tørreste tiden sånn sett. Så jeg vil si at om båten er tett og godt ventilert trenger du verken varme eller avfukter.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det er nok mange som lar seg lure av luftavfuktere. Man ser at den samler opp x antall liter i døgnet, og tenker som så, at da har man "spart" båten for denne fuktmengden. Dette er en meget feilaktig oppfatning. Det som i praksis skjer, er at idet fuktigheten i innelufta faller under den i utelufta, vil det ulike gasstrykket forsøkes utlignet. Man vil altså klare å opprettholde en viss differanse, men om båten ikke er gasstett, vil det etter hvert tilføres fukt utenfra i takt med det avfukteren tar ut. Man driver altså i praksis og fjerner fukt fra atmosfæren.

Øker man derimot temperaturen (uten å tilføre fukt), vil den relative luftfuktigheten synke; noe som er gunstig. Problemet da, er at om den oppvarmede lufta kommer i kontakt med f.eks. kalde vinduer, kan det dannes kondens; som igjen er ugunstig. Dette kan også skje som følge av naturlige temperaturendringer, så om man først skal supplere en god passiv ventilasjon, er nok en (kald) sirkulasjonsvifte det som gir størst uttelling. Sper man så på med litt varme, virker det i positiv retning, men vil nok koste mer enn det smaker.

PS. Dette er en generell betraktning. Spesielle klimatiske/værmessige forhold, som f.eks. gjentatte store og raske temperaturendringer vil ha betydning.

Holdt på å si «ja takk, begge deler». Eller avfukter om høsten og litt varme om vinteren. Kjører avfukter om høst og litt om våren og det merkes på puter, dasspapir etc. Før brukte jeg bare slike fuktballer, men man kjente på tross av dette fuktighet når man tok på puter og dyner. Litt «lunk» i en ovn om vinteren holder i det all vesentlige all dugg og is borte fra vinduene. Dekker til alle åpninger sent på høsten før jeg starter avfukter. 

...hvis du henger en ullgenser på stabburet om høsten er den like fin om våren... så sett puter på høykant, åpne dører, dørkplater osv , ha en liten varmekilde (skaper sirkulasjon og varm luft lekker ut, kald kommer in, dvs ventilasjon) så går det bra. Jeg tar med dyner og puter hjem, men ikke madrasser. Enkel kondensasjonsavfukter i drift på høsten til det blir under + 5, så tar jeg den hjem.

Bruker avfukter og setter den på max viftehastighet og minium  avfukting + ionisering.

Avfukteren avgir noe varme og klimaet i båten er blitt veldig bra.

Bruker kun varme i lange kuldeperioder.

Båten ligger på sjøen hele året.

Hadde jeg hatt en liten båt uten treverk og lite tekstiler hadde jeg droppet av fukter, bare sørget for god ventilasjon.

20 grader varm luft med 100%RH kan inneholde 17 gram vann. Luft på 0 grader kan ved 100%RH kun inneholde 4 gram vann.  Båter er gjerne dårlig isolert, og har mange kuldebroer.  Det som da kan skje om man har det for varmt ombord er at den varme lufta kjøles ned når den treffer kalde overflater.  Det blir litt som den kalde cola flaska på sommeren. Varm luft kjøles ned når den blåser forbi flaska, og når lufta kjøles kan den ikke lenger holde på like mye fukt, og slipper det ifra seg på flaska. 

Målt med hygrometer måles gjerne 50% om man har det ca. 8 grader varmere inne enn utenfor i en båt. Velger man å varme båten istedenfor å bruke luftavfukter, så ville jeg derfor heller kjørt en fast effekt istedenfor å sette på en stor ovn med termostat på feks. 5 grader.  Ideelt sett mener jeg at man bør fjerne fukten uten å øke temperaturen nevneverdig. Avfukter er nok det mest ideelle, men en svak ovn gjør  også en fin jobb om ikke effekten er så stor at kuldebroer fører til at lufta kjøles til duggpunktet. 

Edited by Seilars (see edit history)

Sier som Kjellg lengre oppe...ja takk begge deler...

Har brukt både varme og EL avfukter i mange år, har faktisk slitt ut en avfukter, og måtte kjøpe ny i høst..

Alt sengetøy, puter etc er knusk tørt..

Bruker også 2 vifteovner, som står strategisk plassert på kaldluft, og sirkulerer luften om bord..

Bruk av luftavfukter kan sammenlignes med å lense en båt som lekker. Jo tettere bår, dess bedre effekt. Hulda er nokså tett når ventilene stenges, så effekten til avfukteren er god. Avfukteren vår stenger av når temperaturen kommer en bit under fem grader. Bruker også vifteovn i særlig kalde perioder. Hulda har tre luker med aluminiumsrammer. Disse rammene dekkes over for å bryte kuldebroen (unngå kondens).

Seilars skrev 1 time siden:

20 grader varm luft med 100%RH kan inneholde 17 gram vann. Luft på 0 grader kan ved 100%RH kun inneholde 4 gram vann.

Her et Excell diagram jeg laget for vanndamp ved forskjellige temperaturer og relativ fuktighet.

vanndamp.jpg.a5d67876f5fcc99cb696b4df90f41f6b.jpg

Edited by Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Guest Avmønstret#
Lars H. skrev 3 minutter siden:

Her et Excell diagram jeg laget for vanndamp ved forskjellige temperaturer og relativ fuktighet.

vanndamp.jpg.a5d67876f5fcc99cb696b4df90f41f6b.jpg

Og duggpunkt: 

Doggpunkt.jpg.b864fb87120797612b206e6a0e560000.jpg

Hulda skrev for 15 timer siden:

Bruk av luftavfukter kan sammenlignes med å lense en båt som lekker.

Og det er jo bedre en at den synker...?

Hulda skrev for 15 timer siden:

Jo tettere bår, dess bedre effekt.

Det er en selvfølge, som nok de fleste vet... og avfukte Vestlandet, eller Østlandet for den del... er en tøff oppgave...?

Eureka skrev 47 minutter siden:

Litt ot, men kan vannet fra avfukteren drikkes? 

Standard avfukter avgir 8 liter vann... det er jo litt det. 

Enda mer ot, vannet fra tørketrommelen kan brukes som batterivann, man skal bare sile det gjennom et kaffefilter først! (ifølge brukerhåndboken, Elektrolux)

Eureka skrev for 2 timer siden:

Litt ot, men kan vannet fra avfukteren drikkes? 

Det er ikke salter eller mineraler i vannet. I en livbåt på andre uka ille jeg drukket det, men hatt i litt sjøvann. I dag finner jeg drikkevann andre steder enn i tanken til avfukteren.

ozo skrev On 7.11.2019 at 14.39:

Det er nok mange som lar seg lure av luftavfuktere. Man ser at den samler opp x antall liter i døgnet, og tenker som så, at da har man "spart" båten for denne fuktmengden. Dette er en meget feilaktig oppfatning. Det som i praksis skjer, er at idet fuktigheten i innelufta faller under den i utelufta, vil det ulike gasstrykket forsøkes utlignet. Man vil altså klare å opprettholde en viss differanse, men om båten ikke er gasstett, vil det etter hvert tilføres fukt utenfra i takt med det avfukteren tar ut. Man driver altså i praksis og fjerner fukt fra atmosfæren.

Øker man derimot temperaturen (uten å tilføre fukt), vil den relative luftfuktigheten synke; noe som er gunstig. Problemet da, er at om den oppvarmede lufta kommer i kontakt med f.eks. kalde vinduer, kan det dannes kondens; som igjen er ugunstig. Dette kan også skje som følge av naturlige temperaturendringer, så om man først skal supplere en god passiv ventilasjon, er nok en (kald) sirkulasjonsvifte det som gir størst uttelling. Sper man så på med litt varme, virker det i positiv retning, men vil nok koste mer enn det smaker.

PS. Dette er en generell betraktning. Spesielle klimatiske/værmessige forhold, som f.eks. gjentatte store og raske temperaturendringer vil ha betydning.

Du snakker for døve ører. Det er opplest og vedtatt at avfukter er tingen på vinteren :smiley:

Eureka skrev 21 minutter siden:

Er det mere salter og mineraler i det som kommer ut av watermaker?

Sikkert avhengig av membranen og hvor mange hull det er i den, og hvor lenge siden det er at fordamperen på avfukteren ble rengjort. Mange tråder om det på internett. Søk ‘drinking watermaker water’. Mange drikker det og lever bra. Andre dusjer og vasker i det, og drikker øl og flaskevann.

Edited by Code0 (see edit history)

Luftavfuktar er tingen om du har mykje teak, gardiner, sengety m.m. i båten. Men so er det mange typar luftavfuktarar. Kjøp ein som er effektiv ned mot null, og helst under og, og med hygrometer du kan stille inn. Gløym oppvarming!

Edited by Fjordgubbe (see edit history)
Code0 skrev for 3 timer siden:

Det er ikke salter eller mineraler i vannet. I en livbåt på andre uka ille jeg drukket det, men hatt i litt sjøvann. I dag finner jeg drikkevann andre steder enn i tanken til avfukteren.

Rimelig fancy livbåt om du har avfukter i den for å holde sengetøyet tørt mens du venter på hjelp??