Jump to content

Varmeovn eller luftavfukter

utternS52

Recommended Posts

Fjordgubbe skrev for 9 timer siden:

Gløym oppvarming!

Akkurat det kommer vel litt an på hvor man har båten. I Son har jeg opplevd 30 minus. Da er det greit med oppvarming. I Strömstad blir det vel sjelden lavere enn 10 kalde. Og inne i Hulda blir det vel sjelden lavere enn et par minusgrader. Da feier RF opp i 75 % (Biltema-måler som er nokså vill). Allikevel er det ikke mye vann i luften. Og det er for kaldt for at det skal kunne danne seg mugg. Dette med RF-målere er en sak for seg. Jeg har tre stykker. En fra Biltema, en fra Clas Ohlson og en eldre fransk sak. Stort sett ser det ikke ut til at de følger samme skalaen. Et par av dem møtes nå og da ved samme temperatur, men stort sett ligger de langt fra hverandre. Ved, la oss si 10 varmegrader, ligger Biltema på RF= 65 %. Da kan Clas O ligge på RF= 50 %. Kan ikke stole på noen av dem. Men de gir en indikasjon på variasjonen i RF.

Hovedgrunnen til at vi installerte avfukter, er at det betjener et 'tørkeskap'. Klissvått tøy og støvler blir tørt på noen minutter. 

Guest Avmønstret#
Barbaria skrev for 18 timer siden:

Du snakker for døve ører. Det er opplest og vedtatt at avfukter er tingen på vinteren :smiley:

Har også prøvd å spre "det glade budskap" om temperatur og relativ luftfuktighet... men det går rett og slett ikke ;-)

Til  info så er det Thermal 2000 vifteovn som er godkjent  med ukentlig tilsyn 

http://www.warnersbaatbu.no/elektrisk_194.html

Viften går på 230V og gir 1500W på full effekt. Den har "økonomi" funksjon som gjør at viften gir mellom 200W og 500W avhengig av tempraturen i rommet den står i. I tillegg kan viftehastigheten reguleres trinnløst. Viften har veltesikring og keramisk varmeelementer, som gjør at den ikke kan antenne noe, ikke engang støv.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Barbaria skrev for 21 timer siden:

Du snakker for døve ører. Det er opplest og vedtatt at avfukter er tingen på vinteren :smiley:

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

Har også prøvd å spre "det glade budskap" om temperatur og relativ luftfuktighet... men det går rett og slett ikke ;-)

Jeg mistenker at dere ikke bruker båten på vinteren.

Jeg har god varme i båten og jeg puster, koker kaffe, har fuktige klær, koker vann, vasker kopper og tilfører egentlig fukt hele tiden mens jeg er i båten. Bare flott å få vekk fukta før den trekker inn i puter og tøy. Har det tørt og fint i båten og mindre lukt blir det også.

Code0 skrev 56 minutter siden:

Korrekt, jeg oppfattet spørsmålet hvordan konservere båten om vinteren.

bo ombord og ha +20 under dekk med matlaging, koking osv er andre problemstillinger.

Skal man ikke være i båten er jeg helt enig. Da burde man vel ha så lite varme som mulig og heller vinterkonservere. Jeg tror ikke luften er fuktig nok til at avfukteren vil gå på vinteren dersom du ikke tilfører fukt.

Midtpinne skrev for 12 timer siden:

Jeg tror ikke luften er fuktig nok til at avfukteren vil gå på vinteren dersom du ikke tilfører fukt.

Å joda, den surrer og går på vinteren selv om båten ikke brukes.  Vår munters mg50 er fastmontert og står alltid på året rundt når båten ligger på strøm, og det har den gjort i 14 år.  Båten var bare etpar år gammel da jeg fastmonterte avfukteren. Tanken var at jeg skulle gjøre båten like tørr inni som ei stue året rundt. Båten er på mange måter fasiten på hvordan en båt med fastmontert luftavfukter ser ut etter 17 sesonger.  Man kan mene mye om behovet for både varme og avfukter, men båten har holdt seg helt utrolig godt. Nå skal det samtidig sies at bavaria lakkerer innredningen etter at platene er ferdig borret og saget, slik at all endeved blir beskyttet uansett. Men det tørre og fine klimaet som holdes ombord året rundt gjør virkelig godt for både båten og alt ombord. Luftavfukter er en god investering om man ser for seg at man skal ha båten i mange år. 

Seilars skrev 47 minutter siden:

[...]

Tanken var at jeg skulle gjøre båten like tørr inni som ei stue året rundt. Båten er på mange måter fasiten på hvordan en båt med fastmontert luftavfukter ser ut etter 17 sesonger.

[...]

Her har du et argument som ville dratt i riktig retning dersom jeg skulle kjøpe båten din. Tørre båter er en fin ting.

Jeg har selv avfukteren på om vinteren og 400W varme. I det siste har den ikke gått når jeg har kommet ombord, men så er det -11 ute akkurat nå og da er vel lufta rimelig tørr. Jeg trenger 400W for å holde vann i kraner og slanger frostfritt og så er det en liten grunnvarme ombord som gjør det behagelig og komme til båten.

Sånn ser det ut hos oss akkurat nå:

4C09B8C8-295F-4EAC-B330-5EEC7AF35776.jpeg.d4560bb8e716939dade3956c7a0e17b5.jpeg

10BE3D80-027F-4876-B767-00DA26AA7FB9.jpeg.81c52539d5959b2b959e01497a9790ef.jpeg

Vi har 200W i salongen, 200W på badet pluss 2 x 40W under motoren. Endel av dette skrur seg av/på basert på temperaturen i båten. I tillegg står avfukteren på hele vinteren, men når det er under ca 5 grader i båten sirkulerer den bare luft.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Dette er et eksempel på at varme er effektivt mot fukt. Velger man å ha båten frostfri, koster det selvsagt mer strøm, men gir også mange fordeler.

PS. Om man finner ut at man skal slå av varmen, er det viktig å lufte ekstra godt. Ellers vil varmluftas akkumulerte fuktighet kondensere i båten.

Midtpinne skrev for 19 timer siden:

Eller at de har båten liggende et sted med konstant minusgrader.. som er det samme som tørr luft...lurer egentlig på hvor de da ligger...??

På Vestlandet er vinteren normalt fra +2 g til + 10 g...altså fuktig luft, selv om det ikke regner...som tidligere nevnt er ingen båt potte tett, og fuktig luft vil trenge inn sakte men sikkert...noen driter åpenbart i dette....dem om det...jeg foretrekker å holde denne inntrengingen av fuktig luft i sjakk med EL avfukter og litt varme... dette har funket fantastisk de siste 15 årene....

Code0 skrev for 2 timer siden:

Ligger på Seatronic til 14.999 og er det prinsippet som virker, ikke en kondenseringsavfukter til 1200 som de fleste (?) setter ombord.

Vet ikke det. Om bord har vi en 'rotortørker'. Tidligere hadde vi en 'kondenseringstørker'. Rotortørkeren kutter når temperaturen går under ca. 5 pluss. Den andre var satt noe høyere, i og med at fordamperen fryser. Admiralen ville kvitte seg med tørketrommelen vi hadde på vaskerommet hjemme. Parkerte kondenseringsavfukteren der. Admiralen kjempefornøyd med effekten. En klesvask er tørr på noen timer. Og tanken i avfukteren er full av vann. Bare dritt? Neppe. Bang for Bucks? Til 10 % av en Munters, leder kondenseringsavfukteren stort. Og den har jobbet i minst 12 år.

Code0 skrev 10 minutter siden:

..da er det vel varmere enn +5 i rommet. Vi går i ring her....

Tror ikke vi går i ring. Avfukteren tjente Hulda i fem år før den kom til vaskerommet. Og den gjorde en god jobb. Den fungerte. Den fikk mye fysisk juling. Den holdt. Delpoenget er at man kan ha glede og nytte av et produkt som koster en brøkdel av hva som kan velges fra 'øverste hylle'. Det er ikke alle som har anledning til å kjøpe avfukter til ca. 15000 kroner. De som ikke har anledning til slike investeringer bør ikke føle at de blir tråkka på. Personlig, med den insikten jeg har i fysikk, ser jeg ikke poenget ved å fjerne de siste 4 % vann ut av luften. Selv om RF= 55 %. Da er temperaturen så lav at mugg ikke dannes, lakk tar ikke skade, det skjer ingen negative reaksjoner. For meg er avfukter som funker under 0 grader for spesielt interesserte.

Hulda skrev for 3 timer siden:

Vet ikke det. Om bord har vi en 'rotortørker'. Tidligere hadde vi en 'kondenseringstørker

Da er vi enige. At du har funnet en til 4000 ikke til 15.000 er jo flott. Det jeg sa var at en kondenseringsavfukter ikke er til stor hjelp når det er kaldt i båten. Hvis vindusrammene holder -2 og kondenserings-elementet holder +4, så er det på vindusrammene det kondenserer / rimer på...

Det med rammer og materialer som leder varme godt, er en sak for seg. Det handler om å bryte kuldebroen. Av den grunn er de fleste av rammene i Hulda av eik og vinduene av 'plast'. De tre rammene i Hulda som er av aluminium blir dekket med plast fra utsiden om vinteren. Da er det null kondensering i båten. Alle puter, dyner, klær, tørr mat blir om bord. Ingen ting blir skadet. Flatbrødet er like flatt.

Det var ikke jeg som 'fant' denne avfukteren. Den var kåret til 'årets mest anbefalte kjøp' i et eller annet engelsk båtblad. Jeg har en kompis med Munters, han oppnår i praksis ikke noe mer enn meg: Tørr båt. Så man kan kanskje vri det dit hen at 'noen' betaler mye mer enn hva de behøver for å oppnå tilnærmet null tilleggseffekt. 

Hulda skrev for 2 timer siden:

Den var kåret til 'årets mest anbefalte kjøp' i et eller annet engelsk båtblad.

Meaco DD8L, jeg kjøpte også denne etter å ha lest om den i Practical Boat Owner, en kjekk og god avfukter etter min erfaring:thumbsup: En liten digresjon; når først dette magasinet er nevnt må det samtidig anbefales, mye gjør-det-selv-stoff og gode artikler, og mindre av disse testene av båter få har råd til. Hadde bare norske båtblader lært av PBO så hadde jeg støttet dem også.

Hos meg holder avfukteren det tørt og greit vår og høst og gir i tillegg noe varme. Vinterstid fyrer jeg med pottebrenneren, da holdes den relative fuktigheten stabilt lavt. Forskjellen fra elektrisk varme er vel mest at forbrenning medfører en større grad av luftsirkulasjon da forbrenningen trenger oksygen, dermed skiftes også lufta ut. Lite plaget med kondens så lenge jeg fyrer. Sommerstid brukes avfukteren når det regner, ellers står lukene oppe når temperaturen tillater det. Spiser verken knekkebrød eller flatbrød i særlig stor grad, men når hygrometeret viser 50-60% er jeg egentlig godt fornøyd. Vil ikke ha det alt for tørt heller, den ene gitaren min slo seg skikkelig vrang en vinter jeg både fyrte og brukte avfukter, gitaren sprakk heldigvis ikke opp, men halsen fikk en fin (midlertidig) bøy som gjorde den klirrete i lyden. Og vi liker ikke klirrete lyd.

Midtpinne skrev On 9.11.2019 at 18.22:

Jeg har god varme i båten og jeg puster, koker kaffe, har fuktige klær, koker vann, vasker kopper og tilfører egentlig fukt hele tiden mens jeg er i båten. Bare flott å få vekk fukta før den trekker inn i puter og tøy. Har det tørt og fint i båten og mindre lukt blir det også.

Joda, vi bor 2 voksne og en ungeslask her og alle puster, vinteren er absolutt den tørreste årstiden..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...