Hulda Svart 9.November.2019 Link til dette innlegget Svart 9.November.2019 Fjordgubbe skrev On 8.11.2019 at 22.34: Gløym oppvarming! Vis hele sitatet Akkurat det kommer vel litt an på hvor man har båten. I Son har jeg opplevd 30 minus. Da er det greit med oppvarming. I Strömstad blir det vel sjelden lavere enn 10 kalde. Og inne i Hulda blir det vel sjelden lavere enn et par minusgrader. Da feier RF opp i 75 % (Biltema-måler som er nokså vill). Allikevel er det ikke mye vann i luften. Og det er for kaldt for at det skal kunne danne seg mugg. Dette med RF-målere er en sak for seg. Jeg har tre stykker. En fra Biltema, en fra Clas Ohlson og en eldre fransk sak. Stort sett ser det ikke ut til at de følger samme skalaen. Et par av dem møtes nå og da ved samme temperatur, men stort sett ligger de langt fra hverandre. Ved, la oss si 10 varmegrader, ligger Biltema på RF= 65 %. Da kan Clas O ligge på RF= 50 %. Kan ikke stole på noen av dem. Men de gir en indikasjon på variasjonen i RF. Hovedgrunnen til at vi installerte avfukter, er at det betjener et 'tørkeskap'. Klissvått tøy og støvler blir tørt på noen minutter. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.November.2019 Link til dette innlegget Svart 9.November.2019 Barbaria skrev On 8.11.2019 at 19.46: Du snakker for døve ører. Det er opplest og vedtatt at avfukter er tingen på vinteren Vis hele sitatet Har også prøvd å spre "det glade budskap" om temperatur og relativ luftfuktighet... men det går rett og slett ikke ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.November.2019 Link til dette innlegget Svart 9.November.2019 Pinkvin skrev On 9.11.2019 at 14.22: Har også prøvd å spre "det glade budskap" om temperatur og relativ luftfuktighet... men det går rett og slett ikke ;-) Vis hele sitatet Nei, det blir et 'kondens-på-tanken'- syndrom. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.November.2019 Link til dette innlegget Svart 9.November.2019 Til info så er det Thermal 2000 vifteovn som er godkjent med ukentlig tilsyn http://www.warnersbaatbu.no/elektrisk_194.html Viften går på 230V og gir 1500W på full effekt. Den har "økonomi" funksjon som gjør at viften gir mellom 200W og 500W avhengig av tempraturen i rommet den står i. I tillegg kan viftehastigheten reguleres trinnløst. Viften har veltesikring og keramisk varmeelementer, som gjør at den ikke kan antenne noe, ikke engang støv. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Midtpinne Svart 9.November.2019 Link til dette innlegget Svart 9.November.2019 Barbaria skrev On 8.11.2019 at 19.46: Du snakker for døve ører. Det er opplest og vedtatt at avfukter er tingen på vinteren Vis hele sitatet Pinkvin skrev On 9.11.2019 at 14.22: Har også prøvd å spre "det glade budskap" om temperatur og relativ luftfuktighet... men det går rett og slett ikke ;-) Vis hele sitatet Jeg mistenker at dere ikke bruker båten på vinteren. Jeg har god varme i båten og jeg puster, koker kaffe, har fuktige klær, koker vann, vasker kopper og tilfører egentlig fukt hele tiden mens jeg er i båten. Bare flott å få vekk fukta før den trekker inn i puter og tøy. Har det tørt og fint i båten og mindre lukt blir det også. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 9.November.2019 Link til dette innlegget Svart 9.November.2019 Midtpinne skrev On 9.11.2019 at 17.22: Jeg mistenker at dere ikke bruker båten på vinteren. Vis hele sitatet Korrekt, jeg oppfattet spørsmålet hvordan konservere båten om vinteren. bo ombord og ha +20 under dekk med matlaging, koking osv er andre problemstillinger. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 9.November.2019 Link til dette innlegget Svart 9.November.2019 Code0 skrev On 9.11.2019 at 17.33: Korrekt, jeg oppfattet spørsmålet hvordan konservere båten om vinteren. bo ombord og ha +20 under dekk med matlaging, koking osv er andre problemstillinger. Vis hele sitatet Skal man ikke være i båten er jeg helt enig. Da burde man vel ha så lite varme som mulig og heller vinterkonservere. Jeg tror ikke luften er fuktig nok til at avfukteren vil gå på vinteren dersom du ikke tilfører fukt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.November.2019 Link til dette innlegget Svart 9.November.2019 Og når vi er om bord, kjører vi som regel Eber varmluft. Og RF faller som en stein. Hittil i høst har, grunnet andre temporære prosjrkter, Hulda måttet greie seg selv. Uten noen form for omsorg. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 10.November.2019 Link til dette innlegget Svart 10.November.2019 Midtpinne skrev On 9.11.2019 at 18.48: Jeg tror ikke luften er fuktig nok til at avfukteren vil gå på vinteren dersom du ikke tilfører fukt. Vis hele sitatet Å joda, den surrer og går på vinteren selv om båten ikke brukes. Vår munters mg50 er fastmontert og står alltid på året rundt når båten ligger på strøm, og det har den gjort i 14 år. Båten var bare etpar år gammel da jeg fastmonterte avfukteren. Tanken var at jeg skulle gjøre båten like tørr inni som ei stue året rundt. Båten er på mange måter fasiten på hvordan en båt med fastmontert luftavfukter ser ut etter 17 sesonger. Man kan mene mye om behovet for både varme og avfukter, men båten har holdt seg helt utrolig godt. Nå skal det samtidig sies at bavaria lakkerer innredningen etter at platene er ferdig borret og saget, slik at all endeved blir beskyttet uansett. Men det tørre og fine klimaet som holdes ombord året rundt gjør virkelig godt for både båten og alt ombord. Luftavfukter er en god investering om man ser for seg at man skal ha båten i mange år. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 10.November.2019 Link til dette innlegget Svart 10.November.2019 Seilars skrev On 10.11.2019 at 7.49: [...] Tanken var at jeg skulle gjøre båten like tørr inni som ei stue året rundt. Båten er på mange måter fasiten på hvordan en båt med fastmontert luftavfukter ser ut etter 17 sesonger. [...] Vis hele sitatet Her har du et argument som ville dratt i riktig retning dersom jeg skulle kjøpe båten din. Tørre båter er en fin ting. Jeg har selv avfukteren på om vinteren og 400W varme. I det siste har den ikke gått når jeg har kommet ombord, men så er det -11 ute akkurat nå og da er vel lufta rimelig tørr. Jeg trenger 400W for å holde vann i kraner og slanger frostfritt og så er det en liten grunnvarme ombord som gjør det behagelig og komme til båten. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 10.November.2019 Link til dette innlegget Svart 10.November.2019 Sånn ser det ut hos oss akkurat nå: Vi har 200W i salongen, 200W på badet pluss 2 x 40W under motoren. Endel av dette skrur seg av/på basert på temperaturen i båten. I tillegg står avfukteren på hele vinteren, men når det er under ca 5 grader i båten sirkulerer den bare luft. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
ozo Svart 10.November.2019 Link til dette innlegget Svart 10.November.2019 Dette er et eksempel på at varme er effektivt mot fukt. Velger man å ha båten frostfri, koster det selvsagt mer strøm, men gir også mange fordeler. PS. Om man finner ut at man skal slå av varmen, er det viktig å lufte ekstra godt. Ellers vil varmluftas akkumulerte fuktighet kondensere i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 10.November.2019 Link til dette innlegget Svart 10.November.2019 Midtpinne skrev On 9.11.2019 at 17.22: Jeg mistenker at dere ikke bruker båten på vinteren. Vis hele sitatet Eller at de har båten liggende et sted med konstant minusgrader.. som er det samme som tørr luft...lurer egentlig på hvor de da ligger...?? På Vestlandet er vinteren normalt fra +2 g til + 10 g...altså fuktig luft, selv om det ikke regner...som tidligere nevnt er ingen båt potte tett, og fuktig luft vil trenge inn sakte men sikkert...noen driter åpenbart i dette....dem om det...jeg foretrekker å holde denne inntrengingen av fuktig luft i sjakk med EL avfukter og litt varme... dette har funket fantastisk de siste 15 årene.... Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 10.November.2019 Link til dette innlegget Svart 10.November.2019 Seilars skrev On 10.11.2019 at 7.49: Vår munters mg50 Vis hele sitatet Ligger på Seatronic til 14.999 og er det prinsippet som virker, ikke en kondenseringsavfukter til 1200 som de fleste (?) setter ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.November.2019 Link til dette innlegget Svart 10.November.2019 Code0 skrev On 10.11.2019 at 12.56: Ligger på Seatronic til 14.999 og er det prinsippet som virker, ikke en kondenseringsavfukter til 1200 som de fleste (?) setter ombord. Vis hele sitatet Vet ikke det. Om bord har vi en 'rotortørker'. Tidligere hadde vi en 'kondenseringstørker'. Rotortørkeren kutter når temperaturen går under ca. 5 pluss. Den andre var satt noe høyere, i og med at fordamperen fryser. Admiralen ville kvitte seg med tørketrommelen vi hadde på vaskerommet hjemme. Parkerte kondenseringsavfukteren der. Admiralen kjempefornøyd med effekten. En klesvask er tørr på noen timer. Og tanken i avfukteren er full av vann. Bare dritt? Neppe. Bang for Bucks? Til 10 % av en Munters, leder kondenseringsavfukteren stort. Og den har jobbet i minst 12 år. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 10.November.2019 Link til dette innlegget Svart 10.November.2019 Hulda skrev On 10.11.2019 at 15.10: En klesvask er tørr på noen timer. Og Vis hele sitatet ..da er det vel varmere enn +5 i rommet. Vi går i ring her.... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.November.2019 Link til dette innlegget Svart 10.November.2019 Code0 skrev On 10.11.2019 at 17.11: ..da er det vel varmere enn +5 i rommet. Vi går i ring her.... Vis hele sitatet Tror ikke vi går i ring. Avfukteren tjente Hulda i fem år før den kom til vaskerommet. Og den gjorde en god jobb. Den fungerte. Den fikk mye fysisk juling. Den holdt. Delpoenget er at man kan ha glede og nytte av et produkt som koster en brøkdel av hva som kan velges fra 'øverste hylle'. Det er ikke alle som har anledning til å kjøpe avfukter til ca. 15000 kroner. De som ikke har anledning til slike investeringer bør ikke føle at de blir tråkka på. Personlig, med den insikten jeg har i fysikk, ser jeg ikke poenget ved å fjerne de siste 4 % vann ut av luften. Selv om RF= 55 %. Da er temperaturen så lav at mugg ikke dannes, lakk tar ikke skade, det skjer ingen negative reaksjoner. For meg er avfukter som funker under 0 grader for spesielt interesserte. Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 10.November.2019 Link til dette innlegget Svart 10.November.2019 Hulda skrev On 10.11.2019 at 17.40: For meg er avfukter som funker under 0 grader for spesielt interesserte. Vis hele sitatet En vanlig rotoravfukter virker i minusgrader, som feks Munters. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.November.2019 Link til dette innlegget Svart 10.November.2019 dobsen62 skrev On 10.11.2019 at 18.01: En vanlig rotoravfukter virker i minusgrader, som feks Munters. Vis hele sitatet Det vet jeg. Min kutter på rundt 4 plussgrader. Kostet ca. 4000 kroner. Det er en vanlig rotoravfukter. Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 10.November.2019 Link til dette innlegget Svart 10.November.2019 (redigert) Hulda skrev On 10.11.2019 at 18.09: Kostet ca. 4000 kroner. Det er en vanlig rotoravfukter Vis hele sitatet Hvilket merke er det? Redigert 10.November.2019 av dobsen62 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.November.2019 Link til dette innlegget Svart 10.November.2019 Husker ikke. Kjøpt hos Seatronic. Lurer på om navnet inneholder 'D8'-et-eller-annet. Avbildet i 'Byggingen av Hulda...'. Befinner meg 950 meter over Hulda nå. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 10.November.2019 Link til dette innlegget Svart 10.November.2019 Hulda skrev On 10.11.2019 at 15.10: Vet ikke det. Om bord har vi en 'rotortørker'. Tidligere hadde vi en 'kondenseringstørker Vis hele sitatet Da er vi enige. At du har funnet en til 4000 ikke til 15.000 er jo flott. Det jeg sa var at en kondenseringsavfukter ikke er til stor hjelp når det er kaldt i båten. Hvis vindusrammene holder -2 og kondenserings-elementet holder +4, så er det på vindusrammene det kondenserer / rimer på... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.November.2019 Link til dette innlegget Svart 10.November.2019 Det med rammer og materialer som leder varme godt, er en sak for seg. Det handler om å bryte kuldebroen. Av den grunn er de fleste av rammene i Hulda av eik og vinduene av 'plast'. De tre rammene i Hulda som er av aluminium blir dekket med plast fra utsiden om vinteren. Da er det null kondensering i båten. Alle puter, dyner, klær, tørr mat blir om bord. Ingen ting blir skadet. Flatbrødet er like flatt. Det var ikke jeg som 'fant' denne avfukteren. Den var kåret til 'årets mest anbefalte kjøp' i et eller annet engelsk båtblad. Jeg har en kompis med Munters, han oppnår i praksis ikke noe mer enn meg: Tørr båt. Så man kan kanskje vri det dit hen at 'noen' betaler mye mer enn hva de behøver for å oppnå tilnærmet null tilleggseffekt. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 10.November.2019 Link til dette innlegget Svart 10.November.2019 Hulda skrev On 10.11.2019 at 19.35: Den var kåret til 'årets mest anbefalte kjøp' i et eller annet engelsk båtblad. Vis hele sitatet Meaco DD8L, jeg kjøpte også denne etter å ha lest om den i Practical Boat Owner, en kjekk og god avfukter etter min erfaring En liten digresjon; når først dette magasinet er nevnt må det samtidig anbefales, mye gjør-det-selv-stoff og gode artikler, og mindre av disse testene av båter få har råd til. Hadde bare norske båtblader lært av PBO så hadde jeg støttet dem også. Hos meg holder avfukteren det tørt og greit vår og høst og gir i tillegg noe varme. Vinterstid fyrer jeg med pottebrenneren, da holdes den relative fuktigheten stabilt lavt. Forskjellen fra elektrisk varme er vel mest at forbrenning medfører en større grad av luftsirkulasjon da forbrenningen trenger oksygen, dermed skiftes også lufta ut. Lite plaget med kondens så lenge jeg fyrer. Sommerstid brukes avfukteren når det regner, ellers står lukene oppe når temperaturen tillater det. Spiser verken knekkebrød eller flatbrød i særlig stor grad, men når hygrometeret viser 50-60% er jeg egentlig godt fornøyd. Vil ikke ha det alt for tørt heller, den ene gitaren min slo seg skikkelig vrang en vinter jeg både fyrte og brukte avfukter, gitaren sprakk heldigvis ikke opp, men halsen fikk en fin (midlertidig) bøy som gjorde den klirrete i lyden. Og vi liker ikke klirrete lyd. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 10.November.2019 Link til dette innlegget Svart 10.November.2019 Midtpinne skrev On 9.11.2019 at 17.22: Jeg mistenker at dere ikke bruker båten på vinteren. Jeg har god varme i båten og jeg puster, koker kaffe, har fuktige klær, koker vann, vasker kopper og tilfører egentlig fukt hele tiden mens jeg er i båten. Bare flott å få vekk fukta før den trekker inn i puter og tøy. Har det tørt og fint i båten og mindre lukt blir det også. Vis hele sitatet Joda, vi bor 2 voksne og en ungeslask her og alle puster, vinteren er absolutt den tørreste årstiden.. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.