Jump to content

Varmeovn eller luftavfukter

utternS52

Recommended Posts

Barbaria skrev for 9 timer siden:

Joda, vi bor 2 voksne og en ungeslask her og alle puster, vinteren er absolutt den tørreste årstiden..

Hvor bor du...? det er ganske individuelt hvor tørr vinteren er …

Vinteren er rimelig tørr både i Sahara og Finnmark...men ikke på Vestlandskysten...samt mange andre steder..

utternS52 skrev On 7.11.2019 at 12.40:

Hei alle sammen. Jeg har en Beneteau Antares som skal ligge på sjøen i vinter. Ikke mye isolasjon i disse båtene så jeg lurte på følgende: hva anbefaler dere av en varmeovn med litt varme på, eller en luftavfukter? Veldig fint om dere begrunner svaret deres ? ( formålet er å ha tørr luft)

Jeg har en Merry Fisher 755 som i utgangspunktet er samme båt som deg, og bor i samme område som deg. Båten ligger ute hele året og jeg ønsker å ha et par varmegrader innvendig og rundt 50% relativ luftfuktighet. Har alt av puter/gardiner i båten.

Jeg har 200W frostvakt som grunnvarme i front i kabinen, samt en 1500W Thermal keramisk ovn som går på dersom temperaturen nærmer seg 0 grader (Telldus-system kontrollerer av/på). Økonomimodusen på ovnen (300W) er ikke kraftig nok til å holde over 0gr dersom det blir noen kuldegrader (heldigvis sjelden - og båten er dårlig isolert som du sier).

I tillegg har jeg en Maeco DD8L-avfukter - den har innebygget termostat og går når det trengs. Husk på å kjøpe avfukter som fungerer ned mot 0gr, ikke de billigutgavene som har begrenset funksjon når det går under 10. Taper over ventiler for å prøve å unngå å avfukte hele vestlandet.

Overvåker det hele via telefonen slik som en annen viste over her med skjermbilder (Telldus).

Guest Avmønstret#
aroneid skrev for 1 time siden:

I tillegg har jeg en Maeco DD8L-avfukter - den har innebygget termostat og går når det trengs. Husk på å kjøpe avfukter som fungerer ned mot 0gr, ikke de billigutgavene som har begrenset funksjon når det går under 10. Taper over ventiler for å prøve å unngå å avfukte hele vestlandet.

Elkjøp forhandler både Maeco DD8L og originalen, Sandstrøm. Men de har også den nye og oppgraderte utgaven SDH08L, med samme funksjonene som DD8L, men mer kompakt og med oscilerende utblås. Fungerer selvfølgelig ned mot null grader og koster rundt 2000,- 

Har selv hatt "DD8L" Sandstrøm i mange år, har fungert uten problemer. Mange som har meldt om problemer med sine Maeco på diverse sosiale forum... så tror nok jeg hadde gått for Sandstrøm igjen. 

https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/inneklima/luftavfukter/SDH08L15E/sandstrom-avfukter-sdh08l15e

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

Elkjøp forhandler både Maeco DD8L og originalen, Sandstrøm. Men de har også den nye og oppgraderte utgaven SDH08L, med samme funksjonene som DD8L, men mer kompakt og med oscilerende utblås. Fungerer selvfølgelig ned mot null grader og koster rundt 2000,- 

Har selv hatt "DD8L" Sandstrøm i mange år, har fungert uten problemer. Mange som har meldt om problemer med sine Maeco på diverse sosiale forum... så tror nok jeg hadde gått for Sandstrøm igjen. 

https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/inneklima/luftavfukter/SDH08L15E/sandstrom-avfukter-sdh08l15e

Mitt innlegg var absolutt ikke noe reklameinnlegg for Maeco sin, det finnes mange gode alternativer. Så fin presisering at det finnes billigere versjoner av omtrent samme type. Poenget mitt var å gå for typen sorpsjons-/rotoravfukter og ikke kompressorbasert på grunn av temperaturene du ofte har i båt på sjø gjennom vinteren.

Ser ut som Maeco får Sandstrøm-spørsmålet ofte og prøver å forklare hvorfor de tar dobbel pris. :)

https://bedre-inneklima.no/butikk/ofte-stilte-sporsmal-faq/faq-avfukter-generelt/er-det-samme-som-meaco

aroneid skrev 1 time siden:

Poenget mitt var å gå for typen sorpsjons-/rotoravfukter og ikke kompressorbasert på grunn av temperaturene du ofte har i båt på sjø gjennom vinteren.

Det er vel en vesentlig forskjell på en sorpsjons/rotoravfukter og en kondensavfukter.

• 4 uker senere...
Dilemma skrev 10 minutter siden:

For oss med en daycruiser med kalesje/ havnekalesje og ikke noe særlig med dører og lukke. Vil en avfukter ha effekt her eller avfukter vi hele Bergen? 

Du kan fint ha EL avfukter inne i cabinen om der er dører og lukke... få det mest mulig tett, ventiler etc...

Under kalesjen bak er det glemme sak selvfølgelig..

Det er vel bare å kjøpe et hygrometer, så ser du hvor mye effekt du får under kalesjen. Å fjerne fuktighet er som å øse en båt som lekker. Til sammenligning senker avfukteren RF til 35 % i Hulda v/8 grader. Slår jeg av avfukteren stiger RF til 55 % ved samme temperatur i løpet av 24 timer. Hele tiden med 3 doradeventiler og innsuget til Eber fullt åpne. Som et eksempel. 

Mange meninger ude og går her.

jeg kører min Sandstrøm et par døgn på høsten indtil jeg kan se, at RF er nede på under 40%. Alle ventiler er tætnet. Så regner jeg med at puder, madrasser og andet er tørt. Herefter sætter jeg et par fugtslugere op og lader båden være uopvarmet. Det har fungeret fint for mig. 

Min amatørteori er, at affugteren er god til at tørre tæpper, tekstiler og det indre af skuffer og skabe, så der ikke er fugt der. Resten klarer sig selv.

MajorAndy skrev 5 minutter siden:

Mange meninger ude og går her.

jeg kører min Sandstrøm et par døgn på høsten indtil jeg kan se, at RF er nede på under 40%. Alle ventiler er tætnet. Så regner jeg med at puder, madrasser og andet er tørt. Herefter sætter jeg et par fugtslugere op og lader båden være uopvarmet. Det har fungeret fint for mig. 

Min amatørteori er, at affugteren er god til at tørre tæpper, tekstiler og det indre af skuffer og skabe, så der ikke er fugt der. Resten klarer sig selv.

Jeg er enig i din teori...men lar likevel avfukteren gå frem til jul...står innstilt på 50 %...viktig at båten er mest mulig tett..

Man skal ikke være helt kategorisk. Luftens evne til å holde på fuktighet (RF) er temperaturavhengig. Lars H, som ligger på land i Son og ser 20 minus hver vinter, har også et annet 'fuktighetsbilde' enn Major Andy i Kjøben. Her om dagen rant vannet fra frontvinduene på Hulda. RF 50 %, 15 grader inne og det snødde. Satte på utvendige og utette vinduslemmer, duggen forsvant som dugg for solen. Puter og dyner helt tørre. Vanskelig å gi ett universelt råd som gjelder over alt til en hver tid.

Nå har min Munthers, kjøpt lite brukt for 5000, gått i 2 måneder, og jeg synes faktisk at været har blitt tørrer på denne tiden. 

Jeg kan ellers skrive under på alt som står over. Dårlig isolasjon, og kondens er hovedproblem. Jeg har isolert stålbåt, og trenger nok ikke avfukteren, hvis jeg dekker til dekksluker og ventiler. Med avfukter blir det mange ganger for tørt også, og lukkemekanismene på dørene slutter å virke, etc.Å skalke alle luker, for å avfukte luften, fungerer nok, men for meg som tidvis bor i båten, blir det upraktisk(særlig fordi jeg røyker). Jeg heller nok mot at luftsirkulasjon er veldig bra(særlig i forpigg og bak i båten), og kommer til å kanalisere noe dit. Om det blir fra avfukter, eller en vifte, tror jeg er mindre viktig. 

Ombord i Sølvskjær har jeg både oppvarming og avfukter. Båten er en 49fots treskøyte, så det er kanskje litt andre behov. 

Men har endel erfaringer med det. Jeg har forsøkt begge deler hver for seg, men har kommet frem til at en mellomting er best for min del. På grunn av at dekket ikke er isolert bil det ofte slå seg her, det kan bli så ille at det nesten regner fra taket på kveldene. Noe som kan by på utfordringer her på fuktige vestlandet...når det regner både ute og inne:headbang:

Jeg har montert inn en større avfukter, Altemp 150 tror jeg den heter, denne slipper ut fuktigheten som fuktig luft, så det er derfor ikke noe fare for at det kan fryse. Denne står innstilt på 55% luftfuktighet. En annen fordel er at den fungerer som et ventilasjons aggregat og flytter mye luft rundt i båten, slik at det er god sirkulasjon. Selv på fuktige høst og vinterdager er det tørt og fint inne, dyner og annet stoff ligger laget ombord og det er ingen tegn til mugg eller kjipe lukter. 

Som varme har en en blanding av varmeovner og vifteovner. Varmeovner er noe jeg egentlig ønsker å unngå, da varmen stiger og treverket over denne blir tørket ut på sikt. Vifteovnene fungerer bedre, men de jeg har nå er av industritype og ikke spesielt fine. 

Jeg har kommet over noen vameelementer (500/1500W)som kan settes i forbindelse med ventilasjonrør, egentlig ment for caravan, men en bedre løsning en punktoppvarming som skjer ved bruk av panelovn. Også kan man skjule dette der man eventuelt har ventilasjonskanaler eller under sofa/skap. 

Nå på vinterstid trekker båten opp til 3000W, så det er jo ikke gratis...men slipper å tømme for vann og jeg kan da ha noen netter der i ny og ne:thumbsup:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...