Jump to content

Jansen-Snekke fra Hvasser

Tempo-Sport

Recommended Posts

Hei og takk for innslipp i gruppa :-)

Noen flere her inne som har en snekke, bygget hos Jansen, på Båtbyggeriet på Hvasser?
Båtbyggeriet er ikke lenger i drift, men ble vel rundt 100 år med båtbygging, før man la ned driften

Har selv, nylig fått kjøpt meg en Jansen-Snekke, byget ved Båtbyggeriet på Hvasser.
I og med at familien til kona, kommer fra Hvasser, så var det ekstra hyggelig å få tak i en av disse.
Helt til høyre på bildet av snekka, kan man se båtbyggeriet på Hvasser. Så kan kanskje si at snekka har kommet "hjem" :-)

Helt åpen tresnekke, med halvdekk, eller det som vel kalles Stavern dekk foran? Den er bygget i 1886-87 Den har en 10 Hk Sabb fra samme tid. Hadde egentlig tenkt meg en eldre FM eller Marna bensin motor, for å få litt roligere gange, men ville vel vært galskap å bytte den "evighets-motoren" ut med en bensiner….

Har hatt båt hele livet, men de siste 20-30 årene kun en plastbåt. Har lenge ønsket meg en Jansen-Snekke, men hadde slått fra meg det, siden det er få til salgs. Men så dukket denne opp på Finn.no, og jeg sørget for å få kjøpt den. Nå står snekka men telt over, og åpent i hver ende.så ser fram til å starte tidlig med båtpussen.

Motor er helt komplett, men skulle gjerne ha byttet ut Diesel rørene, da de er skikkelig rustne et par steder. Vet dette er å få tak i, men syns det var litt vel mye å betale over 1000 kroner pr stk. I alle fall for min lommebok. Om noe har disse, og vil selge, så send meg en melding.
Trenger også Temp-Måleren øverst til venstre på bildet med instrumentene.

Mvh Kjell Helge

Snekka-02-Havna.jpg

Sabb-01.jpg

Instrumenter-Sabb.jpg

Dieselrør kan alle som driver med rep av dieselmotorer og dyser lage om du tar med det gamle som mal. 

Var hos Jansen noen ganger på 70-tallet. Som sjøspeidere lå vi på sommerleir på Store Færder om sommeren og av og til fikk speider båtene litt røffbehandling, mistet roret osv. Da var Jansen god å ha og han kunne f. eks. trylle fem et nytt ror til en speiderslupp ila. 24 timer. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Gratulere med fin snekke. Lokalhistorisk interessant denne.

Iflg VDO så ser det ut til at de instrumentene ikke selges lenger, må kanskje se på bruktmarkedet om du skal ha en helt lik. Serien het vel Blue line ser det ut til og jeg har disse i min 90-tallsbåt. Edit: finnes på eBay til en stiv pris https://www.ebay.com/itm/VDO-313-001-Blue-Line-Boat-Marine-12V-2-250-Temperature-Gauge-NOS/254389950711?hash=item3b3ad298f7:g:lqAAAOSwROldpeyX

https://www.ebay.com/itm/VDO-Marine-Temperaturanzeige/254395603552?hash=item3b3b28da60:g:nkYAAOSwZi5drY-j

Dette er hva VDO leverer pr i dag iflg deres katalog. Nå ser det ut til at ditt instrument har en sprek men om "glasset" er av plast så er det mulig å polere det opp til full glans igjen. Mulig jeg har et slikt "glass" liggende kan sjekke om du vil prøve å bytte glass.

image.png.75df581ce7c6589c64e723e9d36399d3.png

Redigert av xr4ti (see edit history)
nomen skrev for 17 timer siden:

Den rusta på dieselrøret ser ubetydelig ut ut ifra det jeg kan tolke fra bildet.

Puss over og lakk det opp, holder i snaue100 år til??

Bildet er tatt etter at jeg fjernet den verste rusta, og satte det inn med olje. Så nok betydelig verre ut, og ut fra den store kaka med rust rundt der bøyen er, gjorde meg litt bekymra. Men takker for tips, og får prøve å pusse litt, og se om det blir å bare male over. :-)

xr4ti skrev for 11 timer siden:

Gratulere med fin snekke. Lokalhistorisk interessant denne.

Iflg VDO så ser det ut til at de instrumentene ikke selges lenger, må kanskje se på bruktmarkedet om du skal ha en helt lik. Serien het vel Blue line ser det ut til og jeg har disse i min 90-tallsbåt. Edit: finnes på eBay til en stiv pris https://www.ebay.com/itm/VDO-313-001-Blue-Line-Boat-Marine-12V-2-250-Temperature-Gauge-NOS/254389950711?hash=item3b3ad298f7:g:lqAAAOSwROldpeyX

https://www.ebay.com/itm/VDO-Marine-Temperaturanzeige/254395603552?hash=item3b3b28da60:g:nkYAAOSwZi5drY-j

Dette er hva VDO leverer pr i dag iflg deres katalog. Nå ser det ut til at ditt instrument har en sprek men om "glasset" er av plast så er det mulig å polere det opp til full glans igjen. Mulig jeg har et slikt "glass" liggende kan sjekke om du vil prøve å bytte glass.

Takker så mye. Også  for tips og linker. Kan jo i beste fall være dårlig kontakt, eller en gåen giver. Så får prøve å sjekke litt nærmere, før jeg konkluderer. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...