Jump to content

Båtfrakt Stavanger til Sandvika, Oslo. Windy 40 Bora


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

@Rookie_332 tusen takk. 

@nie, jeg fikk opplyst av en god venn fra Oslo som har litt greie på Windy,  blant mange andre ting.  Han sier de ofte ligger på ca 2 liter pr nm. 

Det ble fyllt diesel på Kopervik,  forsto jeg. Med andre ord før jeg hentet Den i Stavanger. Jeg fylte ca 400 liter. Den ble også noe testkjørt etter drevbytte på Engøy.  Så han er nok ganske rett i sine antakelser. Det er ikke første gang @sap_2000 har rett. ?

Endelig ble det Bobåt

Link to post

To stk KAD300 bruker nok vesentlig mer enn 30 liter hver på 3500-3700 som jeg ser turtallet var (iallefall på noen av bildene). Min 41 bruker 30 liter på 3300 om etter boka. Tipper en slik må bruke minst 50 liter hver pr motor dvs 3 liter pr nmil minst...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
bjoris skrev for 10 timer siden:

To stk KAD300 bruker nok vesentlig mer enn 30 liter hver på 3500-3700 som jeg ser turtallet var (iallefall på noen av bildene). Min 41 bruker 30 liter på 3300 om etter boka. Tipper en slik må bruke minst 50 liter hver pr motor dvs 3 liter pr nmil minst...

 

Syns også det var lite men jeg har ikke så mye forhold til dieselforbruk på planende båter i denne størrelsen.

Men jeg oppfatter vel at Bjørn ikke har gjort måling med å fylle tanken helt underveis men SAP pleier jo å ha peiling da.. :-)

Link to post

Tror ikke tallene fra @sap_2000 er så gale. Windy 40 Bora er et veldig lettdrevet skrog. Og, i de hastigheter vi snakker om her spiller ikke motortypen så stor rolle, det er energien som trengs for å drive skroget som utgjør mesteparten av drivstoff forbruket. Således er det heller ikke i disse hastighetene så veldig stor forskjell på drivstoff forbruket om båten er utstyrt med en eller to motorer (Windy 40 Bora ble dog kun levert med to motorer).

 

Vi hadde selv en Windy 37 Grand Mistral Hardtop i en del år. Her målte jeg drivstoff forbruket flere ganger. Skroget til Windy 40 Bora er antagelig enda mer lettdrevet enn Windy 37 Grand Mistral skroget, så jeg tror ikke forbruket i de hastighetene @Bjørn Løvjomås gikk i på denne turen ville vært vesentlig forskjellig fra vår 37 Grand Mistral.

 

Bilde2.jpg.68fd5c056d94fb9ac7044c674b66547f.jpg

 

Bilde1.jpg.14d12932d6ffbcfa7914042b9dca6c40.jpg

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post

Morsomt at forbruket engasjerer i disse miljøtider:giggle:

Jeg har litt kontroll på nm opp mot fylt mengde diesel. Som nevnt så var det fylt ca 400 liter. Utstilt distanse er nok ganske nærme 200 nm. 

Men for å være litt på sikker side, kan vi si at det bare var 190 nm. 

Det gir oss ca.2.1. Jeg stoppet riktignok fyllingen før det rant over. Så kanskje jeg kunne presset på enda 20 liter..  men de store utslagene gir det ikke. ?

Å jeg som er vandt med å bruke i overkant av 5 liter på mila, så er dette billig.. ( riktignok i planende fart)

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Fakta

40 minutes ago, Bjørn Løvjomås said:

Jeg har litt kontroll på nm opp mot fylt mengde diesel. Som nevnt så var det fylt ca 400 liter. Utstilt distanse er nok ganske nærme 200 nm. 

Men for å være litt på sikker side, kan vi si at det bare var 190 nm. 

Det gir oss ca.2.1.

 

@Bjørn Løvjomås Målinger er noe dri... :rolleyes: :lol:

Jeg mener jeg sa "noe l overkant av 2 l/nm" når vi pratet på tlf... Omtrent som forventet med andre ord :yesnod:.

Det meste av turen foregikk vel i 20-32 kn, og du hadde strømmen mot deg, samt noe sjø som mer enn veier opp for saktekjøringen gjennom Blindleia.

 

Windy kan dette med å lage dype/ spisse skrog som er komfortable i litt sjø, men fortsatt relativt lettdrevne. Lavere vekt (i forhold til f.eks NW390) spiller selvfølgelig også inn, men er ikke hele forklaringen. Windy skrogene går "høyt" i vannet i plan, ergo mindre våt flate, og jeg tipper alle steglistene samt utformingen av disse er en viktig bidragsyter til det.

 

Windy hadde jo forbruksdata på alle modell liggende ute på nett. Kanskje noen som har lagret de for Bora/Grand Bora? 

Hva mener du om forbruket @Lingefan ?

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Fant en minitest av Windy 40 Bora i Båtmagasinet.

 

Sjø- og kjøreegenskaper

Da jeg innledningsvis inviterte til en "drømmetur", mente jeg det. Skroget er noe av det mest harmoniske vi har kjørt. Båten strekker seg elegant ut i plan uten merkbar planingsterskel. Med to Volvo Penta KAD 44 på 243 hk hver (målt på propellen) gjør denne båten litt over 36 knop og den er imponerende stillegående. Ikke før borti 33 knop, krøp lydmåleren over 80 desibel. Ved 30 knop bruker forøvrig de to motorene tilsammen 2,61 l. diesel pr. nautisk mil og 80 liter i timen.

 

 

Testresultater
Turtall Knop L.nm L/t DBA
1000 6,5 0,92 6 65
1500 9,1 1,54 14 69
2000 12,7 2,20 28 75
2500 20,5 2,44 50 74
2800 24,5 2,28 56 76
3000 26,4 2,42 64 76
3200 29,3 2,46 72 77
3400 30,6 2,61 80 78
3600 33,3 2,54 88 82
3800 35,3 2,66 94 83
3950 36,2 2,87 104 83
Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
sap_2000 skrev On 11.11.2019 at 12.02:

Fakta

 

@Bjørn Løvjomås Målinger er noe dri... :rolleyes: :lol:

Jeg mener jeg sa "noe l overkant av 2 l/nm" når vi pratet på tlf... Omtrent som forventet med andre ord :yesnod:.

Det meste av turen foregikk vel i 20-32 kn, og du hadde strømmen mot deg, samt noe sjø som mer enn veier opp for saktekjøringen gjennom Blindleia.

 

Windy kan dette med å lage dype/ spisse skrog som er komfortable i litt sjø, men fortsatt relativt lettdrevne. Lavere vekt (i forhold til f.eks NW390) spiller selvfølgelig også inn, men er ikke hele forklaringen. Windy skrogene går "høyt" i vannet i plan, ergo mindre våt flate, og jeg tipper alle steglistene samt utformingen av disse er en viktig bidragsyter til det.

 

Windy hadde jo forbruksdata på alle modell liggende ute på nett. Kanskje noen som har lagret de for Bora/Grand Bora? 

Hva mener du om forbruket @Lingefan ?

 

 

Artig å lese hentetråd, men så den først nå. 40 Bora er en meget god båt.
 

Min erfaring er at vi ofte bruker mellom 2,5 og 3 liter pr nautisk mil på 42 Grand Bora, riktignok med D6350. Vi bruker nok aldri ned mot 2 liter, men har ikke målt forbruket spesielt nøyaktig heller. Men jeg merker at ved rolig planefart i 25-27 knop er den ganske nøysom. Det er ofte en del vektforskjeller mellom utstyrsnivået og last i slike båter. Noen har tung generator og andre ikke, jolle kan jo veie litt, og om dieseltanken og vanntanken er full eller ikke. Om man gjør båten glattere under så går den vel enda raskere og lettere i sjøen. Vi marsjer mest på mellom 27 og 32 knop. Der ligger båten skikkelig oppå og nyter alle sjøer som måtte inntreffe.

Hva klarte denne 40 bora med 2xkad300 på maksfart? Ofte kan maksfarten i forhold til motorisering gi en grei indikasjon på hvor lettdrevet den konkrete båten er. Med d6350 får 42 GB mellom 39 og 44 knop på maks, avhengig av last, vanntemperatur, og hvor glatt den er under osv.

 

Tipper 40 med kad300 gjør tilsvarende 35-39? 
 

Flere av eierne av W42 og vi har diskutert litt forbruk inne på Windy Owners Club på Facebook. En av de oppgav at han kjørte sin W42 med 2xD6370 i sommer fra Vestlandet, via Kristiansand og Arendal, over havet til Skagen, derfra til Gøteborg, så svenskekysten nordover og via Tjøme og så rundt sørlandet og hjem til vestlandet. Mulig han er her inne og kan bekrefte/avkrefte. Han oppgav distanse og forbruk ut fra en moderne plotter. Ganske sikker på at han endte på rundt 2,8 liter pr nm totalt om jeg husker riktig.

Selv landet jeg på rundt 2,7-2,8 på en tur jeg målte forbruk i sommer. Riktignok i varme temperaturer. På høsten får man vel lavere forbruk pga mer effektive temperaturer ned mot 0?

 

Vedrørende sjøegenskaper:

Disse båtene har utrolig gode sjøegenskaper. Men alt slår til slutt i planefart, også Windy Grand Bora. Men det skal jo litt til, bare en gang i sommer har jeg følt at jeg måtte ned i fart. Det var 10 + sekundmeter rett i mot fra havet med ujevne kryssende sjøer. Selv om båten sikkert takler det fint så «føles det ille» å mose båten mot sjøer mtp innredning osv. Hadde det vært en testbåt og ikke ens egen «baby» kunne man vært fristet til å teste hardere og man sitter med en følelse at det sikkert hadde gått fint.

Men kan bekrefte at den i 13-14 knop kan den trenere alle slags bølger helt uten det minste slag eller sprut på vinduene (annet enn i stor nok skrå sidesjø med masse sidevind, da spruter det jo til slutt også her), men selv i 22 knop kan det etterhvert slå noe når de skarpe blir 3 + meter. Man har jo Tv hengende på veggen, speil her og der og ikke minst champagne i kjøleskapet, så man tenker mer på innventaret enn på båtens vasse v-bunn og potensielle sportslige egenskaper i slik sjø må jeg innrømme. I min båt sitter alt 100% og det virker å være skikkelig stum og god kvalitet. På eldre Bora-båter og spesielt de som er hardt brukt i middelhavet og steder med mye sjø eller gått i varmt vær kan taktrekket inne i cabinen falle ned for limet løsner. Det finnes steder som fikser dette i både Norge og Sverige har jeg lest på Windy Owners Club. Ellers er inntrykket mitt at det er utrolig lite ting og tang med disse båtene annet enn motorer og teknisk som det er på alt og normal slitasje på f eks teak. Båt er båt, men disse båtene godt vedlikehold og man har en evighetsmaskin med svært høy norsk Arendals-kvalitet fra en av Windys beste epoker.

 

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
sap_2000 skrev On 11.11.2019 at 14.40:

her er forøvrig forbrukstall fra GM med KAD300. 

Laveste forbruk i plan er på 1,99 L/nm ved 29 kn. 

Boraen har 2.28 v. 25kn som også er meget pent for en større og tyngre båt. Skulle ikke forundre meg om forbruket er hakket lavere med KAD 300 også pga mer gunstig marsjturtall 

 

 

drivstofforbruk_gm37_m_kad300.jpg


 

Gode tall det der. Ser at det er nesten tilsvarende gode tall på datablad for min 42. Erfaringene tilsier at disse Windy-test databladene er oppnåelige med helt ribbet båt før utstyr er montert og helt uten last og helt nytt glatt skrog og ofte i kaldt vann på høsten. I praksis ser vi ofte at man bør trekke fra 2-3 knop på toppfart og legge til 0,2-0,5 på drivstoff. Dette gjelder i alle fall veldig mange av båtene sånn i realiteten. Husker jeg snakket med han ene som kjøpte Windy 34 Khamsin med 2x v8 8,1. Jeg vurderte å kjøpe den og hsdde en hyggelig prst med eieren som hadde kjøpt den ny. Windy hadde aldri tidligere oppnådd over 56 knop med en båt, men denne hadde han fått opplyst av Windy at hadde oppnådd dette på Windys egne førleverings-tester før utstyr var montert. Selv klarte han bare 47-48 da båten var ny og han hadde sett 50, men det var mer 46-48 nå da båten var 12-13 år gammel.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...