Jump to content

Er 590 timer mye på en Mercruiser 1.7L TDI?

Bigdrago

Recommended Posts

Er 590 timer mye på en Mercruiser 1.7L TDI? Den står på en Uttern D55.

Belger og regreim ble skiftet for to år siden.

Den fikk full service i vinter.

Noen fallgruver her annet enn at wastegate bør smøres?

Når bør impeller skiftes?

Hei Bigdrago. 

Ta et søk på «Mercruiser 1,7 tdi» her inne (eller alternativt « Mercruiser 1,7 » + «baatplassen.no» på google) så får du opp flere tråder om erfaringer med denne motoren. 

Nå er det jo slik at mange tråder gjerne handler om «problemer» og at man sjeldnere finner innlegg som: «Vil bare melde om at nå har jeg hatt denne motoren i 15 år uten problemer, bare til info..» 

Har lest endel av disse trådene og kort oppsummert så vidt jeg kan huske, så er vel noe av problemene som er nevn: wastegate på turbo som er stuck med påfølgene brent hull i stempel, sensitive dieseldyser, samt lite motorvolum generelt som gjør at den gjerne blir belastet (for) høyt. 

Så vidt jeg har skjønt, så sitter impelleren i drevet på denne. Hvorvidt impeller er moden for utskifting eller ikke kommer jo veldig ann på hva den har blitt utsatt for under bruk, så der ville jeg personlig ha byttet den når båt kom i mitt eie for å få kontroll på dette og kunne regne nytt bytte seinere ut i fra dette. 

:flag_bp:

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz