Jump to content

Hvordan få løs innmaten i varmeveksler?


Lars H.

Recommended Posts

Det er vel en stund siden det har vært en tråd om ting som sitter fast, bolter osv, så her en ny runde. Jeg har jo byttet hele varmeveksleren og eksosmanifolden på min Yanmar 4JHE motor, så nå står den gamle klumpen i garasjen. Ved å kikke litt på den, ser alle de tynne rørene fine ut og er helt åpne.

 

Det hadde derfor vært artig å fått ut hele røret med de tynne rørene, men dette sitter bom fast.

 

Skal jeg bruke kraft og dunke og slå, er det fort gjort å ødelegge de tynne rørene. Jeg har forsøkt med rustløser av forskjellig slag uten at det hjelper. Noen andre gode forslag? Innmaten ser ut til å sitte like godt fast i begge ender. En tur med hele sulamitten i badekaret med glovarmt vann, for så å dunke og slå?

 

varmeveksler_trudelutt.jpg.9435bfde7ccf6bae8170767a51e5c669.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det sitter vel en feit o-ring i hver ende av bundelen. Pirk ut o-ringene som første del av jobben. Om du tar med deg hele greia opp i badekaret, vet jeg ikke hva som utvider seg mest. Eller hvor forbanna Trude blir. Poenget er at aluminiumshuset må utvide seg mer enn bundelen. Det kan være en utfordring. Noen smekk, etter at o-ringene er fjernet, med en gummihammer løser vanligvis problemet. Ikke jern, ikke bly, ikke plast, men gummihammer. Etter at o-ringene er fjernet, ville det kanskje være en idé å tømme glovarmt vann opp i påfyllingen for 'grønt vann'. La det varme seg opp og bruk kjølespray på bundelen etter at du har tømt ut vannet. Så et dask med gummihammer. Jeg har demontert bundler fra noe få hundre gram og opp til flere tonn. Har til gode å ikke få dem ut. På en eller annen måte. Uten å ødelegge dem. 

Link to post
Hulda skrev for 5 timer siden:

Noen smekk, etter at o-ringene er fjernet, med en gummihammer løser vanligvis problemet. Ikke jern, ikke bly, ikke plast, men gummihammer

 

Hva med denne klubben, gummihammer har jeg faktisk ikke? Denne laget jeg faktisk selv på sløyden da jeg for rundt 65 år siden gikk på folkeskolen!

 

Info til de yngre her: Alle unger gikk den gang, -  i "steinalderen" 7 år på folkeskolen fra de var 6 - 7 år gamle.

 

klubbe.jpg.4d1fe3d77a659e7e3ff29318138727eb.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Når jeg ser på bildet av varmeveksleren, så er det bra at du skiftet ut hele greia. O-ringen som ligger rundt bundelen har to oppgaver. Den skal tette mellom bundle og aluminiumshuset. O-ringen skal også isolere aluminiumshuset fra bundelen, rent elektrisk. Det siste postulatet ser ut til å være oppfylt i tvilsom grad. I så fall medfører det at bundelen vil bruke aluminiumshuset som anode på sjøvannssiden. Mer enn noen gang, aluminiumshuset er 'beyond repair'. Innen rimelighetens grenser. 

Link to post

Det skal jeg gjøre, men jeg går ikke ut i en iskald garasje nå. Jeg får ta enheten med inn i boden (oppvarmet) neste gang jeg skal ut til bilen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev 1 time siden:

Det skal jeg gjøre, men jeg går ikke ut i en iskald garasje nå. Jeg får ta enheten med inn i boden (oppvarmet) neste gang jeg skal ut til bilen.

Pysa. Tenk på meg som er beordra til fjells. 30 meter til trekkfull utedass der ringen holder 11 minus. I kølamørke, midt i natte svarta, edru. Det er snø der! 

Link to post
Sitat

Mulig du har skrevet det i en annen tråd, Lars, men hvor mange timer har motoren gått på disse 33 årene?

 

Plusser jeg på 102 timer for 1987 som jeg ikke har data for, blir det 3000 timer. Og så hadde vel den første eieren som hadde båten en snau sesong også noen timer.

 

motortimer.jpg.72ba5c505a3654872dc5a21adc5d3502.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Og så var innmaten i varmeveksleren pellet ut. Det ble å pirke ut O-ringene, en runde med Boltex der de satt, og så noen slag med min selvlagede  treklubbe fra sløyden på Folkeskolen med 5mm gummi som anlegg for slagene. Jeg brukte ikke hverken ekstra varme eller kjøling.

 

Selve innmaten ser uforskammet bra ut, og jeg har jo heller ikke hatt noen registrering av forbindelse mellom sjøvann og ferskvann. Og alle de tynne rørene er åpne. Dermed har jeg en reserve varmeveksler innmat.

 

 

varmeveksler_innmat.jpg.3705c7f181e463350dc71fc12b6dbbcf.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Endeflatene der lokkene på varmeveksleren satt, ser faktisk bra ut. Det som ikke er bra, er tæringen der eksosbendet satt. Og så sitter det igjen rester av to bolter der, pluss en for feste av det ene endelokket. Så det blir nok at hele saken blir liggende i en krok et eller annet sted om ikke noen skulle være interessert i enheten. Tappekranen for ferskvann er helt OK, og plastslangen fra denne kjennes som jeg skulle vært og kjøpt den igår!

 

varmeveksler_kran.jpg.4947a512be35067372e343ff4731708b.jpg

 

varmeveksler_slange.jpg.9923f151cee27e1644844835735d9f6a.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

He he! Men nå begynner det å krible efter å komme seg i båten og montere den nye varmeveksleren/eksosmanifolden. Værmeldingen for kommende uke ser faktisk brukbar ut, den sier i hvert fall røde tall for temperaturen. Og om jeg supplerer med en vifteovn på 2kW pluss Eber'n på 2kW kan det bli levelig under presenningen.

 

vaer_son_uke46_2019.jpg.319f1787d0b8eb11150cd1db439b4e13.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Og så var varmeveksleren/eksosmanifolden montert. Motoren ble startet (starttid under 1 sek) og alt fungerte uten lekkasjer hverken fra sjø eller ferskvannsystemet. Det sirkulerte helt OK i begge systemene.

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...