Lars H. Startet 8.November.2019 Del på Facebook Startet 8.November.2019 Det er vel en stund siden det har vært en tråd om ting som sitter fast, bolter osv, så her en ny runde. Jeg har jo byttet hele varmeveksleren og eksosmanifolden på min Yanmar 4JHE motor, så nå står den gamle klumpen i garasjen. Ved å kikke litt på den, ser alle de tynne rørene fine ut og er helt åpne. Det hadde derfor vært artig å fått ut hele røret med de tynne rørene, men dette sitter bom fast. Skal jeg bruke kraft og dunke og slå, er det fort gjort å ødelegge de tynne rørene. Jeg har forsøkt med rustløser av forskjellig slag uten at det hjelper. Noen andre gode forslag? Innmaten ser ut til å sitte like godt fast i begge ender. En tur med hele sulamitten i badekaret med glovarmt vann, for så å dunke og slå? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 Det sitter vel en feit o-ring i hver ende av bundelen. Pirk ut o-ringene som første del av jobben. Om du tar med deg hele greia opp i badekaret, vet jeg ikke hva som utvider seg mest. Eller hvor forbanna Trude blir. Poenget er at aluminiumshuset må utvide seg mer enn bundelen. Det kan være en utfordring. Noen smekk, etter at o-ringene er fjernet, med en gummihammer løser vanligvis problemet. Ikke jern, ikke bly, ikke plast, men gummihammer. Etter at o-ringene er fjernet, ville det kanskje være en idé å tømme glovarmt vann opp i påfyllingen for 'grønt vann'. La det varme seg opp og bruk kjølespray på bundelen etter at du har tømt ut vannet. Så et dask med gummihammer. Jeg har demontert bundler fra noe få hundre gram og opp til flere tonn. Har til gode å ikke få dem ut. På en eller annen måte. Uten å ødelegge dem. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2019 (redigert) Hulda skrev for 5 timer siden: Noen smekk, etter at o-ringene er fjernet, med en gummihammer løser vanligvis problemet. Ikke jern, ikke bly, ikke plast, men gummihammer Hva med denne klubben, gummihammer har jeg faktisk ikke? Denne laget jeg faktisk selv på sløyden da jeg for rundt 65 år siden gikk på folkeskolen! Info til de yngre her: Alle unger gikk den gang, - i "steinalderen" 7 år på folkeskolen fra de var 6 - 7 år gamle. Redigert 8.November.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 (redigert) Før i tiden hadde vi papp/tre/jernsløyd. Treklubben egner seg ikke noe videre. Den kan slå løs rørene fra platene. Du har kanskje et 2 mm gummiflak å legge mellom? Redigert 8.November.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2019 Selvfølgelig, i hvert fall en rull med 3 - 4mm! Obs., har sendt deg en IM. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Okkaby Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 Eller ligge hele sulamitten i syrebad. Da løsner vel alt, inkludert dritt som du vil ha bort Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Hulda Svart 9.November.2019 Del på Facebook Svart 9.November.2019 Når jeg ser på bildet av varmeveksleren, så er det bra at du skiftet ut hele greia. O-ringen som ligger rundt bundelen har to oppgaver. Den skal tette mellom bundle og aluminiumshuset. O-ringen skal også isolere aluminiumshuset fra bundelen, rent elektrisk. Det siste postulatet ser ut til å være oppfylt i tvilsom grad. I så fall medfører det at bundelen vil bruke aluminiumshuset som anode på sjøvannssiden. Mer enn noen gang, aluminiumshuset er 'beyond repair'. Innen rimelighetens grenser. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.November.2019 Del på Facebook Svart 9.November.2019 Kun for Lars H: Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.November.2019 Del på Facebook Svart 9.November.2019 Etter rengjøring i begge ende en gummipakning et lokk av finer og to 5 mm gjenge-stenger så trekker du den ut . Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 9.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2019 Takk for det tipset også. Noen som vet om det er det samme hvilken vei den trekkes/slåes ut? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 9.November.2019 Del på Facebook Svart 9.November.2019 Hvis diameteren er lik i begge ender, så spiller den ingen rolle. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 9.November.2019 Del på Facebook Svart 9.November.2019 Korrekt, mål dia. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2019 Det skal jeg gjøre, men jeg går ikke ut i en iskald garasje nå. Jeg får ta enheten med inn i boden (oppvarmet) neste gang jeg skal ut til bilen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
TideRace Svart 9.November.2019 Del på Facebook Svart 9.November.2019 Mulig du har skrevet det i en annen tråd, Lars, men hvor mange timer har motoren gått på disse 33 årene? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.November.2019 Del på Facebook Svart 9.November.2019 Lars H. skrev 1 time siden: Det skal jeg gjøre, men jeg går ikke ut i en iskald garasje nå. Jeg får ta enheten med inn i boden (oppvarmet) neste gang jeg skal ut til bilen. Pysa. Tenk på meg som er beordra til fjells. 30 meter til trekkfull utedass der ringen holder 11 minus. I kølamørke, midt i natte svarta, edru. Det er snø der! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2019 Sitat Mulig du har skrevet det i en annen tråd, Lars, men hvor mange timer har motoren gått på disse 33 årene? Plusser jeg på 102 timer for 1987 som jeg ikke har data for, blir det 3000 timer. Og så hadde vel den første eieren som hadde båten en snau sesong også noen timer. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 9.November.2019 Del på Facebook Svart 9.November.2019 (redigert) Hulda skrev 39 minutter siden: Pysa. Tenk på meg som er beordra til fjells. 30 meter til trekkfull utedass der ringen holder 11 minus. I kølamørke, midt i natte svarta, edru. Det er snø der! PYSE, 11 minus og tørr luft på fjellet er syden temp. Redigert 9.November.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 10.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2019 Og så var innmaten i varmeveksleren pellet ut. Det ble å pirke ut O-ringene, en runde med Boltex der de satt, og så noen slag med min selvlagede treklubbe fra sløyden på Folkeskolen med 5mm gummi som anlegg for slagene. Jeg brukte ikke hverken ekstra varme eller kjøling. Selve innmaten ser uforskammet bra ut, og jeg har jo heller ikke hatt noen registrering av forbindelse mellom sjøvann og ferskvann. Og alle de tynne rørene er åpne. Dermed har jeg en reserve varmeveksler innmat. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 10.November.2019 Del på Facebook Svart 10.November.2019 Utmerket, skikkelig kvalitet! Aluminiumsdelen er vel bare å sende til gjenvinning. Om du ikke har god plass. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2019 Endeflatene der lokkene på varmeveksleren satt, ser faktisk bra ut. Det som ikke er bra, er tæringen der eksosbendet satt. Og så sitter det igjen rester av to bolter der, pluss en for feste av det ene endelokket. Så det blir nok at hele saken blir liggende i en krok et eller annet sted om ikke noen skulle være interessert i enheten. Tappekranen for ferskvann er helt OK, og plastslangen fra denne kjennes som jeg skulle vært og kjøpt den igår! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 10.November.2019 Del på Facebook Svart 10.November.2019 Ok. Da får vi komme tilbake til saken om drøye 30 år :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2019 He he! Men nå begynner det å krible efter å komme seg i båten og montere den nye varmeveksleren/eksosmanifolden. Værmeldingen for kommende uke ser faktisk brukbar ut, den sier i hvert fall røde tall for temperaturen. Og om jeg supplerer med en vifteovn på 2kW pluss Eber'n på 2kW kan det bli levelig under presenningen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 10.November.2019 Del på Facebook Svart 10.November.2019 Jepp, vi kommer ned fra 10 blå om tre dager. Da må jeg begynne å bearbeide Admiralen for en liten seiltur. Det kribler! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2019 Og så var varmeveksleren/eksosmanifolden montert. Motoren ble startet (starttid under 1 sek) og alt fungerte uten lekkasjer hverken fra sjø eller ferskvannsystemet. Det sirkulerte helt OK i begge systemene. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
TideRace Svart 13.November.2019 Del på Facebook Svart 13.November.2019 Godt jobbet, Lars ? Da er den klar for nye 3000 timer/ 33 år. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.