Jump to content


Etterlysning av lista skøyte fra 1959


_Bliss_

Recommended Posts

Min morfor hadde en listaskøyte fra 1959.

Ca 48 fot

Mkr skogholm fra Tysvær (r-89-tv).

Så vidt jeg vet er denne havnet på østlandet. Tror den lever enda.

Hadde vært interessant å vite hvor denne er idag.

Er der noen som vet noe?

Link to post
Lazyjack skrev for 8 timer siden:

Disse ble vel kalt Listerskøyter og var, i motsetning til hva som var vanlig for skøyter,  klinkbygget?

Mkr - Motorkrysser?

Tror ikke den ee klinkbygget, ut i fra bildene jeg har sett.

Det var en krysser, antar det er derfor mkr.

Link to post
Furu skrev for 2 timer siden:

Ex sooningen  ex skogholm ex ulvøy ,så skogholm igjen. 
der er jo eier fra i år i sdir

Det stemmer nok ja. Men det var vel skogholm først så sooningen?

Mener i allefall min morfar hadde først, mulig jeg tar feil?

Link to post
Hulda skrev for 1 time siden:

A-2-V Sooningen var garantert kravellbygget krysser i furu. Brødrene som drev fiske med denne i Son er forlengst døde. 

Måtte se på bildene igjen å ser at det stemmer at den er kravellbygget. Min morfar døde ifjor, så de fleste som har hatt sitt yrke på denne er nok historie. Men det er artig å se at båtene lever videre. Kunne faktisk tenkt meg å fått tak i denne for å ha den selv. Men det krever nok mer tid og penger enn jeg har å eie en slil båt.

 

Båten han hadde etter denne lever faktisk også idag. Går idag som hasting. Denne tror jeg het alsvåg først, så skogholm, deretter vestervon og idag hasting.

Dettr er en stålbåt, er ombygget og forlenget siden dengang.

Hvis jeg ikke tar helt feil er det motoren fra denne som idag står i mk erkna. En callesen. Kanskje noen kan bekrefte?

Nydelig lyd forøvrig.

Link to post
Snartbåt? skrev 12 minutter siden:

Det stemmer nok ja. Men det var vel skogholm først så sooningen?

Mener i allefall min morfar hadde først, mulig jeg tar feil?

 

Nja.. Trur det va sooning først. Det stod på larship.no forresten.

Bare å Google i vei

Edited by Furu (see edit history)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post

Brødrene Johansen (tror jeg de het), kjøpte Sooningen brukt på første halvdel av 70-tallet. De tok ut semidieselen og fikk satt inn en Scania med hydraulisk gir. Snakket med Arne (den ene broren) om dette. De fikk garnet i propellen fordi den snurret. Monterte akselbrems. Mener gutta var ca. 1950 modeller (tvillinger), døde tidlig. 

Link to post
  • 8 months later...
Skogholm skrev 42 minutter siden:

Hei. Er nåværende eier av Skogholm tidligere Soningen dersom det fortsatt er interessant. 

 

Hei. Det var artig. Hadde vært interresant med litt info/ bilder og hvordan tilstanden er generelt.

Går du med planer om å selge? 

 

Link to post

Hei. Morsomt å se gammelt bilde av sooningen! 

Skal finne noen bilder av nåværende utseende. Det er nytt styrhus og nye master siden den tid. Båten er nå på slipp for diverse trearbeid. 

 

Link to post
  • 2 months later...

Hei :-) Fiske skøyta Skogholm  og senere Soningen tilhørte min far og onkel  Ole og Stein Arne Johansen  i fra Son . De drev Yrkesfiske med denne båten i mange år 

og pappa  lever i beste velgående hvis du vil ha kontakt med han  :-) 

 

 

Link to post
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...