_Bliss_ Startet 10.November.2019 Del på Facebook Startet 10.November.2019 Min morfor hadde en listaskøyte fra 1959. Ca 48 fot Mkr skogholm fra Tysvær (r-89-tv). Så vidt jeg vet er denne havnet på østlandet. Tror den lever enda. Hadde vært interessant å vite hvor denne er idag. Er der noen som vet noe? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 11.November.2019 Del på Facebook Svart 11.November.2019 (redigert) Disse ble vel kalt Listerskøyter og var, i motsetning til hva som var vanlig for skøyter, klinkbygget? Mkr - Motorkrysser? Redigert 11.November.2019 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 11.November.2019 Del på Facebook Svart 11.November.2019 https://www.digitalarkivet.no/view/220/gc00000000402006 Det er denne her ja? Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
_Bliss_ Svart 11.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2019 Lazyjack skrev for 8 timer siden: Disse ble vel kalt Listerskøyter og var, i motsetning til hva som var vanlig for skøyter, klinkbygget? Mkr - Motorkrysser? Tror ikke den ee klinkbygget, ut i fra bildene jeg har sett. Det var en krysser, antar det er derfor mkr. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 11.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2019 Furu skrev for 6 timer siden: https://www.digitalarkivet.no/view/220/gc00000000402006 Det er denne her ja? Fant dette ved søk: https://www.sdir.no/skipssok/#/shipdetails/56291/1 Stemmer med byggeår etc. Kan være denne. Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 11.November.2019 Del på Facebook Svart 11.November.2019 Ex sooningen ex skogholm ex ulvøy ,så skogholm igjen. der er jo eier fra i år i sdir Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Hulda Svart 11.November.2019 Del på Facebook Svart 11.November.2019 (redigert) A-2-V Sooningen var garantert kravellbygget krysser i furu. Brødrene som drev fiske med denne i Son er forlengst døde. Redigert 11.November.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 11.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2019 Furu skrev for 2 timer siden: Ex sooningen ex skogholm ex ulvøy ,så skogholm igjen. der er jo eier fra i år i sdir Det stemmer nok ja. Men det var vel skogholm først så sooningen? Mener i allefall min morfar hadde først, mulig jeg tar feil? Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 11.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2019 Hulda skrev for 1 time siden: A-2-V Sooningen var garantert kravellbygget krysser i furu. Brødrene som drev fiske med denne i Son er forlengst døde. Måtte se på bildene igjen å ser at det stemmer at den er kravellbygget. Min morfar døde ifjor, så de fleste som har hatt sitt yrke på denne er nok historie. Men det er artig å se at båtene lever videre. Kunne faktisk tenkt meg å fått tak i denne for å ha den selv. Men det krever nok mer tid og penger enn jeg har å eie en slil båt. Båten han hadde etter denne lever faktisk også idag. Går idag som hasting. Denne tror jeg het alsvåg først, så skogholm, deretter vestervon og idag hasting. Dettr er en stålbåt, er ombygget og forlenget siden dengang. Hvis jeg ikke tar helt feil er det motoren fra denne som idag står i mk erkna. En callesen. Kanskje noen kan bekrefte? Nydelig lyd forøvrig. Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 11.November.2019 Del på Facebook Svart 11.November.2019 (redigert) Snartbåt? skrev 12 minutter siden: Det stemmer nok ja. Men det var vel skogholm først så sooningen? Mener i allefall min morfar hadde først, mulig jeg tar feil? Nja.. Trur det va sooning først. Det stod på larship.no forresten. Bare å Google i vei Redigert 11.November.2019 av Furu (see edit history) Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Hulda Svart 11.November.2019 Del på Facebook Svart 11.November.2019 Brødrene Johansen (tror jeg de het), kjøpte Sooningen brukt på første halvdel av 70-tallet. De tok ut semidieselen og fikk satt inn en Scania med hydraulisk gir. Snakket med Arne (den ene broren) om dette. De fikk garnet i propellen fordi den snurret. Monterte akselbrems. Mener gutta var ca. 1950 modeller (tvillinger), døde tidlig. Sitér dette innlegget Link to post
Skogholm Svart 19.Juli.2020 Del på Facebook Svart 19.Juli.2020 Hei. Er nåværende eier av Skogholm tidligere Soningen dersom det fortsatt er interessant. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 19.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2020 Skogholm skrev 42 minutter siden: Hei. Er nåværende eier av Skogholm tidligere Soningen dersom det fortsatt er interessant. Hei. Det var artig. Hadde vært interresant med litt info/ bilder og hvordan tilstanden er generelt. Går du med planer om å selge? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Juli.2020 Del på Facebook Svart 19.Juli.2020 A2V 'Sooningen' foto 27. juli 2002: Sitér dette innlegget Link to post
Skogholm Svart 21.Juli.2020 Del på Facebook Svart 21.Juli.2020 Hei. Morsomt å se gammelt bilde av sooningen! Skal finne noen bilder av nåværende utseende. Det er nytt styrhus og nye master siden den tid. Båten er nå på slipp for diverse trearbeid. Sitér dette innlegget Link to post
Skogholm Svart 22.Juli.2020 Del på Facebook Svart 22.Juli.2020 her er et par bilder av hvordan skøyta ser ut i dag :) Sitér dette innlegget Link to post
Kajsen Svart 24.September.2020 Del på Facebook Svart 24.September.2020 Hei :-) Fiske skøyta Skogholm og senere Soningen tilhørte min far og onkel Ole og Stein Arne Johansen i fra Son . De drev Yrkesfiske med denne båten i mange år og pappa lever i beste velgående hvis du vil ha kontakt med han :-) Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 4.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2020 Skogholm skrev On 22.7.2020 at 22.26: her er et par bilder av hvordan skøyta ser ut i dag :) Er skøyta i bruk som fritidsbåt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.