Jump to content

Bygger ny dusj i båten. Våtrom.

leiohel

Recommended Posts

Nå er det tid for å spørre andre til råds.

jeg er båtboer og ofrer sidekabinen til våtrom. Ut går køyeseng og inn går vaskemaskinen og dusj. Å ha et dedikert rom til alt som er vått, tenker jeg er lurt i en bobåt. Båten er en havseiler fra 93. Veggene er kledd i mahogni kryssfiner. Båten har hatt dusjer på hvert av badene og det ser ikke ut til at veggene har tatt skade av det. Heller ikke helt nede hvor veggene møter flis. 

Så planen er som følger: bruke mahogni veggene i rommet som dusj vegger. Nederst, hvor jeg må gjøre noen endringer, støper jeg med epoxy, en liten brønn med utgang til pumpen. I hjørnene på vegg platene bruker jeg en stripe våtrom silicon.  Alternativt er å kle veggene med et lag epoxy og duk, men usikker på hvordan dette vil feste seg på platene. 

Bare kom med tips og forslag. Pris er selvsagt også med i beregningen.

mvh

leif ove

Hei. Siden det ikke har blitt fuktinntrengning i mahogni veggene tidligere ved dusjing går jeg da ut i fra at de er lakket med en DD tokomponent lakk som er mye brukt i båtinnredning. Polyuretan.   Det vil da gå greit med epoxy og duk med en toppcoat som siste omgang. Må mattes og prøv gjerne med aceton om den løser opp lakken. Det gjør den på olje lakk og det må slipes inn til bart tre. Har selv laget et lite bad å valgt fibo baderomsplater på skott hvor det blir mye vann. Begge metoder lysner jo rommet om det er ønsket.  Jeg lager nå bad nr.2 i egen bobåt å der blir det et plassbygget dusjkabinett med dør hvor det blir støpt med glassfiber hele rommet. Også i tak. Det er jo også et alternativ om du vil legge litt mer arbeid i prosjektet. Et tredje alternativ som også jeg vurderte var å lime våtromsbelegg på skott. Fungerer best på rette flater. Jeg ville derimot ha både sitte hylle og noe dill dall innvendig så derfor støp.

knude

Edited by Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Knude skrev for 2 timer siden:

Hei. Siden det ikke har blitt fuktinntrengning i mahogni veggene tidligere ved dusjing går jeg da ut i fra at de er lakket med en DD tokomponent lakk som er mye brukt i båtinnredning. Polyuretan.   Det vil da gå greit med epoxy og duk med en toppcoat som siste omgang. Må mattes og prøv gjerne med aceton om den løser opp lakken. Det gjør den på olje lakk og det må slipes inn til bart tre. Har selv laget et lite bad å valgt fibo baderomsplater på skott hvor det blir mye vann. Begge metoder lysner jo rommet om det er ønsket.  Jeg lager nå bad nr.2 i egen bobåt å der blir det et plassbygget dusjkabinett med dør hvor det blir støpt med glassfiber hele rommet. Også i tak. Det er jo også et alternativ om du vil legge litt mer arbeid i prosjektet. Et tredje alternativ som også jeg vurderte var å lime våtromsbelegg på skott. Fungerer best på rette flater. Jeg ville derimot ha både sitte hylle og noe dill dall innvendig så derfor støp.

knude

Her var det mye god informasjon. Takk. Jeg har vurdert å lime klare pmma plater på veggene, da jeg liker mahogni looken. Men takk igjen for gode tips. Aceton testen skal jeg ta.

mvh

leif ove