Jump to content

Silikonspray på elektronikk i båtmotor?


adundas

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
adundas skrev 52 minutter siden:

Er silikonspray bedre, @Pinkvin? Hvor skal man spraye, i så fall?

 

Om det ene er bedre enn det andre har jeg ingen formening om, men muligens. Det er gjerne sånn at "tynnere" oljebaserte produkt vasker vekk "tykkere" oljebaserte produkt. Kan tenkes silikon ikke har samme effekten, med mindre det følger med en del stoffer for å tynne den ute eller noe? 

 

Jeg har null peil på større utenbordsmotorer men på småmotorer så er det gjerne fett på bevegelige deler i forbindelse med wire, gass, gear osv. Jeg ville brukt noe annet enn "tynne sprayer" på ting som beveger seg. Om motoren ikke er for gammel så vil du se at det ofte er brukt grease i en eller annen form. 

 

Silikonspray på elektriske koblinger osv er kanskje ikke så dumt? Holder vannet unna, men vaskes/tørker kanskje opp litt kjapt? På  elektriske koblinger i dieselmotoren i båten og ellers bruker jeg vaselin, og det har fungert perfekt i grunnen. 

Link to post

En ulempe med å spraye slikt med en "fet" løsning er at det blir ett helvete å holde reint, alt støv og drit vil sette seg fast.

 

Jeg ville heller gått for å ha ett så reint utgangspunkt som mulig istedet for å spraye med ett middel som samler på støv/skit hvor støv og skitet kan samle fuktighet...

Har man elektronikk som man ønsker å beskytte kan man støpe det inn i noe, kanskje man kan få tak i slikt som en spray? Jeg er ikke sikker på hva det heter, men det er mye brukt til å kaplse inn elektronikk i fuktige miljøer. 

Link to post

Som Sjøholken sier, hold elektronikk rent og tørt. Jeg jobbet i 17 år som serviceingeniør i NRK TV lyd, og klisset ALDRI til noen kretskort med elektronikk med noen form for spray. Slik spray suger til seg dritt som fluepapir! Skulle vi rense noe, burkte vi isopropanol (sprit) eller flytende freon, begge deler fullstendig tørt.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

I ungdomen, den gangen CRC kom på markedet, skulle alt mulig sprayes. Motorens tenningsanlegg, starter, dynamo, alt. Funket bra noen måneder. Så kom krypstrømmene, og alt ble bare dritt. Da lærte vi at rent og tørt var eneste farbare veien. 

 

Freon behøver du ikke å søke etter. Fluorkarboner er bannlyst over alt, unntatt Kina. Til elektronikk ble brukt Freon 502 (om jeg jeg husker riktig). Kokepunkt ca. 30 grader, og fosskokte når vi vasket hendene i det. Kanskje derfor jeg ikke husker om det var 502. Nåja. 

Link to post
Lars H. skrev 40 minutter siden:

Slik spray suger til seg dritt som fluepapir

Sant nok, men i båt generelt, og på en utenbordsmotor spesielt, er nok fukt et vesentlig større problem enn støv.

Når det gjelder WD40 er denne penetrerende, og danner i svært liten grad hinne. Den er dermed effektiv mot korrosjon på kontaktpunkter og evt. annet bart metall. Som "Mouche" skriver, så er CRC 6-66 bedre egnet som konservering.

Silikon derimot, har ingen korrosjonsløsende effekt, men den danner er hinne som holder fukt ute. Dette er generelt gunstig som forebyggende behandling på elektriske installasjoner, men bør selvsagt ikke overdrives; og ikke bruk det på noe du skal ta i, eller som skal males.

 

Hulda skrev 6 minutter siden:

Så kom krypstrømmene, og alt ble bare dritt. Da lærte vi at rent og tørt var eneste farbare veien.

Krypstrømmer kommer jo ikke av sprayen i seg selv, men av elektrisk ledende partikler. I praksis vil dette hovedsaklig være karbonstøv fra børster i el-motor eller generator. En spray vil da kunne akkumulere dette støvet, men brukt i moderate doser, og da fortrinnsvis  kontaktpunktene, og ikke mellom dem, og absolutt ikke på eller ved slike børster, er gevinsten større enn ulempen i et fuktig miljø. Når det er sagt, er det selvsagt en stor fordel å holde alle elektriske forbindelser rene, men helt tørre bør de ikke være. Ha på en dråpe eller to, men ikke dusj uhemmet.

 

Lars H. skrev 41 minutter siden:

Skulle vi rense noe, burkte vi isopropanol (sprit) eller flytende freon

Freon er vel ikke noe man bør anbefale i disse menneskeskapte miljøkatastrofetider :saint:

Link to post
Hulda skrev 42 minutter siden:

Freon behøver du ikke å søke etter. Fluorkarboner er bannlyst over alt, unntatt Kina. Til elektronikk ble brukt Freon 502 (om jeg jeg husker riktig).

 

Her et bilde av min siste sprayboks med Freon.

 

freon.jpg.443d353c5de226f7069cc355a3103d77.jpg

 

Jeg har forresten ikke noen form for fett eller annet på batteripolene til hverken start- eller forbruksbatteriene, jeg holder de bare rene og tørre.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Sjøholken skrev for 1 time siden:

En ulempe med å spraye slikt med en "fet" løsning er at det blir ett helvete å holde reint, alt støv og drit vil sette seg fast.

 

Under dekselet på en outboard? Ikke hatt noe problem grunnet bruk av crc 6-66 på de tretten seosngene jeg har hatt motoren, en Suzuki firetakter, men sprayer ikke ukritisk og unødvendig.

 

12. Beskytt
For å beskytte motoren ytterligere mot korrosjon bør man spraye hele motoren med 6-66 (art. nr. 16966-8010). Motoren får et tynt lag olje som beskytter den mot fukt og korrosjon. Spray gjerne på el-koblinger så forhindrer du rust. Tørk alle deler som er sprayet med en tørr klut så det kun blir et tynt beskyttende lag olje igjen.. 

 

https://www.watski.no/world/guide-vedlikehold-motor-motorkonservering

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Mange meninger om alt. 

 

Jeg har ikke fasiten. Har hatt min Mercury Verado hos merkeforhandler for service/vinterskonservering. Den har aldri kommet tilbake innsauset i noe som helst. 

Av to grunner tenker jeg. 

Det ene er at motoren har god rustbeskyttende primer/maling. 

Det andre er at alle kontakter er av type vanntett(som de fleste nyere motorer har). Så i min verden så har "å spraye overalt" ganske liten hensikt for noe som helst, som også nevnt over. 

Hvis en skal forebygge korresjon i kontakter(som jeg tror er smart), så må de vanntette kontaktene åpnes og sprayes med kontakt-beskyttende spray.

 

På eldre motorer hvor kontakter er av type billig/åpen, så kan det være en annen ting. 

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)
Link to post
Andora skrev 34 minutter siden:

Silikonspray holder ihvertfall musene på avstand,di rører ikke ledninger /slanger som er sprayet med silikonsp.en lokal bonde her i bygda testet med 2 åpne kraftfor sekker,sprayet en ring rundt den ene å ingenting på den andre,begge sto side ved side,resultat:mus i sekken uten spray rundt.den andre var tom.

Takker for den! Har hatt problem med mus på hytta, skal teste ut dette.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...