adundas Startet 14.November.2019 Del på Facebook Startet 14.November.2019 Hei! Jeg har lest en del om vedlikehold av utenbordsmotorer, og har sett at noen anbefaler å ta av lokket på toppen, og spraye elektronikken rundt blokka med silikonspray for å hindre eventuell korrosjon. Er dette noe å anbefale, eller trengs det ikke? Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 14.November.2019 Del på Facebook Svart 14.November.2019 Ja lurt det, men må ikke være silikon. WD40 el lignende, bare det danner en fet hinne. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
adundas Svart 14.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2019 Takk for svar! Og dette skader overhode ikke elektronikken? I så fall tenker jeg at det kan være greit å spraye på elektronikken bak dashbordet også? Det kan jo fort bli litt rått i en båt ved vinterlagring osv. Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 14.November.2019 Del på Facebook Svart 14.November.2019 Jeg sprayer motor (innenbords) og elektronikken bak styreposisjon Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
adundas Svart 14.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2019 Notert! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.November.2019 Del på Facebook Svart 14.November.2019 Men ikke spray WD40 eller tilsvarende ukritisk på en motor. Normalt så er det en del punkt som er satt inn med fett/grease for å smøre og hindre korrosjon over lang tid. WD40 osv er veldig effektivt på å vaske vekk fett. Så ja, men vit hva du gjør. Sitér dette innlegget Link to post
adundas Svart 14.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2019 Er silikonspray bedre, @Pinkvin? Hvor skal man spraye, i så fall? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.November.2019 Del på Facebook Svart 14.November.2019 adundas skrev 52 minutter siden: Er silikonspray bedre, @Pinkvin? Hvor skal man spraye, i så fall? Om det ene er bedre enn det andre har jeg ingen formening om, men muligens. Det er gjerne sånn at "tynnere" oljebaserte produkt vasker vekk "tykkere" oljebaserte produkt. Kan tenkes silikon ikke har samme effekten, med mindre det følger med en del stoffer for å tynne den ute eller noe? Jeg har null peil på større utenbordsmotorer men på småmotorer så er det gjerne fett på bevegelige deler i forbindelse med wire, gass, gear osv. Jeg ville brukt noe annet enn "tynne sprayer" på ting som beveger seg. Om motoren ikke er for gammel så vil du se at det ofte er brukt grease i en eller annen form. Silikonspray på elektriske koblinger osv er kanskje ikke så dumt? Holder vannet unna, men vaskes/tørker kanskje opp litt kjapt? På elektriske koblinger i dieselmotoren i båten og ellers bruker jeg vaselin, og det har fungert perfekt i grunnen. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.November.2019 Del på Facebook Svart 14.November.2019 Selv bruker jeg CR 6-66 som er mye fetere enn WD40 og derfor holder lenger. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sjøholken Svart 14.November.2019 Del på Facebook Svart 14.November.2019 En ulempe med å spraye slikt med en "fet" løsning er at det blir ett helvete å holde reint, alt støv og drit vil sette seg fast. Jeg ville heller gått for å ha ett så reint utgangspunkt som mulig istedet for å spraye med ett middel som samler på støv/skit hvor støv og skitet kan samle fuktighet... Har man elektronikk som man ønsker å beskytte kan man støpe det inn i noe, kanskje man kan få tak i slikt som en spray? Jeg er ikke sikker på hva det heter, men det er mye brukt til å kaplse inn elektronikk i fuktige miljøer. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.November.2019 Del på Facebook Svart 14.November.2019 (redigert) Som Sjøholken sier, hold elektronikk rent og tørt. Jeg jobbet i 17 år som serviceingeniør i NRK TV lyd, og klisset ALDRI til noen kretskort med elektronikk med noen form for spray. Slik spray suger til seg dritt som fluepapir! Skulle vi rense noe, burkte vi isopropanol (sprit) eller flytende freon, begge deler fullstendig tørt. Redigert 14.November.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 14.November.2019 Del på Facebook Svart 14.November.2019 I ungdomen, den gangen CRC kom på markedet, skulle alt mulig sprayes. Motorens tenningsanlegg, starter, dynamo, alt. Funket bra noen måneder. Så kom krypstrømmene, og alt ble bare dritt. Da lærte vi at rent og tørt var eneste farbare veien. Freon behøver du ikke å søke etter. Fluorkarboner er bannlyst over alt, unntatt Kina. Til elektronikk ble brukt Freon 502 (om jeg jeg husker riktig). Kokepunkt ca. 30 grader, og fosskokte når vi vasket hendene i det. Kanskje derfor jeg ikke husker om det var 502. Nåja. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.November.2019 Del på Facebook Svart 14.November.2019 Sjøholken skrev 1 time siden: det er mye brukt til å kaplse inn elektronikk i fuktige miljøer. Scotchcast. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 14.November.2019 Del på Facebook Svart 14.November.2019 Lars H. skrev 40 minutter siden: Slik spray suger til seg dritt som fluepapir Sant nok, men i båt generelt, og på en utenbordsmotor spesielt, er nok fukt et vesentlig større problem enn støv. Når det gjelder WD40 er denne penetrerende, og danner i svært liten grad hinne. Den er dermed effektiv mot korrosjon på kontaktpunkter og evt. annet bart metall. Som "Mouche" skriver, så er CRC 6-66 bedre egnet som konservering. Silikon derimot, har ingen korrosjonsløsende effekt, men den danner er hinne som holder fukt ute. Dette er generelt gunstig som forebyggende behandling på elektriske installasjoner, men bør selvsagt ikke overdrives; og ikke bruk det på noe du skal ta i, eller som skal males. Hulda skrev 6 minutter siden: Så kom krypstrømmene, og alt ble bare dritt. Da lærte vi at rent og tørt var eneste farbare veien. Krypstrømmer kommer jo ikke av sprayen i seg selv, men av elektrisk ledende partikler. I praksis vil dette hovedsaklig være karbonstøv fra børster i el-motor eller generator. En spray vil da kunne akkumulere dette støvet, men brukt i moderate doser, og da fortrinnsvis på kontaktpunktene, og ikke mellom dem, og absolutt ikke på eller ved slike børster, er gevinsten større enn ulempen i et fuktig miljø. Når det er sagt, er det selvsagt en stor fordel å holde alle elektriske forbindelser rene, men helt tørre bør de ikke være. Ha på en dråpe eller to, men ikke dusj uhemmet. Lars H. skrev 41 minutter siden: Skulle vi rense noe, burkte vi isopropanol (sprit) eller flytende freon Freon er vel ikke noe man bør anbefale i disse menneskeskapte miljøkatastrofetider Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.November.2019 Del på Facebook Svart 14.November.2019 Du er så glup @ozo. Takk for at du forklarte sammenhengen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.November.2019 Del på Facebook Svart 14.November.2019 (redigert) Hulda skrev 42 minutter siden: Freon behøver du ikke å søke etter. Fluorkarboner er bannlyst over alt, unntatt Kina. Til elektronikk ble brukt Freon 502 (om jeg jeg husker riktig). Her et bilde av min siste sprayboks med Freon. Jeg har forresten ikke noen form for fett eller annet på batteripolene til hverken start- eller forbruksbatteriene, jeg holder de bare rene og tørre. Redigert 14.November.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ozo Svart 14.November.2019 Del på Facebook Svart 14.November.2019 Hulda skrev 8 minutter siden: Takk for at du forklarte sammenhengen Nå er vel ikke dette forumet bare for deg, selv om det til tider kan virke sånn. Sitér dette innlegget Link to post
Andora Svart 14.November.2019 Del på Facebook Svart 14.November.2019 Silikonspray holder ihvertfall musene på avstand,di rører ikke ledninger /slanger som er sprayet med silikonsp.en lokal bonde her i bygda testet med 2 åpne kraftfor sekker,sprayet en ring rundt den ene å ingenting på den andre,begge sto side ved side,resultat:mus i sekken uten spray rundt.den andre var tom. Sitér dette innlegget Link to post
kongkjetil Svart 14.November.2019 Del på Facebook Svart 14.November.2019 Vi bruker dette for å imprignere droner https://www.amazon.com/gp/product/B008O9YIV6/ref=as_li_qf_asin_il_tl?ie=UTF8&tag=oscar0f7-20&creative=9325&linkCode=as2&creativeASIN=B008O9YIV6&linkId=0b69d7aab1537c551c65463d24d3e193 Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.November.2019 Del på Facebook Svart 14.November.2019 (redigert) Sjøholken skrev for 1 time siden: En ulempe med å spraye slikt med en "fet" løsning er at det blir ett helvete å holde reint, alt støv og drit vil sette seg fast. Under dekselet på en outboard? Ikke hatt noe problem grunnet bruk av crc 6-66 på de tretten seosngene jeg har hatt motoren, en Suzuki firetakter, men sprayer ikke ukritisk og unødvendig. 12. Beskytt For å beskytte motoren ytterligere mot korrosjon bør man spraye hele motoren med 6-66 (art. nr. 16966-8010). Motoren får et tynt lag olje som beskytter den mot fukt og korrosjon. Spray gjerne på el-koblinger så forhindrer du rust. Tørk alle deler som er sprayet med en tørr klut så det kun blir et tynt beskyttende lag olje igjen.. https://www.watski.no/world/guide-vedlikehold-motor-motorkonservering Redigert 14.November.2019 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lars H. Svart 14.November.2019 Del på Facebook Svart 14.November.2019 Det er litt forskjell på å kline til elektronikk og elektriske tilkoblinger. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sørlandet2 Svart 14.November.2019 Del på Facebook Svart 14.November.2019 (redigert) Mange meninger om alt. Jeg har ikke fasiten. Har hatt min Mercury Verado hos merkeforhandler for service/vinterskonservering. Den har aldri kommet tilbake innsauset i noe som helst. Av to grunner tenker jeg. Det ene er at motoren har god rustbeskyttende primer/maling. Det andre er at alle kontakter er av type vanntett(som de fleste nyere motorer har). Så i min verden så har "å spraye overalt" ganske liten hensikt for noe som helst, som også nevnt over. Hvis en skal forebygge korresjon i kontakter(som jeg tror er smart), så må de vanntette kontaktene åpnes og sprayes med kontakt-beskyttende spray. På eldre motorer hvor kontakter er av type billig/åpen, så kan det være en annen ting. Redigert 14.November.2019 av Sørlandet2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.November.2019 Del på Facebook Svart 14.November.2019 ozo skrev 32 minutter siden: Nå er vel ikke dette forumet bare for deg, selv om det til tider kan virke sånn. Takker så meget. Lars H skrev i innlegget over hvordan fett er en magnet for alle former for skitt. Så jeg ser ingen grunn til å kverulere videre om akkurat det. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.November.2019 Del på Facebook Svart 14.November.2019 Andora skrev 34 minutter siden: Silikonspray holder ihvertfall musene på avstand,di rører ikke ledninger /slanger som er sprayet med silikonsp.en lokal bonde her i bygda testet med 2 åpne kraftfor sekker,sprayet en ring rundt den ene å ingenting på den andre,begge sto side ved side,resultat:mus i sekken uten spray rundt.den andre var tom. Takker for den! Har hatt problem med mus på hytta, skal teste ut dette. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.November.2019 Del på Facebook Svart 14.November.2019 Sørlandet2 skrev 9 minutter siden: Mange meninger om alt. Men lite kunnskap. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.