Jump to content

Silikonspray på elektronikk i båtmotor?

adundas

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Komodo skrev for 3 timer siden:

Å sammenligne en påhenger som ligger ute med en innenbords diesel i en isolert båt blir helt feil.

Når sant skal sies så har jeg kun erfaring med små påhengsmotorer. Det eneste jeg har gjort med de er å smøre bevegelige deler, utvendig og innvendig med grease. Da relativt hyppig utvendig, dvs kanskje hvert 2-3 år utvendig, og etter behov. Og muligens 1 gang innvendig mener jeg å huske. 

I praksis har jeg aldri gjort noe under lokket på påhengsmotor, har aldri vært behov. Det har alltid vært rent og pent uten irr eller noe der. 

Nå er påhengsen på siste verset, bevegelige deler utvendig er rett og slett utslitt, irra og ja... men så nærmer den seg 40 år gammel også

da.

------------

Enig i at en ikke kan sammenligne en påhengsmotor med en innenbords diesel.  Dieselmotoren min har absolutt godt av å bli spraya med "noe fett" på enkelte områder nå og da, og elkontakter likeså. Påhengsen trenger det ikke. 

Min erfaring er at dieselmotoren trenger "spray" og smøring i langt større grad en motoren "under lokket" på en påhengsmotor trenger. 

------------

Er det noe å fikle med da? Om det er en nyere påhengsmotor, hva med å la det være om det virker som det skal og ser rent og pent ut? Er det ikke større sjanse for at en lager seg tull og krøll om en begynner å spraye "noe" litt her og der uten å helt skjønne hva en gjør? 

Såååå. Om TS leser mitt tips. Bruk silikonen og tiden på noe annet. La påhengsen være i fred dersom alt er okidoki og ser bra ut. 

adundas skrev for 6 timer siden:

@Mouche Problemet er jo at det er like mange meninger som deltakere i tråden! :crazy: Ble ikke mye klokere av dette.

Etterhvert som man blir litt mer kjent med de som har innlegg her, så blir man faktisk klokere. Uten å gå inn på navn så har i alle fall jeg mine favoritter på forskjellige fagområder

adundas skrev for 6 timer siden:

@Hulda Jeg ser egentlig ikke på dette spørsmålet som særlig komplekst. Enten tar elektronikk skade av å bli sprayet med silikon (eller WD-40), eller så tar det ikke skade. Hvis det ikke tar skade, så er det bare til å spraye, men man må ta hensyn til at dette kan tiltrekke mer skitt og støv, og ta en vurdering deretter. Det er i alle fall sånn jeg har forstått hovedargumentene i denne tråden.

Men når det gjelder en utenbordsmotor, så vil jeg jo tro at salt fra sjøen er en større trussel enn støv.

Og dette er ett gjennomgående problem, mange av oss skumleser, og av og til får man ikke med seg hva innlegget er begrenset til og man får svar deretter. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...