Jump to content

Trenger man svanehals på wc slange

skage

Recommended Posts

Har da gått til innkjøp av en Storebro 420 Baltic. Hun er nå under full oppussing og da også alle septik slanger/septik tank/wc osv osv. Ja dette er et stort arbeide men flott båt og mye tekniske installasjoner. 

Da jeg demonterte fremre wc så hadde denne en svanehals ventil litt opp i det ene skapet på byssa. Lurer litt på hvilke egenskaper en slik ventil har og funksjon på denne installasjonen. Jeg har hat mange båter av forskjellige slag men ingen har hatt en slik ventil. Hva er den godt for.

Om jeg tenker litt høyt så er følgende: Wc som er foran ligger vel ca i vannlinje og slangene ut ligge muligens litt lavere. Men avløp går jo til septiktank og er jo lukket og tett. Hvorfor kan ikke denne slangen ut fra wc gå rett til tank uten ventil?

Wc bak går rett til tank.

Synspunkter på dette.

Om septiktank ligger lavere enn toalett kan man jo risikere at en delvis åpen tømmeventil fyller skåla og evt båten med kloakk. Og det er ikke noe særlig.

Du kan jo prøve å sløyfe det, men når du allerede har svanehalsen og den helt klart er montert der av en grunn så ser jeg ikke helt poenget med å fjerne den. Når toalettet er montert I vannlinjen er man jo allerede sårbar, jeg ser ingen grunn til å øke risikoen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Flott med synspunkt:

Men du skriver at en tømmeventil skal kunne fylle skåle med kloakk om tanken ligger lavere skjønner jeg ikke.

Jeg tenker at om det skjer noe med saltvann inn til wc som gjør at vannet strømmer gjennom wc og ned i tank kan jo skje, men hva gjør det?

Tanken ligger i bunn av båten og er laveste punkt i forhold til begge wc

Jeg kan alltids legge slangen med en bøy oppover men hva skal ventilen gjøre på toppen av bøyen. Nå snakker vi om slangen fra wc rett til tank. Jeg mener at den bare kan legges rett til tanken uten noe ventil eller noe annet som forhindrer kloakk i og renne rett ned i tank uten bøyer ventiler eller andre forhøyninger på dens vei. Tenker jeg feil her?

Edited by skage
tileggs info (see edit history)

Et toalett har vel typisk et innløp av saltvann til spyling av skåla, et utløp av kloakk fra skål og inn på septiktanken. Innløpet bør vel ha en "sving" over vannlinjen, og en ventil på skroggjennomføringen. Er det her du har svanehals høres det riktig ut. Septiktanken har lufting over toppen (med en ventil på)  og utløp i bunn  med ventil på skroggjennomføringen, eventuelt også rør for utsuging.  

På min Princess P40 med liknande system hade jag problem med att den djupt liggande septitanken självfyllde sig med sjövatten.

Detta avhjälptes med en 'luftslinga' på slangen och en luftningsventil överst i ett skåp.

image.jpeg.0bedf8adfefc888960071b3769a82814.jpeg

Så beware....

:fishing:

Edited by ebonita (see edit history)
skage skrev for 1 time siden:

Flott med synspunkt:

Men du skriver at en tømmeventil skal kunne fylle skåle med kloakk om tanken ligger lavere skjønner jeg ikke.

Jeg tenker at om det skjer noe med saltvann inn til wc som gjør at vannet strømmer gjennom wc og ned i tank kan jo skje, men hva gjør det?

Tanken ligger i bunn av båten og er laveste punkt i forhold til begge wc

Jeg kan alltids legge slangen med en bøy oppover men hva skal ventilen gjøre på toppen av bøyen. Nå snakker vi om slangen fra wc rett til tank. Jeg mener at den bare kan legges rett til tanken uten noe ventil eller noe annet som forhindrer kloakk i og renne rett ned i tank uten bøyer ventiler eller andre forhøyninger på dens vei. Tenker jeg feil her?

Så lenge toalettet ligger I eller under vannlinjen så kan du få tilbakeslag ved full tank. En svanehals med vakumventil forhindrer at dette kan skje. Jeg ville hatt svanehals både på sjøvann inn og septik til tank.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg ser hva som blir skrevet her og et er flott.  Enig at det kan skje fylling av septik med saltvann om det skjer noe alvorlig med wc om det er fall fra wc til tank.

Så kan jeg også se at det kan komme septik i wc fra tank om det er lite fall eller ikke fall til wc ved full tank.

Da tenker jeg at det bør være en liten sløyfe med slange opp i skapet slik at det er høydeforskjell fra wc til tank. 

Men hva gjør da ventilen i svanehalsen. Slipper den luft/kloakk ut eller luft inn?? Eller hva gjør den.

skage skrev 6 minutter siden:

Men hva gjør da ventilen i svanehalsen. Slipper den luft/kloakk ut eller luft inn?? Eller hva gjør den.

Slipper luft inn for å hindre heverteffekt.