Jump to content

Ventiljustering for Yanmar 4JHE skal skje ved kald motor, Hva menes med kald?


Lars H.

Recommended Posts

Mens jeg allerede styrer med motoren, tenkte jeg å ta en justering av ventilåpningene da det er lenge siden jeg gjorde det sist. I manualen står det at det skal gjøres ved kald motor. Da forstår jeg det som at motoren ikke skal være driftsvarm som jeg har vært ute for at det skulle være på en bil.

 

  • Men hva menes med kald motor?
  • Jeg vil tro det er ved "normal" omgivelsestemperatur som feks. rundt +20gr.
  • Men nå er det jo vinter, og temperaturen på selve motoren er nok kun 3 - 4 plussgrader.

 

Noen motoreksperter/metallurger som kan si meg om jeg kan justere ved så kald motor?

At det er forskjell på +20gr og +80gr. er greit, men mellom 5 0g 20?

 

 

ventiljustering.jpg.f4d3f1f926b17eec0333a649a53ad475.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Følger spent med på om dette blir en tråd.

Jeg har selv en Yanmar 3jh3e som jeg har tenkt å justere ventilene på, men har ikke gjort dette før.

Har en mistanke om at det er lenge siden ventilene er justert på denne motoren, da forrige eier, som hadde hatt den i 16 år, heller ikke kunne svare på når det sist var blitt gjort.

Link to post
Share on other sites

Akkurat det med utvidelse er ikke korrekt. I dette tilfellet spiller det ingen rolle. Noen motorfabrikanter velger den ene metoden, andre velger den andre metoden. Bak valget kan vel ligge forskjellig erfaring med hvordan motorens forskjellige komponenter ekspanderer i forhold til hverandre. Det vanlige for de motorene jeg har justert er driftsvarm motor. Etter overhaling pleide vi å justere slakke ventiler på kald motor. Deretter gikk motoren på hurtig tomgang til den var varm. Så justering til spec. Kjøretur og etterkontroll. Enklere med spec. som sier kald motor.

Link to post
Share on other sites

S/Y Vega skrev 1 time siden:

Aldri hatt problemer med å justere ventiler om vinteren før. Hadde kjørt på, og kontrollmålt når utetemperatur er på vei opp igjen om nærvene hadde plaget meg.

 

Det blir jo dobbel jobb, nei enten gjør jeg jobben nå i vinter (om jeg gidder), eller så blir det en gang utpå vårparten. Den eneste gangen jeg tok en slik ettersjekk, var etter at jeg hadde noen ødelagte støtstenger på en gammel Opel Kadett. Da regnet jeg med at det måtte gå seg til.

 

Hulda skrev 28 minutter siden:

Det vanlige for de motorene jeg har justert er driftsvarm motor

 

Og det har det vært på alle mine biler jeg har justert på. På min første bil, en 55-modell Opel Record justerte jeg med motoren i gang! Det ble litt oljesøl, men etter et par ventiler fikk jeg en fin "feeling" ved å trekke føleren frem og tilbake for å finne rett justering før jeg strammet til justerskruene.

 

Det blir nok enklere med kald motor likevel. Og så er jeg heldig og slipper å holde orden på innsug og utblåsing iom. det det er samme ventilåpningen, 0,2mm på både inn og ut.

 

Når det kommer til våren og jeg får varmkjørt motoren skal jeg lytte med stetoskop for å høre om det er forskjellig lyd på sylindrene/ventilene. Jeg har et slikt stetoskop jeg kjøpte hos BT en gang. Det er fint til å lokalisere ulyder på en motor med.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Juster ventilene på kald motor/dødt metall, dvs du kan justere uansett lufttempratur fordi alle komponentene i motor har krympet likt å er "kalibrert" ifht hverandre, det blir rett uansett utetempratur, men de fleste foretrekker å gjøre det i behagelig ute/luft tempatur for eget velbehag.

Når motor når driftstemp vil metallet utvide seg men ikke så mye att ventil klaringen blir for liten uansett hvilken temp det ble utført på.

Hvorfor gjøre en enkel ting til en vitenskap ned til atomer.

 

Link to post
Share on other sites

I

Lazyjack skrev 50 minutter siden:

Spøk tilside, er det ikke slik at et metall utvider seg mest i området opp til rundt  100 grader? Om det freser når man spytter på så er det ikke vits i å varme mer for utvidelsen avtar mye over dette. 

Men hvordan er det nedover, f. eks. fra +10  til - 10?

Det er omvendt, men i praksis kan vi regne at utvidelsen er den samme uansett temperaturområde, men dette er ikke helt nøyaktig. F.eks er det mindre utvidelse mellom 0 og minus 200°C enn mellom 0 og +200°C. Utvidelsen fortsetter å øke litt når temperaturen øker videre, men dette har omtrent ingen betydning i praksis i normal bruk for de fleste av oss. En støpejernstang på 100 meters lengde utvider seg 3 mm mindre de første 100 gradene enn de neste 100. En maskindel på 100 mm i samme materiale vil da utvide seg tusen ganger mindre enn dette igjen (1 mm = 1/1000 meter), dvs 0,003 mm mindre på de første 100 gradene enn de neste 100. Fra 0 til 200 grader vil den utvide seg totalt 0,115 mm. Aluminium utvider seg litt over det dobbelte av støpejern.

Håper jeg ikke har surret for mye med desimalene her :)

Det er en tabell for ulike metaller her for de som er interessert: http://www.aalarm.no/Tabeller/lengdeutvidelse.htm

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev 9 minutter siden:

Ja ja,, ta deg et glass rødvin du nå og gle deg over at snart snur sola. Bra jobba forresten?

 

Jeg har dessverre ikke noe rødt i huset akkurat nå, så det blir en boks pilsner. Imorgen blir jeg hjemme i meldt regnvær, men kanskje en tur til båten på søndag? Da blir det vel i første omgang å få varmtvannstanken på plass igjen, den måtte jeg fjerne for å komme til å jobbe med varmeveksleren/eksosmanifolden. Går det greit og fort unna, så kanskje ventilåpningsjustering også?

 

Balder.. skrev 3 minutter siden:

Hvorfor gjøre en enkel ting til en vitenskap ned til atomer.

 

Nå er vel ikke dette "vitenskap", men nå er jeg slik bygget at jeg ønsker å vite litt ekstra om det jeg setter igang med. Å lære seg litt ekstra fra de som kan ting, er vel ikke så dumt. Motor er jo ikke mitt fagområde, så der er det mye å lære for en elektronikkingentingjør.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Olevine skrev 1 time siden:

I

Det er omvendt, men i praksis kan vi regne at utvidelsen er den samme uansett temperaturområde, men dette er ikke helt nøyaktig. F.eks er det mindre utvidelse mellom 0 og minus 200°C enn mellom 0 og +200°C. Utvidelsen fortsetter å øke litt når temperaturen øker videre, men dette har omtrent ingen betydning i praksis i normal bruk for de fleste av oss. En støpejernstang på 100 meters lengde utvider seg 3 mm mindre de første 100 gradene enn de neste 100. En maskindel på 100 mm i samme materiale vil da utvide seg tusen ganger mindre enn dette igjen (1 mm = 1/1000 meter), dvs 0,003 mm mindre på de første 100 gradene enn de neste 100. Fra 0 til 200 grader vil den utvide seg totalt 0,115 mm. Aluminium utvider seg litt over det dobbelte av støpejern.

Håper jeg ikke har surret for mye med desimalene her :)

Det er en tabell for ulike metaller her for de som er interessert: http://www.aalarm.no/Tabeller/lengdeutvidelse.htm

Takk, det var ny lærdom for meg. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...