Jump to content

Alarm/høyttaler mottar ikke signal fra oljetrykkvakt, motor type Volvo Penta 2003

Problems

Recommended Posts

Først sjekket jeg at giver får minus på pol når motoren ikke går (ikke oljetrykk). Ok.

Videre er ledning fra giver til instrumentpanel sjekket for brudd med ohm-måler. Ok.

Alarmen er i orden (sjekket med testknapp). Alle pærene lyser.

Da er det ikke annet å prøve enn å bytte kretskortet i instrumentpanelet (diodebro). Men heller ikke dette løser problemet.

Observasjon: Når jeg tar av ledningen fra oljetrykkvakten, så virker den akustiske alarmen på signal fra dynamo.

Meget mistenkelig.  Noen som har vært borte i tilsvarende?

Problems skrev for 1 time siden:

Når jeg tar av ledningen fra oljetrykkvakten, så virker den akustiske alarmen på signal fra dynamo.

Meget mistenkelig.  Noen som har vært borte i tilsvarende?

Dette er helt normalt hvis motor sto stille når du gjorde dette. Når du tar av ledning til oljetrykkvakt tilsvarer det det samme som at det er oljetrykk, altså at motor går. Men samtidig er der ingen lading og derfor går alarmen , og ladelys skal blinke eller lyse. Kretskortet blir altså lurt til å tro at motor går når ledning til oljetrykkvakt tas av.

Så er jeg usikker på hva du mener om hva som er galt med oljetrykkvakten. Den skal ikke gi alarm når du slår på tenning. Det er først når motor er i gang og det ikke er oljetrykk alarmen skal gå, og oljetrykklys skal lyse eller blinke. Lett og teste om den funker. Start motoren. Ta ledningen av oljetrykkvakten og ta den til batteri minus (gods) mens motor går. Da skal alarmen gå og oljetrykklys blinke eller lyse. 

Går utifra at oljetrykklys lyser som det skal når du slår på tenning og slukker når motor er startet eller,,,??

Kan tilføye at du allerede har testet at ladealarm funker som den skal ved at du tok av ledning til oljetrykkvakt og det er jo bra.

Velkommen til baatplassen :smiley:

Edited by hegra (see edit history)

Takk for tilbakemelding. Det kan være at du har rett.  Jeg er vant til fra forrige båt jeg hadde, der alarmen kom så fort tenningen ble satt på. Mulig at denne er litt mer "fancy", så man skal slippe å høre på alarmen under oppstart/glødetid.  Så  det som skjer på kretskortet er da å forstå som at minussignalet blir dempet (jeg måler 0,5 V som igjen ikke er nok til å "drive" alarmen,   jeg hører kun et lite og kort pip) frem til motoren har startet.  Jeg skal prøve testen du foreslår til våren (i opplag og konservert nå).

Igjen, takk for svar. Dette har jeg grublet mye på! Da burde jeg heller ha funnet noe annet å bruke  3 tusen og diverse timer på.

God helg og vinter!

Problems skrev for 5 timer siden:

Jeg er vant til fra forrige båt jeg hadde, der alarmen kom så fort tenningen ble satt på.

Det er du ikke alene om. Flere, meg selv også, trodde at alarmen skulle komme så snart tenning ble slått på. Men i brukerboka til min motor sto det at man skulle teste alarmen med testknappen med jevne mellomrom.  Det var jo noe merkelig at den skulle testes hvis alarmen likevel skulle gi lyd foran hver oppstart ?  Det var da jeg forsto at alarmen er normalt taus når alt er ok. Samtidig ble jeg litt skeptisk, for hvordan kan jeg vite at alarmen virkelig virker når noe er galt. Derfor testet jeg oljetrykkalarm som forklart over, ladealarm har du testet ved og ta av ledning til oljetrykkvakt. (kretskort tror at motor går) 

Da gjenstår bare test av tempalarm om du har tempvakt på din motor. Samme test som oljetrykk. Ta av ledning på tempvakt og sett den på batteri minus(gods). Alarmen skal gå og templys skal blinke. Men i motsetning til oljetrykkvakt danner ikke tempvakten kontakt med minus før tempen er nærmere 100 grader. Dermed er det bare kabel som blir testet og ikke selve tempvakten. Skal selve vakten også testes må den skrues ut, dyppes ned i kokende vann,  med ledninger på, eller bruke multimeter til og sjekke om der er kontakt mellom gjenger og pol når den er varm nok.

Vær obs på at Ikke alle motorer har tempvakt, hvis det er montert instrument for tempmåling. På min var der bare giver til tempinstrument, mens tempvakt til alarm og varsellys manglet. De som har både tempinstrument og varsellys/alarm har som regel giver og tempvakt rett på siden av hverandre ved termostathus. Kan være annet sted også.

Problems skrev for 5 timer siden:

Så  det som skjer på kretskortet er da å forstå som at minussignalet blir dempet (jeg måler 0,5 V som igjen ikke er nok til å "drive" alarmen,   jeg hører kun et lite og kort pip) frem til motoren har startet.

Kretskortet er som en labyrint med flere dioder. Er skjema for det i brukerhåndboka mener jeg. Noen av disse kortene kjører en liten selvtest med et kort pip og lyset for høy temp lyser i ca 10 sek selv om tempen ikke er for høy. Lykke til :smiley:

Igjen; takk.

Med fasiten i hånd, virker alt logisk. Dette var mitt første innlegg  på baatplassen.

Tidligere har jeg lest noen "strenger" i helt andre sammenhenger (tildels lange!), uten at det i de tilfellene er kommet frem til en løsning på akkurat mitt behov.

Jeg ser av distinksjonen på Mr Hegra (og antall innlegg), at du ikke er "hvem som helst".

Ang. temp.vakt/absoluttverdi:  På denne båten var det kun vakt. Jeg har nå satt inn kombinertgiver, og felt inn instrument i panelet.  Liker å følge med på evt. utvikling før det går galt (inntak/filter/impeller/kjøler).

Problems skrev for 6 timer siden:

Igjen; takk.

Jeg ser av distinksjonen på Mr Hegra (og antall innlegg), at du ikke er "hvem som helst".

.

Takker , men nå må du ikke overdrive :smiley: Jeg var rask med og svare deg fordi jeg har samme kretskort selv og dessuten var det nylig en på forumet som hadde brudd på ledning til oljetrykkvakten. Dermed fikk han alarm på lading straks tenning ble slått på slik du opplevde når du koblet oljetrykkvakten fra. Riktignok forsvinner ladealarmen så snart motor startes, men da er det jo logisk og tenke at det er lading det er noe galt med, og ikke oljetrykk. Tipset ham også på samme vis, men  tror han også la det på is til våren og det er jo like greit. Lykke til og du må gjerne gi en lyd til våren hvordan det går  .