Guest Balder.. Svart 13.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2020 Hyggelig +++ når folk svarer på denne tråden, godt voksen 53åring blir jo nesten som en unge igjen når båt/fiskesesongen tar til igjen :) blir vel fort slik når det legges mye arbeid (å penger) i å utruste "drømmebåten" til den typen fiske man liker best...for vårt vedkommede dorging med dyprigg og fiske med line. Hvor dypt setter du kveitelina nå på våren å hvilken type bunn ser du/dere helst etter ? her må dere som har noe å lære bort komme på banen så flere får gleden av denne spennende fritidssysslen Jeg å kona har kjøpt noen "profesjonelle" kveiteliner med hurtigclips fra ett firma som selger ferdige liner, de er 180m lange med 30st typiske store kveite kroker, de tok ikke mer enn 900kr for en ferdig line så ser ingen grunn til å lage flere selv. Hvor stort agn bruker dere til kveita ? Å når det gjelder Torsken er jeg faktisk bekymret, veeeldig langt mellom dem, litt merkelig er det, vi holder jo til ikke veldig langt fra åpent hav, kan ofte ligge lenge å pilke uten å få noe. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 13.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2020 Diskutere fiske kan jeg gjøre i dagesvis i strekk så her gjelder det å begrense seg Tror det kan være spennende å dorge etter kveite altså, så det må du prøve! Har ikke prøvd selv men det må være veldig effektivt. Dekker jo store områder når man kjører rundt i 2-3 knop. Har brukt å kjøpt 180m bolker med 15 svivler på, og knytt selv. 30 kroker på 180m er for mye ja, spør du meg. Det lønner seg å dekke størst mulig område på kveita, de står ikke tett. Når jeg satt opp egen line hadde jeg 8 favner mellom hver svivel (tredde på og knøt taustumper på hver ende). Men det bestemmer du jo selv hvor tett du klipser på Varierer litt med størrelse på agnet. Har ikke hatt den store suksessen med sei, selv om mange bruker det. Hører den må være fersk og ikke frosset. Makrell/sild er å foretrekke. Ser du mye fisk på loddet? Kan være den er lite bitevillig nå når den skal gyte, må nesten krøkes med uhell hehe. Her er vel garn tingen, noen uker til ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 13.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2020 Har faktisk hatt flaks å fått kveiter på dypriggen når vi dorger laks Ettersom jeg setter stor pris på storseien sitter jeg hele tiden å ser etter den på loddet, når det dukker opp små ansamlinger fisk på rundt 15m slippes loddet straks ned dit, det er da veldig ofte storsei, ofte opp til 10kg, de tar av en eller annen grunn alltid, problemet kan være att vi ofte bruker små fluer med små kroker når vi dorger etter laks, det tar da ofte litt tid å få opp brutus sei (på bildet en flue vi har fått veldig mye fisk på de siste årene, alt fra laks til storsei men også en kveite) Lina har ikke slått til helt for oss enda, må nok legge litt arbeid i å lete opp gode plasser i sommer, studere kart å stadig prøve nye plasser til man finner gromplassenting kommer aldrig av seg selv, det må nok legges ned litt innsats for å lykkes, men det går fint, veien mot målet er en trivelig vei å gå :)) Har bukket til å sveiset til en "karm" som er boltet i ene badeplattformen for linestampene, har linestampene stående der hele tiden, får da plass til 2 sånne runde store murerstamper, da er de ute av veien i båten selv om de alltid er med, er da alltid klar til å sette ett par liner. Bildet viser denne aluminiuns "karmen" vi hadde på en tidligere båt, har en slik klar som skal på nybåten nå før sjøsetting. Må stadig prøve å pønske ut...i eget hode...gode løsninger :) Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 13.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2020 Hehe ja seien er ofte mer bitevillig enn mye annet ja! Har ikke vært plaget med for mye fisk jeg dessverre, det å fiske sei er jo veldig moro Når det gjelder lineplasser tror jeg det varierer fra sted til sted, men renner og skråninger er jo ofte gode plasser. Hører ofte folk får store kveiter helt på grunna, typ 2-5m dypt på sommeren men jeg har ikke vært borti så grunt. Går litt dypere. Får vurdere å prøve dyprigg etterhvert, virker veldig spennende. Har ikke tålmodighet til å ligge å pilke i dagesvis så det å holde seg opptatt med å kjøre båt mens man dorger kan jo være en grei løsning hehe. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 13.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2020 (redigert) Balder.. skrev for 2 timer siden: Ettersom jeg setter stor pris på storseien Storsei eller skrubbsei som vi kaller den er en OK fisk. Morsom å fiske og deilig mat, har til og med saltet og tørket den. Var engang ute med lettbåten og kom borti skrubbseien på 70-80 meters dyp, hadde 5 ångler på forsynet på båtstanga og det beit fullt, helt umulig å få 5 stk av disse opp. Måtte feste snøret i båten og bruke motorkraft for å få dem opp. Skikkelig morro fiske. Redigert 13.Mars.2020 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 13.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2020 Mix skrev for 1 time siden: Storsei eller skrubbsei som vi kaller den er en OK fisk. Morsom å fiske og deilig mat, har til og med saltet og tørket den. Var engang ute med lettbåten og kom borti skrubbseien på 70-80 meters dyp, hadde 5 ångler på forsynet på båtstanga og det beit fullt, helt umulig å få 5 stk av disse opp. Måtte feste snøret i båten og bruke motorkraft for å få dem opp. Skikkelig morro fiske. Haha ja seien skal ned den!! Fikk 10 angler full av makrell i fjor sommer, de jobbet i forskjellige retninger så det er nesten lettere enn å få bare 1 Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 13.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2020 Sei over 5kg er noe av det sterkeste kg for kg, når de nærmer seg 10kg byr de opp på en real kamp den får ikke "luftproblemene" dypvannsfisken får. Men småseien er best i panna :) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 29.April.2020 Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 Da er årets første dorgetur gjort, startet sesongen i ettermiddag med en trollingtur spesielt etter torsk, fikk ilpt av ett par timer en håndfull fine torsker på dypriggen har funnet ett agn som er knall på torsken )) dorger da på 15-20m over 25-30m dyp. Nå blir det kjør fremover )) laksen kommer snart for fullt så håper det blir noen av dem før vi har dem i elven. Nybåten nærmer seg ferdig tilpasset meg å konas bruk, mangler ett par småting som kommer på plass ilpt av en ukes tid. Her noen bilder fra sesongens første tur i Trheimsleia. Hadde vært hyggelig om andre som driver hobbyfiske også poster med tips/bilder mm ))) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 (redigert) Det er tydeligvis ikke mange her inne som fisker, poster likevel igjen, var ute en tur i formiddag å dorget, en Shad på 12m å en på 17m, noen fine matfisker ble med hjem å noen gikk tilbake i havet )) Tar sjelden med mer enn 2-4 fisker inn, de skal jo spises opp. Her kona med en som ga litt kamp. Redigert 1.Mai.2020 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 (redigert) Jeg å kona er nå godt i gang, fantastisk trivelig på sjøen i den nye "fiskebåten" som nå etter ca 6mnd er ferdig utrustet for vårt bruk )) Møtte i går faktisk en til som dorger etter laks, jeg møter han nå å da hver sommer når han dorger laks i yttre Trheimsfjord, hilste på mannen som har en Hansvik 18 Kombi, han kommer alltid innenfra, dvs området Agdenes eller lengre inn, dette er faktisk den eneste jeg har sett som dorger i området de årene vi har holdt på....merkelig att det ikke er flere, det er jo fantastiske muligheter med dyprigg for både storsei, stor lyr og laks i området. Dorger vi ned på 15-25m får vi veldig ofte storsei på 10kg+, om vi vil ha stor lyr bruker vi å konsentrere oss om områder der det står opp grunner med stake på, følger da 20m linjen rundt toppen/stsken på plotter, laksen synes å være "overalt", men generelt forholdsvis høyt i vannet, er vi ute etter Torsk kjøres loddene 2-5m over bunnen, da er djansen for kveite også tilstede. Vi merker nå en markant økning i Torske bestanden ifht de 5 siste årene, får nå bra med fin Torsk hver gang vi enten dorger spesifikt etter den eller pilker. (Se ekkolodd bilde av loddene/agn på downriggene som "stryker ryggen" på Torsk.) Laksen har nå også begynt å komme inn fjorden, også opp i båten Redigert 27.Mai.2020 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Fantastisk kveld )))) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Nydelig! Jeg fikk ut fiskebåten min på lørdag, så denne uken håper jeg å få en ettermiddag eller kveld på sjøen. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Komodo Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Balder.. skrev On 1.5.2020 at 16.41: Det er tydeligvis ikke mange her inne som fisker, poster likevel igjen, Følger fast med i denne tråden, utrolig hyggelig lesning for oss som er glad i å fiske Grunnet fraværet av fisk på denne kanten av landet blir det dessverre dårlig med bidrag. Men morsomt å se hva dere får på de kanter hvor det er fisk å få, så fortsett å poste bilder og informasjon Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Balder.. Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Hyggelig med respons )) Skal fortsette å komme med litt bilder å annet, har ikke lagt inn noe på en stund da jeg trodde dette emnet ikke var "inn" på dette forumet. Ble en fin å blank en i går kveld )) + større modell Sei. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 2.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2020 Nå er vi på tur her vest, og garnet er i sjøen nesten hver dag...mye fin stor Lyr, og en og annen Torsk ... Problemet er at det blir for mye i forhold til forbruket...har for lite frysekapasitet ombord...blir nødt til å salte ned i stedet...og det er heller ikke noe serlig å ha ombord... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2020 Ida Marie III skrev 19 minutter siden: ...mye fin stor Lyr, og en og annen Torsk ... Problemet er at det blir for mye i forhold til forbruket...har for lite frysekapasitet ombord...blir nødt til å salte ned i stedet...og det er heller ikke noe serlig å ha ombord... Man skal selvfølgelig ikke fiske mer enn man behøver. Men noe som er snadder er å skjære fileter å salte ned, ta opp og vanne ut, og tilberede som bacalao Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 2.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2020 Når jeg følger denne tråden lurer jeg på om jeg har bosatt meg på feil sted . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Zitt Svart 11.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2020 Viktig å vite på denne datoen: Fandens fødselsdag er en betegnelse på de danske og norske merkedagene 11. juni og 11. desember. Det ble i 1656 bestemt at disse datoene skulle være termindager for betaling av renter og avdrag. Første skriftlige omtale med navnet «fandens fødselsdag» er fra 1888. Ifølge folketroen ville man ikke få annet enn enn berggylt, fjesing og knurr dersom man prøvde å fiske på fandens fødselsdag. Gratulerer med dagen! Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 11.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2020 (redigert) Jeg fikk disse på garn i dag... I går fikk jeg bare 3 stk... Noe er feil Zitt... Redigert 11.Juni.2020 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 11.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2020 Ingen regel uten unntak! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.