HandyAndy Startet 17.November.2019 Del på Facebook Startet 17.November.2019 (redigert) Kjøpte for en tid tilbake en ødelagt Grand 340 som hadde gått på ett eller annet i fart. Legger ut noen bilder av jobben om noen vil se. Dette er på ingen måte noen guide eller "slik skal det gjøres". Fikk båten levert på gårdsplassen - et sørgelig syn for noen - et lite prosjekt for meg :) Skader: Konsoll løsnet fra dekk, fire hull i pongtong baug, knukket glassfiber i baug. Skaden i baug etter å ha fjernet noen remser med PVC. Her må det lappes fra både innside og utside. Her har jeg kappet og pusset vekk alt skadet glassfiber og limt med epoxy. Tilpasser en finerbit og punktfester med superlim + aktivator. Fikk til en ok profil på fineren. Limer her med epoxy og bruker litt plast og svamp som forskaling under sprekken. Her bruker jeg epoxy med litt hvitt pigment og glassfiberremser. Flere lag lagt på. Før pussing. Ferdig pusset før gelcoat. Så over til lapping (har ikke like mange bilder av det siden man har tørketid og nok å styre med :) Her gikk jeg for en stor lapp på innsiden for å dekke de to store revnene. Det er ingen tvil om at det var krevende å komme til og få preparert området. Duken er også stiv og vrien å jobbe med pga glassfibertrinn i baugen. Men, fikk det til med lang radiatorkost og brette duken inn mot seg selv når jeg ruttet sammen lappen fra utsiden. Brukte plastigum 77. Limeprosessen: 1) klipp ut duk 2) vask med aceton 3) Rubb med sandpapir 120 eller noe du har 4) Vask med aceton 5) Bland plastigum 77 og påfør BÅDE lappen og området den skal ligge mot 6) Vent ca 5 - 10 min. Nytt strøk 7) vent nye 5 - 10 min. Nytt strøk 8) Vent (men ikke så lenger for størkner fort) legg dukene sammen 9) bruk liten rulle med hardt trykk for å presse limflatene samme og få ut luft. Bruk mindre redskap til hjørner og kanter, F. Eks. Flatjern. Dersom uhellet er ute og det har tørket så er trikset å varme opp forsiktig med varmluftspistol for å aktivere limet. Fungerte veldig bra for min del. Trykktest. Holder tett. Her ser man lapp på utside samt ny lapp for å lime pongtong mot skrog styrbord side. Har ikke bilder av de små lappene, men denne skal dekke hele skadeområdet fra Utsiden og være "fjeset utad" :) Blir alltid litt rot når man holder på :) Diverse produkter (ikke alle er for dette prosjektet) Baug etter reparasjon. Fornøyd sønn som får prøvesitte ? anser resultatet som godkjent! Redigert 17.November.2019 av HandyAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 17.November.2019 Del på Facebook Svart 17.November.2019 Jøss, dette var imponerende :) Hva har du for motorplaner ? Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
HandyAndy Svart 17.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2019 S/Y Vega skrev 3 minutter siden: Jøss, dette var imponerende :) Hva har du for motorplaner ? Tenker det blir en Suzuki 9,9.. har en stående her så det gjør jo valget relativt enkelt ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.