Jump to content

Erfaring med størrelse på "varmerør" i lukket båt?

Gudrun

Recommended Posts

Ser litt på varmerør for litt varme i motorrom og i lugar. Båten på 25fot ligger på sjøen hele året. Vi er på Vestlandet. Så langt i år har jeg ikke målt minusgrader ombord, men ikke langt ifra da vi bikket 5.5 minus ute sammen med nordavind.

På markedet finnes det varmerør fra 28 til 240 watt. Noen kort mens andre lang.

Hvilke erfaring har folket med effekten på disse?

Holder det med de minste, eller?

Jeg har et på 120 w i motorrom pluss en Thermal 2000 vifteovn i økonomimodus i kabin. Grunnen til at jeg valgte vifteovn og ikke varmerør i kabinen er at jeg antar at det blir jevnere varme i hele kabinen med bevegelse i lufta. Grunnen til at jeg valgte akkurat denne ovnen er at den er godkjent (av forsikringsselskap, Gjensidige tror jeg) til å gå hele året, med ukentlig tilsyn. Jeg har ikke noen lang erfaring med dette, er bare noen uker siden jeg kjøpte ovnene, og knappe to måneder siden jeg kjøpte båten. Men det virker lovende, ligger 10-12 grader over utetemperatur, føles tørt og fint ombord. Kjører uten termostat, for å holde temperaturen ombord høyere enn ute, slik at RH inne holdes nede. Har akkurat fått et termometer/hygrometer med flere givere ombord, blir interessant å følge med utover.

Vi har to 40W varmerør liggende under motoren i vår båt. Det er en seilbåt, så motorrommet er ganske lite, og derfor trenger vi ikke så mye varme.

Det ene varmerøret står på hele tiden, mens det andre skrur seg på/av basert på temperaturen i motorrommet. Jeg har et inne/ute-termometer som ligger på motoren med utesensoren hengende ned under motoren (og ikke rett ved varmerørene). Når temperaturen under motoren synker til under 2 grader skrus det andre varmerøret på, og når temperaturen over motoren stiger til 5 (eller var det 6?) grader så skrus varmerøret av igjen. Det sørger for at motoren holder seg frostfri, og varmerør nummer to er mer avskrudd enn det er påskrudd. Kan også skru av på et varmeelement i salongen, samt avfukteren.

Så lenge det er strøm i båten rapporteres temperatur og luftfuktighet i motorrommet, salongen, forpiggen og på badet. Jeg bruker en TellStick fra Telldus for å styre dette, og har mobilt bredbånd for å kunne sjekke og overstyre automatikken ved behov.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Guest Avmønstret#

Greit å ha i beredskap kanskje... Men lukket båt med lukket motorrom på Vestlandet trenger vel under alle normale omstendigheter ikke varme ombord for å frostsikre motor? Sjøtemperaturen gjør at bunnen blir som en varmeplate under motoren og motorrom og overbygg isolerer mot "kulda" i luften. Ville valgt det minste varmerøret. 

Pinkvin skrev 22 minutter siden:

Greit å ha i beredskap kanskje... Men lukket båt med lukket motorrom på Vestlandet trenger vel under alle normale omstendigheter ikke varme ombord for å frostsikre motor? Sjøtemperaturen gjør at bunnen blir som en varmeplate under motoren og motorrom og overbygg isolerer mot "kulda" i luften. Ville valgt det minste varmerøret. 

Helt enig. Jeg har hatt båt på sjøen året rundt på Vestlandet de siste 18 årene, og aldri hatt behov for varme verken I motorrom eller lugar. Båten holder seg tørr og fin vinterstid, og temperaturen I motorrommet er aldri under null. Oppvarming av båt på sjøen er å fyre for kråkene.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Litt enig med Pinkvin her. Holder til inne i Tronheimsfjorden og har Westbas liggende på sjøen hele året. Tempen lå på 8-10 minus her ei ukes tid men nede i motorrom ble det aldri mindre enn 3 pluss. Har hatt tempmåler i rommet i flere år nå og aldri opplevd minusgrader. Har aldri varme på i lugar heller. Viktigere med god ventilasjon. Dette er mine erfaringer?

Om båten ikke brukes noe særlig om vinteren, vil jeg tro at det mest effektive tiltaket er å stenge luftinntakene. Har selv gjort det med utskårne biter fra skumgummimadrass. Da unngår jeg kald trekk, og tror ikke det er nødvendig med varme. Må innrømme at jeg allikevel har hatt på en frostvakt i perioder, men med hadde nok ikke hatt behov for det om jeg hadde hatt kontroll på temperaturen der.

Ikke på Vestlandet, men på Sørlandet. Båten på land, og kalesje. Så adskillig kaldere enn din, da vi hadde kuldebølge på -7 til -10C i minst en ukes tid i fjor. Jeg hadde altså ikke fordelen av å ha sjøvann under kjølen. 

Brukte en 200W termostatstyrt frostvakt fra Biltema. Tror ikke de har den lenger, men altså en slik en https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/oppvarming-og-ventilasjon/oppvarming/frostvakter/frostvakt-417021/

Hadde på dørkplatene, så motorrommet er jo isolert. Var satt på 5C på termostaten.

Holdt motor (TMD40A) samt gir og kjølsvinet frostfritt. Har ganske stort motorrom, og god lufttilgang til motor. Glemte å lukke disse, så mye varme kunne forsvinne gjennom disse... Hadde litt ferskvann i en skål og det var aldri slushet.  

Denne erfaringen er relevant i forhold til motorrom. Ikke relevant i forhold til å holde en hel kabin frostfri. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

@Martine29, poenget er at det er kaldere med båt på land. Og når 200W frostvakt holder i båt på land, så holder i alle fall 200W med termostat for TS. Jeg nevnte også frostvakt i stedet for varmerør. Jeg vurderte nemlig begge deler men valgte slik ovn. Fordi den kan guffe på med watt hvis det trengs, men den er termostatstyrt. Er også lett å fastmontere på vegg i motorrom, noe jeg ser på som et pluss. 

De varmerørene jeg vurderte var ikke termostatstyrte, og vanskeligere å montere. Det betyr at de brukte strøm uavhengig av temp ute (og det er jo ikke noe poeng å bruke strøm når det er 13 pluss ute og sol), og ville ta meg lenger tid å montere .

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Litt tilleggsinfo:

Har hatt båt siden slutten av 70tallet og aldri hatt varme ombord. Har brukt små vannflasker plassert både i motorrom og forut for å kunne følge med.

Men da jeg nylig satte inn giver for temperatur/fuktighet og sol oppdaget jeg at temperaturen har lagt på rundt +0,5 grader ved minus 5,5 ute og nordavind.

Muligens det er vinden som har gjort det så kaldt.

Så har begynt å tenke litt forebyggende siden vi er ikke i den kaldeste tiden av året ennå..

Litt artig å se hva temperaturen har å si for fuktigheten ombord. 

Og hvis dere lurer: Giveren er ikke av typen "2 for 10" levert av den lokale bakeren :giggle:.

Edited by Gudrun (see edit history)
Guest Avmønstret#

Skjønte ikke en noe av vitsen om giveren og bakeren, men er sikker på at den er morsom :-)

Uansett, selv ved 0,5 grader inne er, etter min erfaring, alt i orden. Om temperaturen synker raskt så er det fortsatt mye "treghet" innebygd i båten, pluss at hele bunnen varmes opp av sjøvann. Det skal nok være ganske kaldt over en passe lang periode før det faktisk er noen fare for at det fryser... og... om båten ligger klar til bruk så har du altså frostvæske på ferskvannsiden, som ikke fryser. Saltvannet på sjøsiden er slushy ganske langt ned og har ikke samme kraften som ferskvann til å sprenge ting. Ville vært litt mer obs om jeg lå ett sted med ferskvann i overflata, nær elv osv så en i praksis har ferskvann på sjøvannssiden også. 

Det som egentlig er viktig er hvordan du/båteier har det. Om litt lunk i båten er det som skal til for å beholde "roen" så blir det det :-)

Pinkvin skrev 10 minutter siden:

Det som egentlig er viktig er hvordan du/båteier har det. Om litt lunk i båten er det som skal til for å beholde "roen" så blir det det :-)

100 % enig med sistnevnte skribent!

Jo da enig, hvem i huleste har noe med hvordan den enkelte på dette forumet frostsikrer sin båt. Men etterhvert som vi blir eldre så blir det meste noe"overkill". Verden går fremover, i morgen er det 50 år siden den første månelandingen.... Med et kompass sikkert?

Guest Avmønstret#
Lars H. skrev 1 time siden:

Og det er over 50 år siden de første turene med helikopter til boreplattformer i Nordsjøen. Da navigerte de etter kompass, pluss et radiofyr på Rott.

Om det var dårlig nok sikt gikk de på kompasskurs mot land og visuelt videre, dvs dreide av og fulgte kysten dit de skulle. 

Man far fortalte at de en gang gikk i tett tåke på vei inn og rett før de regnet med å være ved land så "slapp" helikopteret seg rett ned da det plutselig kom et møtende helikopter på kollisjonskurs ut av tåka mot de. 

---

Tror ikke noen ønsker seg tilbake til "cowboytiden" i oljenæringa ;-)

@hanto1, hvor er dette? Kan ikke huske noe mer enn maks 3 cm is i vinterhavnen min på Sørlandet. Vestlandet ( i alle fall der jeg har ferdes) så har jeg ikke hørt om det før. Men kan jo være kaldt i nordligere deler av Vestlandet kanskje ;-)   

( I sommerhavnen (ferskvann/ brakkvann) kan det være noe mer i de heftigste kuldebølgene, men fremdeles usikker å gå på. Så 30 cm er det ikke.)

Pinkvin skrev 1 time siden:

Tror ikke noen ønsker seg tilbake til "cowboytiden" i oljenæringa ;-)

Men det var gøy og spennende det året jeg jobbet på Ocean Traveler (den første plattformen på norsk side) i 1968/69

Ellers kan jeg skrive under på at med brakkvann, kan det fort bli is. Jeg har båten i Son (Oslofjorden) og mellom broen opp mot elven og moloen lenger ute, fryser det til bare en puster på vannet.

son_havnen.jpg.8683e7966e152e2267894feb4ccd85f2.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det blir beklageligvis enkelte kalde vintre på palmekysten også, med varig kulde og nordøstlig vind kan det bli noe is, spesielt i brakkvann.

startet motoren på forrige sjark i -10 potta/ lyddemperen var bunnfryst så dermed sprang denne med et  kraftig smell ( var på nippet til å måtte bytte underbukser) 

Gidder ikke å ta noen sjangser med viknesen og konserverer derfor ved behov i tillegg til frostvakt.

Guest Avmønstret#
hanto1 skrev 1 time siden:

På vår Viknes 880 erdet et digert rom under dekk, har hatt frost der selv med 400w frostvakt. -10 ute, kuling og ca 30cm is. Kjører inn frostveske på motoren om tempen blir varig  lavere enn -5

Ja det er akkurat det, varierer stort fra båt til båt dette. Jeg har gjerne 4-6 minus i salongen om det er kaldt nok ute og jeg ikke har på noe mer enn en frostvakt på 400W.

Motoren i vår båt står i isolert motorkasse så "der inne" blir det sjeldent minus pga sjøvarmen. Men har varmekabel fra kjølevannspumpa og opp/rundt varmeveksleren. Mest for å holde litt lunk siden jeg starter motoren jevnlig gjennom vinteren, men også i tilfellerottefelle. Har til gode å ha frostveske i på saltvannsiden når den ligger på sjøen. Om jeg måtte la båten være uten tilsyn over lengre tid ville jeg helt klart hatt det. Men jeg pleier å være ombord ganske jevnlig å "kose meg" og liker å ha den mest mulig klar for tur, selv om jeg i praksis nesten aldri gjør det ;-)

-------

Ventiler og gjennomføringer er nedi en liten benk. Jeg pleier å helle i giftfri frostvæske, vindusspylervæske, rødsprit eller annen sprit, alt etter hva jeg har tilgjengelig, og lukke ventilene. Så pakker jeg de inn med noen gamle håndklær/filler/klær for å isolere de fra innelufta og har igjen lokket osv på benken

Skulle det bli en real Fimbulvinter så har jeg liggende en varmekabel jeg kan snurre rundt gjennomføringene også. 

Guest Avmønstret#
hanto1 skrev 3 minutter siden:

startet motoren på forrige sjark i -10 potta/ lyddemperen var bunnfryst så dermed sprang denne med et  kraftig smell ( var på nippet til å måtte bytte underbukser) 

Ved førte gjennomlesning leste jeg at Porta Pottien din var bunnfryst og sprang med ett smell så du nesten måtte bytte underbukser :-)

Jeg har potta i motorrommet så så lenge jeg holder temperaturen der så er ting på stell.